Asociácia PR agentúr Slovenskej republiky (APRSR) dnes zverejnila rebríček agentúr zoradených podľa čistých prijatých honorárov za PR služby. Na prvom mieste sa umiestnila spoločnosť Seesame Communication Experts. Na druhej priečke sa umiestnila agentúra Neopublic Porter Novelli, nasledovaná agentúrou AMI Communications.
„Trh PR čelí paradoxnej situácii. Na jednej strane rastie úloha a význam public relations ako strategickej disciplíny, stále viac klientov rozumie výsledkom a efektivite, ktoré prinášame, a preto firmy stále viac siahajú po našich službách. Na strane druhej však celý trh trpí tlakom na znižovanie cien a neochotou klientov alokovať na kvalitné PR služby relevantné rozpočty. Napriek tomu sa nám darí prinášať stále prepracovanejšie, integrovanejšie a kreatívnejšie riešenia, potvrdzujúce nenahraditeľnú úlohu, ktorú v rámci komunikačného mixu PR má.“ vyjadrila sa prezidentka APRSR Silvia Kušnírová (Dynamic Relations).
pravidlá pre vykazovanie čistých prijatých honorárov
Do modelu výkazu čistých prijatých honorárov uvádzame všetky aktivity a činnosti, ktorými agentúra preukazuje svoju kompetenciu, expertízu a hlavne pridanú hodnotu pre klienta. Cieľom je započítavať do tohto modelu aj činnosti, ktoré síce nerealizuje agentúra priamo ( = realizuje ho vo vzťahu dodávateľ-odberateľ), ale všetky tieto činnosti resp. aktivity reprezentujú oblasť alebo expertízu, ktorú agentúra klientovi poskytuje.
Por. 2012 |
Agentúra |
Honoráre za PR služby 2012/ Income Fee (v eur) |
Obrat 2012/ Turnover (v eur) |
Podiel honorárov na obrate/ |
Medziročný nárast/pokles Annual Increase/Decrease (Fee) |
|
1. |
SEESAME Communication Experts |
2 008 000 |
2 714 000 |
73,99% |
+7,96% |
|
2. |
Neopublic Portel Novelli |
1 281 149 |
1 492 555 |
85,84% |
-1,45% |
|
3. |
AMI Communications |
976 710 |
1 256 508 |
77,73% |
+0,43% |
|
4. |
Dynamic Relations |
845 053 |
1 016 723 |
80,76% |
+11,35% |
|
5. |
1st CLASS AGENCY |
450 000 |
530 000 |
84,91% |
+35,14% |
|
6. |
PRime time |
413 300 |
697 000 |
59,30% |
-11,69% |
|
7. |
Media & Communication Consulting |
376 090 |
469 528 |
80,74% |
+11,35% |
|
8. |
PR Clinic |
223 433 |
319 190 |
70,00% |
– | |
SPOLU: |
6,574 mil. |
8,496 mil. |
77,% |
Zdroj: www.aprsr.eu