Tomáš Korček: V bezplatnej poradni pre občanov sme riešili už vyše 3-tisíc situácií

Novomestský poslanec JUDr. Tomáš Korček, PhD., LL.M. bol jedným z prvých miestnych politikov v Bratislave, ktorý pred rokmi inicioval založenie bezplatnej právnej poradne pre obyvateľov Nového Mesta. Aj keď často na úkor svojho voľného času a oddychu, dobrovoľníckej práci v poradni sa venuje dodnes.

Publikoval právne rady v miestnych novinách. Neskôr ho začali osobne kontaktovať občania, či im vie pomôcť s konkrétnymi vecami. Takto začal pred rokmi príbeh jednej z prvých bezplatných občianskych poradní v Bratislave, ktorá vznikla práve v Novom Meste „Neviem presne spočítať, s koľkými obyvateľmi našej mestskej časti som sa dodnes v poradni stretol a niečo s nimi riešil. No určite je to už viac ako 3-tisíc ľudí,“ konštatuje Tomáš Korček. Začínal úplne sám, v posledných rokoch mu pomáhajú dobrovoľníci, pôsobiaci v rámci občianskej iniciatívy Nové Mesto – náš domov.

Poslanec Tomáš Korček priznáva, že začiatky poradne boli ťažké, náročné na psychiku a ľahké to nie je ani dnes: „Mnohí ľudia boli v ťažších životných situáciách a nemali sa na koho obrátiť. Veľmi často bolo pre mňa najťažšie dostať z človeka všetky potrebné informácie. Bohužiaľ, niekedy je človek v takej situácii, že o nej nie je schopný ani úplne otvorene hovoriť.“ Napriek tomu však každému, kto má v živote problém, odporúča v prvom rade nájsť odvahu a problém, akokoľvek závažný, komunikovať.

Samozrejme, zaujímali sme sa, aké životné situácie a problémy v rámci poradne rieši najčastejšie. Hneď na úvod zdôrazňuje, že problémy, s ktorými ľuďom pomáha, sú do veľkej miery zrkadlom doby, ktorú žijeme: „V posledných rokoch ide hlavne o záležitosti z oblastí ochrany spotrebiteľa, rodinného a dedičského práva, rôznych majetkovo–právnych problémov, susedských sporov či pracovnoprávnych vzťahov. Bohužiaľ, aj o častý problém exekúcií voči ľuďom, ktorí nevedia splácať svoje záväzky, aj keď majú prácu,“ hovorí Tomáš Korček.

A ako sa vlastne ľudia na poradňu kontaktujú? „Moje telefónne číslo a e-mail sú roky zverejnené a sú stále rovnaké. Veľmi veľa ľudí v Novom Meste má moje číslo uložené v telefóne. Jednoducho mi napíšu mail, zavolajú alebo pošlú správu, dajú základné informácie o probléme. A ak sa dá vo veci pomôcť, dohodneme stretnutie v poradni a vec postupne riešime,“ odpovedá novomestský poslanec.

Upozorňuje, že advokátske služby ani právne zastúpenie zo zákona poskytovať nemôžu „Problém, s ktorým človek príde, najprv hlbšie naštudujeme a najprv mu vysvetlíme, čo reálne môže dosiahnuť. Pokračuje to usmernením, čo vyhľadať, čo žiadať, voči čomu sa ohradiť a tak ďalej. Niekedy ide aj o pomoc s formuláciou konkrétnych písomností či prípravou rôznych dokumentov,“ vysvetľuje Tomáš Korček. Dodáva, že vo väčšine prípadov sa na poradňu obracajú ľudia, ktorí majú snahu úzko spolupracovať. „Preto sa zatiaľ vieme dostať k riešeniam alebo aspoň zmenšeniu problému.“

Poskytovaním bezplatného poradenstva občanom sa snažia v prvom rade dodať ľuďom všetky potrebné informácie, ktoré im môžu pomôcť riešiť konkrétnu situáciu. Samozrejme, mnohí ľudia aj v súčasnosti nevedia, ako riešiť svoje problémy a nachádzajú sa v nepríjemnej životnej situácii. „Ak niekto v takomto prípade potrebuje pomocnú ruku, nie je to nič, za čo by sa mal hanbiť,“ zdôrazňuje Tomáš Korček.

Ako sme bližšie zistili, poradňa ako taká dnes pomáha predovšetkým v týchto oblastiach:

• Záležitosti rodinného práva: výživné, starostlivosť o dieťa, situácie v súvislosti s rozvodom manželstva atď.
• Ochrana občana ako spotrebiteľa: ochrana práv človeka v rámci spotrebiteľských úveroch poskytnutých od nebankoviek či bánk, rôzne pokusy o podvody
• Pracovno-právne záležitosti: nezákonné výpovede zo zamestnania, nevyplatenie mzdy
• Problémy a nejasnosti v rámci dedičských nárokov a konaní
• Exekúcie voči nemajetným osobám a ľuďom na hranici hmotnej núdze

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu