Najvyšší kontrolný úrad v piatok 7. júla potvrdil to, na čo Magistrát hlavného mesta opakovane upozorňoval. Skutočnosť, že vláda vynechala samosprávy z hlavnej štátnej covidovej pomoci, bolo v rozpore s dodržiavaním princípu rovnakého zaobchádzania.
Samosprávy od začiatku zohrávali kľúčovú úlohu pri zvládaní coronakrízy. Často suplovali aj úlohy štátu. Napriek tomu boli mestá a obce vynechané z hlavnej štátnej covidovej pomoci, ktorá podnikateľom pomohla prežiť toto ťažké obdobie. Pandémia pritom mnohým samosprávam urobila miliónové škrty v rozpočtoch a finančné následky cítia mestá a obce dodnes.
Uvedené skritizoval aj Najvyšší kontrolný úrad: „Pomoc má smerovať a podporovať každý subjekt bez ohľadu na to, či ide o privátneho vlastníka, alebo jeho zakladateľom je verejná inštitúcia. Z nášho pohľadu nebolo správne vylúčiť zo schémy aktívnej pomoci podnikateľské subjekty, ktorých zakladateľom bola miestna samospráva, ako sú napríklad dopravné podniky či podniky verejnoprospešných služieb.“
Konkrétne bratislavský dopravný podnik v súvislosti s pandémiou zaznamenal 30-miliónový výpadok tržieb, ktorý nám vláda odmietla kompenzovať. Na chýbajúcu pomoc sme bývalú vládu opakovane upozorňovali.
Magistrát vnímal ako nespravodlivé a diskriminačné, že súkromné dopravné firmy v 54 mestách po celom Slovensku túto štátnu kompenzáciu čerpať môžu a 4 samosprávne dopravné podniky (v Bratislave, Košiciach, Prešove a Žiline) ju čerpať nemôžu.
Na Magistráte nerozumeli prečo – na rozdiel od súkromných dopravných spoločností – nemôžeme získať kompenzácie pre náš dopravný podnik, ktorý patrí k najväčším zamestnávateľom na Slovensku.
Magistrát verí, že aj stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu prispeje k doriešeniu tejto situácie a finančnú kompenzáciu, na ktorú mali podľa nich oprávnený nárok, nakoniec aj mesto Bratislava a dopravný podnik získa.
(ts)