Facebook reaguje na situáciu, ktorá súvisí so spoločnosťou Cambridge Analytica a jej pochybným získavaním a využívaním údajov používateľov sociálnej siete Facebook.
Spoločnosť Facebook nedávno zverejnila informácie o zmenách v nastaveniach sociálnej siete, ktoré by mali používateľom pomôcť lepšie pochopiť, aké údaje o nich sociálna sieť zhromažďuje a tiež spôsob ako môžu omnoho viac kontrolovať údaje, ktoré na sociálnej sieti odovzdávajú. Informáciu zverejnil adweek.com.
„Minulotýždňové udalosti poukázali na to, že potrebujeme urobiť omnoho viac práce k tomu, aby sme presadili naše pravidlá a pomohli ľuďom pochopiť, ako Facebook funguje a aké možnosti kontroly majú nad svojimi údajmi. Hlasno a jasne sme si vypočuli, že nastavenia ochrany osobných údajov a ďalšie dôležité nástroje je príliš ťažké nájsť a že musíme urobiť viac, aby sme udržali ľudí informovaných,“ uviedli na firemnom blogu spoločnosti Facebook, Erin Egan a Ashlie Beringer, ktorí sa zaoberajú otázkami bezpečnosti sociálnej siete.
Novinky sa týkajú najmä mobilných zariadení, kde sa po novom nastavenia zobrazujú zhora nadol, aby v nej používatelia jednoduchšie našli to, čo potrebujú.
Namiesto toho, aby sa nastavenia rozložili na takmer 20-tich rôznych oknách, teraz sú dostupné z jedného miesta. Facebook „upratal“ aj zastarané nastavenia, takže teraz je omnoho jasnejšie, aké informácie môžu a nemôžu byť zdieľané s aplikáciami.
V ponuke pribudlo aj nové menu „Privacy Shortcuts“, v ktorom môžu používatelia ovládať svoje osobné údaje iba niekoľkými kliknutiami, s jasnejšími vysvetleniami ako tieto ovládacie prvky fungujú.
Používatelia môžu do svojho účtu na sociálnej sieti pridať viac vrstiev ochrany, ako napríklad dvojfaktorové overenie. Ak bude toto nastavenie zapnuté a niekto sa pokúsi prihlásiť do účtu používateľa zo zariadenia, ktoré sociálna sieť nerozpozná, používateľ bude vyzvaný, aby potvrdil, či je to on.
Ďalšou možnosťou je, že používateľ môže skontrolovať svoju angažovanosť na sociálnej sieti. Patria sem príspevky, ktoré zdieľal alebo na ktoré reagoval, odoslané žiadosti o priateľstvo a tiež všetko, čo vyhľadával na Facebooku. To, čo nechce, aby bolo viditeľné môže dokonca vymazať.
Aj pri zobrazovaní reklám má používateľ možnosť spravovať informácie, ktoré Facebook používa k cielenejšiemu zobrazovaniu reklám. V sekcii o reklamných preferenciách sociálna sieť vysvetľuje ako fungujú reklamy a možnosti, ktoré má používateľ k dispozícii na ovplyvnenie ich zobrazovania.
Používateľ môže okrem vyššie spomenutých možností spravovať aj to, kto vidí jeho príspevky a informácie o profile. Obsah, ktorý používateľ zdieľa na Facebooku je jeho vlastníctvom a preto má k dispozícií viacero možností na jeho spravovanie.
Facebook poskytuje nástroje na vyhľadávanie, sťahovanie a aj vymazávanie obsahu na Facebooku. Ak napríklad používateľ už nechce viac zdieľať niečo, čo predtým vo svojom profile alebo nástenke zdieľal, jednoducho to môže vymazať.
Facebook tiež poskytuje možnosť stiahnuť údaje, ktoré používateľ zdieľal s Facebookom, pretože sú to jeho údaje. Môžete si stiahnuť bezpečnú kópiu týchto údajov a dokonca ich presunúť na inú službu. Medzi tieto údaje patria fotografie, kontakty, ktoré si pridal do svojho účtu, príspevky na jeho časovej osi a mnoho ďalších údajov.
V dôsledku veľkej kauzy, ktorú spôsobila svojim konaním spoločnosť Cambridge Analytica tým, že pochybným spôsobom získala a využívala veľké množstvo citlivých údajov od používateľov sociálnej siete, Facebook cíti zodpovednosť vysvetliť používateľom ako zhromažďuje ich osobné údaje.
„V nadchádzajúcich týždňoch budeme navrhovať aktualizácie podmienok služby Facebook, ktoré budú zahŕňať naše záväzky voči ľuďom. Aktualizujeme aj naše pravidlá pre súkromné údaje, aby sme lepšie vysvetlili, aké údaje zhromažďujeme a ako ich používame. Tieto aktualizácie sa týkajú transparentnosti, nie získavania nových práv na zhromažďovanie, používanie alebo zdieľanie údajov,“ uviedli na firemnom blogu Facebooku Erin Egan a Ashlie Beringer.
Okrem kauzy okolo úniku dát spoločnosti Cambridge Analytica, spoločnosť Facebook v stredu 5. apríla priznala ďalší únik osobných údajov. „Facebook doteraz umožňoval hľadať ľudí podľa e-mailu či telefónu, čo mohli takzvaní zberači dát zneužiť. Táto funkcia je od stredy zablokovaná,” uviedli SME.sk.
Facebook sa snaží podnikať kroky, ktorými si chce opäť získať stratenú dôveru používateľov.
Dnešní používatelia už nie sú takí ľahkovážni ako v minulosti a o svoju bezpečnosť na internete sa zaujímajú viac.