2.8 C
Bratislava
piatok, 26. apríla 2024

Kúpeľne so známkou najvyššej kvality sú srdcovou záležitosťou LAUFEN CZ

Najčítanejšie

Najväčší domáci výrobca sanitárnej keramiky a ďalšieho kúpeľňového sortimentu spoločnosť LAUFEN CZ zastupuje značky JIKA, ROCA a LAUFEN nielen na Českom a Slovenskom trhu, ale taktiež aj v ďalších štátoch strednej a východnej Európy.

jika-olymp_banner_na_titulku
foto-koláž: Marián LUHA (na fotografii je vyobrazená značka JIKA OLYMP)

Sanitárna keramika JIKA sa vyrába v Znojme a v Bechyni v Českej republike.  LAUFEN CZ je významnou súčasťou Švajčiarskeho koncernu LAUFEN, ktorý od roku 1999 patrí do skupiny španielskej firmy ROCA, ktorá je tak najväčším výrobcom sanitárnej keramiky na svete.

Do výrobného sortimentu všetkých značiek patrí kompletný rad kúpeľní – sanitárna keramika (kúpeľňové sety a ostatné výrobky), kúpeľňový nábytok, vane a vaničky, sprchové kúty, vaňové zásteny, vodovodné batérie a kúpeľňové doplnky. Oslovili sme generálneho riaditeľa LAUFEN a položili sme mu niekoľko otázok, na ktoré nám odpovedal a vznikol tak rozhovor, ktorý Vám prinášame:

Ladislav-Dvorak-generalny-riaditel LAUFEN
Ladislav Dvořák, MBA, generálny riaditeľ spoločnosti LAUFEN CZ a LAUFEN SK.

„Nová hala na výrobu a kompletáž  vodovodných batérií v Znojme je už v prevádzke. Dokončujeme tiež investíciu do montážnej haly na výrobu vlastného kúpeľňového nábytku, ktorú chceme spustiť na prelome tohto a budúceho roka,“ hovorí Ladislav Dvořák, MBA, generálny riaditeľ spoločnosti LAUFEN CZ a LAUFEN SK.

Aká je v súčasnosti produkcia závodu v Znojme a Bechyni a koľko percent z nej smeruje na export?

Výrobné závody v Znojme a v Bechyni vyprodukovali v minulom roku 1 489 628 výrobkov. Na rozdiel od roku 2010 sme sa zamerali viac na produkty náročnejšie na výrobu, spotrebu komodít a surovín. I napriek tomu sme dokázali znížiť výrobné náklady a optimalizovať výkyvy prostredníctvom zavedeného systému riadenia produktivity a pružne reagovať na situáciu na trhu.

Výrobný závod v Bechyni je jeden z najväčších v celom koncerne ROCA a jeho hlavnou úlohou je produkovať vysoko kvalitné keramické veľko-objemové série jednoduchších tvarov a designu. Závod v Znojme dopĺňa sériovú výrobu o neštandardnú produkciu a špeciálne veľké kusy s vysokým podielom ľudskej práce. Kombináciou oboch produkcií sme schopný zákazníkom ponúknuť ucelený sortiment keramických výrobkov so známkou najvyššej Českej kvality. Exportné trhy zaznamenali veľký krok dopredu a narástli o 18,4 percent. Na export z našej celkovej produkcie tak mieri viac ako 70 percent výrobkov.

Na Českom trhu zastupujete značky JIKA, ROCA a LAUFEN. Nedávno ste uviedli tri nové zostavy pod značkou JIKA určené predovšetkým pre malé kúpeľne. Môžete spomenúť aj ďalšie novinky, ktoré ste na trh uviedli?

Jika-Tigo-koupelna-green
JIKA TIGO

Áno, v tomto roku sme uviedli na trh 3 nové kúpeľňové zostavy JIKA . Z nich len TIGO je určené pre malé a panelákové kúpeľne. CUBITO PURE patrí medzi luxusnejšie kúpeľňové sety a svojím charakterom je predurčený skôr pre väčšie priestory. Zákazníkmi obľúbenú zostavu CUBITO sme doplnili o biely variant kúpeľňového nábytku, ktorý je v súčasnosti moderný. V najbližšom čase plánujeme uviesť na trh ďalší prvok, a to zápustné umývadlo CUBITO.

Menia sa v posledných rokoch trendy, či už ide o design, použitý materiál a ďalšie vlastnosti, ktoré zákazníci od výrobkov vyžadujú?

Stále viac sa prejavujú tendencie spájať kúpeľňu s ďalšími časťami bytu, napríklad so spálňou, čo sa prejavuje vo voľbe luxusnejších kusov sanity. Stretávame sa aj s tím, že ľudia volia netradičné riešenia priestoru a predovšetkým vzrastá trend vybavovať si kúpeľňu – kúpeľňovým nábytkom. Zákazníci tiež upúšťajú od klasického umývadla s nôžkou, ktoré poznáme od našich babičiek, a preferujú umývadlo so skrinkou. Preto sme v novej zostave TIGO cenovo zvýhodnili nákup tohto kompletu. V týchto bodoch vidím najväčšiu zmenu, na ktorú musíme reagovať a prinášať tak zákazníkom funkčne a dizajnérsky zaujímavé kúpeľňové série.

Realizovali ste zákazku na vybavení kúpeľní vo funkcionalistickej vile Tugendhat v Brne. Aká náročná to bola zákazka? 

LAUFEN-Vila Tugendhat
kúpeľňa vo vile Tugendhat

Celý priebeh rekonštrukcie kúpelní vo vile Tugendhat komplikoval nedostatok pôvodného vybavenia. Predlohami pre výrobu replík sa stali fotografie umývadiel z nemeckých archívov, súkromný dobový bidet brnianskeho reštaurátora, či klozet a dvojitá výlevka zo zbierky Magistrátu mesta Brna. Všetky fyzické predlohy musel tím oskenovať a vytvoriť z nich modely na výrobu liacích foriem. V snahe o maximálnu autentičnosť a bezchybný vzhľad bol veľký dôraz kladený na technologické riešenia. Nebolo ľahké zladiť odtieň glazúry umývadiel a obkladov i vzhľadom ku skutočnosti, že farba vyzerala na dennom svetle inak než pri umelom osvetlení. Na výrobe spolupracovali naši znojemský majstri s dizajnérom Danielem Pirščom a za skvelú prácu im všetkým patrí veľké poďakovanie. Nejednalo sa o typickú obchodnú zákazku, ale skôr o srdcovú záležitosť. Naším cieľom bolo nahradiť pôvodné výrobky, vyrobené v Znojme, výrobkami novými, ktoré boli vyrobené taktiež u nás.

V minulom roku spoločnosť výrazne rozšírila svoje skladovacie kapacity v Znojme. Prečo padlo rozhodnutie o umiestení práve do Znojma a akú úlohu má centrum v celom logistickom systéme skupiny ROCA? 

Nový sklad v Znojme o celkovej rozlohe 10 000 m2 poskytuje kapacitu 8 000 paletových miest. Skupina ROCA povýšila expedičný sklad na európske výrobno-logistické centrum vzhľadom k jeho strategickej polohe voči našim kľúčovým trhom a tiež pre jazykovú vybavenosť, flexibilitu a odbornú kvalifikovanosť miestneho tímu. Už dnes sa v Znojme konsolidujú zákazky pre klientov od Južnej a Severnej Ameriky až po Afriku a po Áziu, Austráliu a Oceániu. Jedným z hlavných ukazovateľov kvality logistiky firmy je množstvo výrobkov rozbitých či poškodených počas prepravy k zákazníkovi. Variabilné rozmery, krehkosť i neskladnosť kladie na prepravu kúpeľňového vybavenia veľmi špecifické požiadavky. Nová hala sa preto okrem iného zameriava i na tzv. „picking“, ktorý nám umožňuje efektívne pripraviť zákazku presne podľa priania odberateľov a ich zákazníkov. Sme schopný efektívne obsluhovať viac ako 5 000 obslužných miest po celom svete. Spokojnosť našich zákazníkov s kvalitou tovaru i jeho dopravou nám veľmi pomáha pri vstupe na ďalšie trhy.

Odvetvie keramickej výroby sa stretáva s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov. Ako situáciu riešite a v čom vidíte hlavný prínos nedávno uzatvorenej tzv. sektorovej dohody? 

Keramická výroba má v českom regióne dlhoročnú tradíciu, čo potvrdzuje aj 134-ročná história znojemskej výroby. Bola by veľká škoda, keby celé tradičné remeslo zaniklo. Preto sa snažíme študentov dizajnu a keramiky podporovať. V rámci spolupráce s Ateliérom keramického dizajnu v Plzni ponúkame študentom pri príprave záverečných prác možnosť vyskúšať si vývoj vlastného solitérneho kusu priamo vo výrobnom závode v Bechyni. V minulosti vznikal nový tvar dva roky ale i viac rokov, ale dnes ho môžeme vďaka moderným postupom vytvoriť už v priebehu polroka. Toho roku sa do programu zapojilo 9 študentov, ktorým spolupráca priniesla jedinečnú skúsenosť z výroby. Nám ukázala veľké možnosti dizajnérskej mládeže  v budúcnosti. Ukazuje sa, že keramické remeslo potrebuje ako praktických a  šikovných ľudí, tiež aj teoreticky dobre vybavených odborníkov. Tým, že sa štúdium tradičného odboru keramiky postupne vytratilo z ponuky stredných škôl, cítime možné komplikácie a nedostatok erudovaných pracovníkov pre budúcnosť. A to sa nemôže stať.

V minulom roku dosiahla spoločnosť obrat vo výške 1,75 miliardy korún. Ako sa z Vášho pohľadu vyvíja situácia v aktuálnom roku? 

I napriek nepriaznivej situácii na českom trhu sa nám darí udržať stabilné tržby na úrovni minulého roka. Predovšetkým v júli 2012 sme dosiahli skvelých výsledkov a tento mesiac sa tak stal naším najsilnejším mesiacom od novembra 2009 a druhým najsilnejším mesiacom v období po kríze. Verím, že sa nám podarí trend udržať aj do konca roka. Pokiaľ ide o vývoj na európskom trhu, tak situáciu pociťujeme, ale snažíme sa ju kompenzovať navyšovaním tržného podielu v krajinách, kde nie sme tradičnými hráčmi, čo je napríklad Škandinávia.

Očakávate rast exportu a darí sa Vám získavať zákazníkov i v ďalších krajinách?  

V roku 2011 sa nám podarilo získať nové zahraničné trhy v Austrálii, na Novom Zélande, Oceánii, Brazílii a v ďalších štátoch Južnej Ameriky. Súčasne sme rozšírili naše obchodné aktivity v strednej, južnej a východnej Európe, na Blízkom a Strednom východe, v Afrike a v štátoch bývalého Sovietskeho zväzu. Veľký potenciál rovnako cítime na trhoch, ako sú Turecko, juhovýchodná Ázia, India…

Chystáte v najbližšej dobe významné investície? 

LAUFEN-Bechyne
Výrobný závod LAUFEN v Bechyni v Českej republike

Významnou investíciu predstavuje nová hala na výrobu a kompletáž vodovodných batérií v Znojme, ktorú sme dokončili na začiatku roka. Ďalej dokončujeme investíciu do haly na výrobu vlastného kúpeľňového nábytku, ktorú chceme spustiť na prelome tohto a budúceho roka. Veľké možnosti stále ponúka areál v Znojme, ktorý poskytuje ďalších 25 000 m2 voľnej plochy. Tie umožňujú rozšírenie výrobných kapacít i logisticko-expedičných priestorov a skladov.

 

Ďakujeme za rozhovor. 

Článok bol zverejnený v magazíne Svět průmyslu 1/2013.
Zdroj: Svět průmyslu, LAUFEN CZ

Ak sa chcete dozvedieť viac o rekonštrukcii vily Tugendhat v Brne, prečítajte si aj článok tu

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne