11.1 C
Bratislava
štvrtok, 6. novembra 2025

Mladí sa menia: menej zodpovední, viac úzkostliví. Vedci hovoria o „narušenej dospelosti“

Najčítanejšie

Z najnovšej analýzy dát z Understanding America Study, ktorú spracoval denník Financial Times, vyplýva, že osobnostné črty mladých dospelých v poslednej dekáde výrazne zmenili smer. Kým staršie generácie si dlhodobo udržiavajú stabilitu v sebaovládaní a svedomitosti, u mladých ľudí do 40 rokov dochádza k prudkému poklesu týchto hodnôt.

Podľa dát (porovnanie rokov 2014 – 2024) najmladšia veková skupina 16 – 39 rokov zaznamenala výrazný pokles svedomitosti (conscientiousness) – teda menšiu mieru organizácie, pracovného nasadenia a zodpovednosti. Naopak, neurotizmus (neuroticism) – tendencia k stresu, úzkosti a negatívnym emóciám – výrazne stúpol.

Odklon od prirodzeného dozrievania

Na výsledky štúdie reagoval aj Gabriel Tóth z komunikačnej agentúry New School Communications, ktorý sa k téme vyjadril na sociálnej sieti: „Nemám rád, keď moja generácia 40+ pindá na mladých, len preto, že sú mladí a iní. Dnes však dáta ukazujú, že mladí dospelí sú viac úzkostliví, menej zodpovední a menej empatickí.“

Podľa vedcov ide o jav, ktorý označujú ako „narušená dospelosť“. Bežne totiž platí, že s vekom ľudia prirodzene dozrievajú – stávajú sa pokojnejšími, stabilnejšími a spoločensky zrelšími. Dnes však vidíme opak: mladí sú čoraz náchylnejší na úzkosť, uzatvárajú sa do seba a strácajú motiváciu k dlhodobým cieľom.

„Pandémia bola spúšťačom, technológie, sociálne siete a spoločenské zmeny ho ďalej živia,“ dodal Tóth.

Menej extrovertní, menej empatickí

Štúdia ukazuje, že popri ústupe svedomitosti a náraste neurotizmu klesá aj extroverzia a sociálna otvorenosť. Mladí ľudia trávia menej času v osobných interakciách a viac v digitálnom priestore, čo podľa odborníkov negatívne vplýva na medziľudské vzťahy, spoluprácu a dôveru.

„Rozmýšľam, prečo to tak je a že ja to vo svojom okolí až tak negatívne nevidím… Vy?“ uzatvára svoj príspevok Tóth.

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne