Zdroj: FB/Jakub Goda

Jakub Goda, analytik mediálneho správania na sociálnych sieťach, sa na svojom Facebooku podelil o zaujímavú prípadovú štúdiu, ktorá poukazuje na rozdiel v reakciách na pozitívny obsah v porovnaní s kontroverznými a emotívnymi témami. V centre jeho pozornosti bol najnovší príspevok premiéra Roberta Fica o výstavbe novej nemocnice v Prešove.

Slabé reakcie na pozitívny obsah

Fico vo svojom príspevku informoval o priebehu výstavby nemocnice v Prešove a vyjadril želanie, aby sa projekt stal vzorovým príkladom pre Slovensko. Tento príspevok sa však podľa Jakuba Godu stretol s mimoriadne nízkym záujmom na Facebooku – po troch hodinách zaznamenal len 2200 lajkov a 90 zdieľaní, čo je v ostrom kontraste s jeho obvyklými číslami, ktoré bežne dosahujú 20–30 tisíc lajkov a tisíce zdieľaní.

Prečo to nefungovalo?

Goda v príspevku uviedol niekoľko dôvodov, prečo tento pozitívny obsah nezískal veľkú odozvu:

1. Absencia emócií: Sociálne siete sú navrhnuté tak, aby distribuovali predovšetkým obsah vyvolávajúci silné emócie, najmä hnev. Ficov príspevok bol neutrálny a konštruktívny, čo na sociálnych sieťach nevyvoláva takú angažovanosť.

2. Cieľová skupina: Fico si dlhodobo pestuje publikum, ktoré očakáva emotívne, kritické a polarizujúce príspevky. V tomto prípade neútočil na politických oponentov, médiá, mimovládky či Európsku úniu, čo znížilo záujem jeho publika.

3. Bežný obsah: Informácie o projekte nemocnice neboli exkluzívne – všetko bolo komunikované aj na tlačovej konferencii. Chýbal unikátny prvok, ktorý by príspevok odlíšil od iných zdrojov.

Širší kontext: Algoritmy a ľudská nátura

Goda vo svojej analýze poukázal na kombináciu fungovania sociálnych sietí a ľudskej psychológie. Algoritmy uprednostňujú obsah, ktorý vyvoláva silné emócie, a ľudia prirodzene reagujú intenzívnejšie na negatívne správy. Tento jav sa však ešte viac umocňuje v prostredí personalizovaného obsahu na sociálnych sieťach.

Príklad pozitívnej témy

Goda zároveň uviedol, že pozitívne príspevky nie sú na sociálnych sieťach úplne neúspešné. Príkladom je Michal Šimečka, ktorého návšteva Kyjeva v ten istý deň dominovala sociálnym sieťam a vzbudila veľkú odozvu. Tento prípad naznačuje, že s dobre spracovaným pozitívnym obsahom je stále možné uspieť.

Na záver Jakub Goda spomenul, že plánuje podrobnejšie rozpracovať tému vysokých čísel interakcií na Ficovom profile na Facebooku. Táto analýza by mala objasniť, do akej miery sú tieto čísla organické alebo ovplyvnené externými faktormi, ako sú nákupy lajkov či troll farmy.