2.8 C
Bratislava
piatok, 26. apríla 2024

MONO – nový alternatívny internetový magazín na obzore (aktualizované)

Najčítanejšie

Ľudia z denníka SME a týždenníka TREND onedlho spustia svoj súkromný projekt internetového magazínu, ktorí nazvali jednoducho  MONO = Tomáš Prokopčák, Filip Struhárik, Tomáš Halász, Pavel Sibyla. Vyspovedal som ich. 

Portál MONO bol spustený v utorok 22. októbra, pozri www.mono.sk

Magazín MONO bude fungovať na doméne www.mono.sk a odštartuje už tento mesiac. A veru vyzerá to, že sa máme na čo tešiť!

Stojí za ním vedúci oddelenia vedy a techniky a šéf Tech.sme.sk – redaktor Tomáš Prokopčák a projektový manažér www.sme.skFilip Struhárik, ktorý je  verejnosti známy aj svojím blogom www.struharik.blog.sme.sk v ktorom sa venuje novým médiám, online médiám, sociálnym médiám, ale i dizajnu.

Ďalším zo spoluzakladateľov MONO je nezávislý fotograf  Tomáš Halász, ktorý sa špecializuje na reportážnu fotografiu a dlhodobé projekty pre tretí sektor.

Štvrtým nemenej dôležitým autorom a spoluzakladateľom nového magazínu MONO je reportér ekonomického týždenníka TRENDPavel Sibyla, ktorému som, ako prvému položil pár otázok:

Čo Vás viedlo k tomu, založiť si vlastný projekt? Všetci predsa máte existujúce pracovné záväzky, a dokonca v konkurenčných vydavateľstvách.

Roztopaš, zanietenie a zvedavosť, či sme schopní vytvoriť aj niečo iné a dobré, nielen to, čomu sa venujeme dnes v „existujúcich pracovných úväzkoch.“ 

Čím chce MONO zaujať? MONO – ako monotematický? V čom bude magazín špecifický?

„MONO je internetový magazín s ambíciou prinášať nielen zaujímavé témy, ale aj zážitok z čítania. Aj preto sú niektoré články dlhšie, než je na Slovensku zvykom.“

Kto je investorom Vášho projektu? Budete ho financovať z reklamy?

Investorom sú úspory zakladateľov, ktoré nahradia príjmy z grantov a darov, inzercia a pár drobných hádam kvapne aj z Piana.

Kto Vám robil logo MONO?
Grafický dizajnér  Ondrej Jób.

V zahraničí, v Grécku funguje MONO magazine, vidˇ. http://monopressgr.wordpress.com/ ,https://www.facebook.com/monopressgr? Je podobnosť názvov čisto náhodná?

Čisto náhodná, áno.

 

Odchytil som si aj pána Prokopčáka, ďalšieho zo spoluzakladateľov MONO, ktorého som tiež vyspovedal:

Máte tiež množstvo skúseností. Ste nielen redaktorom denníka SME, ale aj redaktor kultúrneho magazínu Artattack , ktorí si čitatelia často mýlia s magazínom Doba.   Mohli by ste, prosím  pri tejto príležitosti vysvetliť čo teda bolo skôr Doba ci Artattack?

Neviem, kedy presne vznikol internetový magazín Doba. Artattack však tento rok oslavuje 17 rokov svojej existencie a vznikol ešte v čase mladého a divokého internetu. Svojho času si prešiel aj svojou tlačnou magazínovou podobou, neskôr sa rozšíril, vznikla značka oblečenia a hudobné vydavateľstvo ajlávmjuzik, čo sú všetko súčasti značky Artattack.

V princípe je však úplne jedno, kto jestvuje dlhšie. Myslím si, že v slovenskom kultúrnom priestore je pokojne dosť miesta nielen pre Dobu či Artattack, ale množstvo iných zaujímavých projektov. Vrátane, samozrejme, projektu MONO.

Akého čitateľa máte ambíciu osloviť s magazínom MONO?

Čitateľa, ktorý má rád kvalitné veci. Ktorému v našom priestore chýba takzvaná dlhá žurnalistika, reportáže a analytické texty, ktoré z rôznych dôvodov (a často veľmi pragmatických) naše média nemôžu vytvárať. V konečnom dôsledku to je ale jednoduchšie: ľudí, ktorí radi čítajú, majú radi dobré príbehy a neboja sa nad nimi premýšľať.

 

Zaujímavá je aj účasť nezávislého fotografa Tomáša Halásza na projekte MONO, opýtal som sa ho teda: 

MONO má byť aj o dlhých článkoch, ktoré sa dnes v médiách príliš často nevyskytujú. V čom budú iné Vaše fotografie? Budú aj oni niečím špecifické?

Mono bude spracovávať témy do hĺbky. Ako textovo, tak fotograficky a časom aj multimediálne.

Naši fotografickí spolupracovníci dostanú priestor a čas aký nie je obvyklý v našich médiách.

Cieľom je aj praktickými skúsenosťami vzdelávať budúcu generáciu fotoreportérov. Preto zo začiatku spolupracujeme s vytipovanými študentmi, ktorí sa venujú reportážnej a dokumentárnej fotografii, ale zatiaľ publikovali len minimálne.

Časom veríme, že zaujmeme aj profesionálov, ktorí budú mať záujem pracovať na tomto neziskovom projekte.

Aký je Váš vzťah k tomuto projektu, ako ho vnímate? Prečo ste sa na to dali nahovoriť? 🙂

Ostatní zakladatelia vedeli o mojich skúsenostiach zo slovenských redakcií aj o mojom názore na obmedzený priestor aký sa v nich fotografii dáva.

Vidím MONO ako príležitosť rozbehnúť médium, kde bude foto žurnalistika rovnocenná textu a nie iba ilustráciou slov. NY Times, National Geographic a pod. ukazujú jasný trend k väčšiemu dôrazu na vizuálnu žurnalistiku. V rámci možností verím, že sa nimi budeme inšpirovať.


A na úplný záver Filip Struhárik ohľadom cieľov nového magazínu MONO, povedal:

Ciele úplne vystihuje to, čo sme zatiaľ o sebe zverejnili: MONO je internetový magazín s ambíciou prinášať nielen zaujímavé témy, ale aj zážitok z čítania. Aj preto budú niektoré články dlhšie, než je na Slovensku zvykom.

Do ďalších detailov by som zatiaľ nechcel zachádzať, nechceme našich čitateľov pripraviť o moment prekvapenia 🙂

Projektu MONO držím palce! A neostáva nám už veru nič iné len si počkať na jeho štart. Som naň veru úprimne zvedavý. 

Spustenie magazínu si môžete od sledovať aj v skupine fanúšikov na facebooku – https://www.facebook.com/monomagazin

Zhováral sa

Marián Luha

prtsc-mono-magazin.sk-8.10.2013

Aktualizované:

Portál bol spustený v utorok 22.10.2013, posúďte sami TU

titulka MONO 24.10.2013

Autorka fotografie: Katarina Acél

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne