Spoločnosť IKEA na Slovensku dosiahla v minulom finančnom roku obrat 142,4 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 9 %. Obchodný dom IKEA v Bratislave zároveň privítal o 13 % viac návštevníkov než vlani.
Napriek ťažkej ekonomickej situácii a vysokej inflácii si spoločnosť udržala lojalitu zákazníkov a investovala nielen do obchodného domu, ale aj do expanzie plánovacích štúdií a rôznych digitálnych riešení.
Do nového finančného roka vstúpila IKEA na jeseň s dlhodobým znížením cien a chce s ich znižovaním aj naďalej pokračovať. Pri výrobkoch s novou nižšou cenou pozoruje nárast predaja o takmer 10 %. IKEA plánuje aj uvedenie nového digitálneho nástroja IKEA Kreativ určeného pre návrh interiérov a celý rad nových výrobkov.
„Máme za sebou finančný rok, ktorý bol opäť jedinečný a priniesol mnoho výziev. Naďalej sme zlepšovali zákaznícku skúsenosť naprieč všetkými predajnými kanálmi a pracovali sme na tom, aby sme zákazníkom zabezpečili ešte pohodlnejšie nakupovanie ako kedykoľvek predtým. Veľkou novinkou v obchodnom dome IKEA Bratislava bolo spustenie služby Skenuj a nakupuj, ktorú podľa našich dát pri nákupe používal každý ôsmy zákazník. Slováci si ju tak obľúbili, že sme získali dokonca celosvetové prvenstvo v jej využívaní. Medziročný nárast v návštevnosti obchodného domu nás, úprimne, veľmi potešil,“ obzerá sa za uplynulým finančným rokom Lucia Klečková, riaditeľka obchodného domu IKEA Bratislava.
„Aby sme boli zákazníkom ešte bližšie aj v regiónoch mimo hlavného mesta, začiatkom roka 2023 sme otvorili nové IKEA plánovacie štúdio v Žiline, ktoré je prvým plánovacím štúdiom v tomto regióne. Následne sme sa zamerali na metropolu východu a v júni sme presunuli IKEA plánovacie štúdio v Košiciach do väčších priestorov. Zákazníkom v týchto regiónoch poskytujeme poradenstvo nielen s online nákupom ako takým, ale aj expertízu v oblasti plánovania a zariaďovania domácností a firiem,“ dodáva Lucia Klečková.
IKEA Bratislava privítala vo finančnom roku 2023 viac než 2,4 milióna návštevníkov. Oproti minulému roku sa tak návštevnosť zvýšila o vyše 310-tisíc návštev. Zvýšil sa aj počet členov IKEA FAMILY, ktorých bolo ku koncu finančného roka viac ako 523-tisíc. Na svojom webe www.IKEA.sk a v mobilnej aplikácii zaznamenala 4,8 milióna unikátnych návštevníkov, pričom podiel online predaja sa stabilne udržal na úrovni 23 %.
Priemerná hodnota jedného nákupu v obchodnom dome bola 78 eur, pri nákupe online 216 eur. V oddelení IKEA FOOD (Reštaurácia IKEA, Švédske bistro a Obchodík so švédskymi špecialitami) sa v uplynulom finančnom roku predalo viac ako 508-tisíc vegetariánskych a mäsových hotdogov či viac ako 1,2 milióna mäsových a rastlinných guľôčok.
„Uvedomujeme si, že náš finančný rok by nebol taký úspešný bez našich 559 zamestnancov, ktorí s nami pomáhali zákazníkom vytvárať, upravovať a skrášľovať ich domov tak, aby vyhovoval ich životnému štýlu a potrebám,“ zdôrazňuje Lucia Klečková.
Od januára 2024 spoločnosť svojim zamestnancom zvýšila platy v priemere o 7 % a tým, ktorí splnili nastavené ciele pred Vianocami vyplatila One IKEA Bonus v celkovej výške 1,1 milióna eur. Tí zamestnanci, ktorí sú v spoločnosti IKEA zamestnaní dlhšie ako päť rokov, dostali aj príspevok na penzijné pripoistenie prostredníctvom vernostného programu Tack!. Celkovo do týchto troch finančných bonusov IKEA investovala 1,9 milióna eur.
IKEA Bratislava tiež pokračovala v podpore ohrozených skupín. Neziskovým organizáciám pomáhajúcim ukrajinským utečencom venovala viac ako 106-tisíc eur. Zameriavala sa na projekty s dlhodobým dopadom, napr. na vybavenie centier, ktoré pomáhali ľuďom utekajúcim z Ukrajiny začleniť sa do majoritnej komunity, na podporu psychologickej pomoci a vzdelávania ukrajinských detí. Pokračovala aj v Programe pre rozvoj pracovných kompetencií utečencov, ktorým počas finančného roku 2023 prešlo 109 účastníkov.
Prioritou je cenová dostupnosť
Minulý rok na jeseň, na začiatku finančného roka 2024, IKEA na slovenskom trhu dlhodobo znížila ceny viac ako 3 100 výrobkov naprieč oddeleniami. „Ide o najväčšie a zďaleka najvýraznejšie zníženie cien v sortimente IKEA, aké som kedy osobne zažila. Zákazníci tento krok ocenili, čo sa v prvom štvrťroku prejavilo medziročným nárastom záujmu o novo zľavnené výrobky o takmer 10 percent,“ hovorí Lucia Klečková.
Najväčší nárast predaja výrobkov s novou nižšou cenou je viditeľný v kategóriách: textílie (o viac ako 71 %), detský sortiment (o viac ako 41 %) a sedacie súpravy (o viac ako 33 %). „Byť cenovo čo najdostupnejšími je naša dlhodobá priorita. Aj naďalej budeme hľadať každú príležitosť, ktorá by nám umožnila znižovať ceny. Na jar 2024 plánujeme zlacniť stovky ďalších produktov,“ dodáva riaditeľka.
Okrem dlhodobého zníženia cien bude IKEA pokračovať aj v špeciálnych akciách. Členovia IKEA Family tak budú mať napríklad možnosť od februára do leta 2024 nakúpiť každý piatok niektoré najobľúbenejšie hlavné jedlá v reštaurácii IKEA za polovičnú cenu. Túto akciu doplnia aj piatkové zľavy na vybrané výrobky.
Do aplikácie IKEA mieri rozšírená realita
V máji 2024 sa významného vylepšenia dočkajú používatelia mobilnej aplikácie IKEA, v ktorej pribudne nový nástroj IKEA Kreativ pre plánovanie interiérov s využitím rozšírenej reality a umelej inteligencie.
Nástroj IKEA Kreativ ponúkne zákazníkom jednoduchý a intuitívny dizajnový zážitok, vďaka ktorému budú môcť ušetriť čas, preskúmať rôzne dizajnové možnosti a zefektívniť pokusy a omyly pri návrhu interiérov. Pomocou svojho mobilného telefónu si zákazník naskenuje izbu, do ktorej bude môcť virtuálne umiestňovať nábytok IKEA a sledovať to, ako budú výrobky vyzerať v reálnom prostredí ešte pred kúpou. Aplikácia prinesie aj ďalšiu inšpiráciu s použitím interaktívnych vzorových izieb.
Novinky v sortimente
V roku 2024 sa zákazníci môžu tešiť na ďalšie dve série retro kolekcie Nytillverkad, ktorou IKEA vzdáva hold slávnym výrobkom z minulosti a uvádza ich znovu na trh v prepracovanej podobe, aby spĺňali potreby dnešnej doby. Séria, ktorá je v predaji od januára, sa zameriava na uvoľnené a hravé obdobie 60. rokov a začiatku 70. rokov 20. storočia. Do predaja sa vracajú napríklad ikonické kreslá a stolíky, ktoré vytvorili významní dizajnéri ako Karin Mobring alebo Gillis Lundgren.
Novej verzie sa v januári dočkala aj knižnica BILLY, ktorá je už viac ako 40 rokov jedným z najpredávanejších a najobľúbenejších výrobkov IKEA. Dostáva nové dekory a rad vylepšení v oblasti udržateľnosti a cirkularity. Použitie papierovej fólie namiesto dyhy zvyšuje odolnosť proti poškriabaniu a nové obalené okraje znižujú počet plastových okrajových pások bez ohrozenia stability. Klince, predtým používané na pripevnenie zadného panelu, nahradili západky, ktoré uľahčia montáž a demontáž.
Vo februári 2024 IKEA uvedie na slovenský trh špeciálnu kolekciu VAXELBRUK. Vznikla upcykláciou starých uniforiem zamestnancov IKEA, ktoré neskončili v odpade, ale stali sa surovinou na výrobu tejto kolekcie textilných výrobkov, ktorá tak v sebe nesie jedinečný príbeh.
Sortiment IKEA sa dočká ďalšieho vylepšenia aj po stránke bezpečnosti. Vlani IKEA predstavila po prvýkrát pri komode VIHALS inovatívne riešenie, ktoré znižuje riziko prevrátenia nábytku. Tento patent bude použitý aj v novej komode zo série TONSTAD, ktorá bude na trh uvedená v marci.
Funkcia patentu spočíva v tom, že umožňuje v jednej chvíli vytiahnuť iba obmedzený počet zásuviek, tým sa nebezpečenstvo prevrhnutia významne zníži. Až keď komodu pripevníte k stene, tento mechanizmus sa odomkne a môžete otvoriť všetky zásuvky naraz.
IKEA výročnú správu za finančný rok 2023 nájdete >tu.
(ts)