2.8 C
Bratislava
piatok, 26. apríla 2024

Nové Audi TT – predstavuje emócie, dynamiku a high-tech

Najčítanejšie

Moderný klasik prichádza kompletne vynovený: na ženevskom autosalóne má svetovú výstavnú premiéru Audi TT a Audi TTS. Tretia generácia kompaktného športového automobilu opäť fascinuje emocionálnym dizajnom a dynamickými kvalitami. Nové kupé charakterizujú inovatívne technológie použité pri pohone, ovládaní a prístrojovom vybavení – ako Audi virtual cockpit.

Keď v roku 1998 prišlo na trh Audi TT prvej generácie, predstavovalo revolúciu v oblasti dizajnu – jeho prísne geometrické, formálne uzatvorené výrazové prostriedky dizajnu z neho urobili ikonu s enormnou charizmou. Pri tretej generácii TT dizajnéri Audi opäť využili mnohé z týchto ideí a uplatnili ich v novom kontexte, ktorý je dynamický a rozmanitý.

Na prednej časti nového Audi TT dominujú horizontálne línie. Veľká jednodielna maska chladiča je širšia a nižšia ako u predchodcu, výrazná línia ju delí na dve zóny. Z horných rohov masky vychádzajú dve ostré kontúry v profile písmena V cez kapotu motora, ktorá nesie logo štyroch kruhov Audi, rovnako ako pri vysokovýkonnom športovom modeli Audi R8 (Kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 14,9 – 12,4; kombinované emisie CO2 v g/km: 349 – 289) Otvory na vstup vzduchu v nárazníku sú predelené rebrami, ktoré cielene odvádzajú časť prúdiaceho vzduchu z prednej časti karosérie na boky.

Audi TT Coup

Úzke predné reflektory dodávajú tvári nového Audi TT energický výraz. Súčasťou sériového vybavenia sú bi-xenónové reflektory Xenon plus, na želanie Audi montuje reflektory vytvorené zo svietiacich diód LED alebo ako druhú alternatívu inovatívne reflektory s technológiou Matrix LED, v ktorých individuálne ovládané svietiace diódy vytvárajú diaľkové svetlo. Pri obidvoch verziách vytvárajú deliace rebrá, osvetlené diódami LED s vodičmi svetla nezameniteľnú kontúru denných svetiel. Reflektory Matrix LED sú tvorené dvanástimi svietiacimi diódami LED a prinášajú ďalšiu inováciu od Audi: smerové svetlá s dynamizovanou indikáciou prebiehajú v smere, do ktorého vozidlo bude odbočovať. Prediktívne zákrutové svetlo natáča kužeľ svetla už pred otočením volantu do zákruty na základe informácií navigačného systému.

Nové AUDI TT-obr.4

Aj pri pohľade zboku nové Audi TT prezentuje svoj pevný, svalnatý charakter; na ceste stojí prikrčené a pripravené na skok. S dĺžkou 4,18 metra je kupé takmer rovnako dlhé ako predchádzajúci model; rázvor však vzrástol o 37 milimetrov na 2.505 milimetrov – čím sa primerane skrátili previsy karosérie. Šírka je 1.832 milimetrov; výška 1.353 milimetrov je rovnaká ako u predchodcu.

Aj v mnohých detailoch profil nového Audi TT pripomína dizajnového klasika prvej generácie. Kontúra prahov karosérie tvorí výraznú hranu lomu svetla, široké oblúky výrezov blatníkov vytvárajú samostatné geometrické telesá. Predné oblúky blatníkov prerušujú špáru zhora priliehajúcej kapoty motora, na ktorú na dverách nadväzuje hrana Tornadolinie, pokračujúca k zadnej časti vozidla.

Nízka zasklená kupola kabíny pôsobí ako samostatné teleso, dizajn zadných stĺpikov karosérie s miernym zalomením zadných bočných okien dodáva karosérii napätie. Klapka uzáveru palivovej nádrže v pravom zadnom blatníku má klasický kruhový tvar a lemujú ju inbusové skrutky; otvára sa ľahkým zatlačením za nápis TT. Aj tento prvok pripomína prvú generáciu modelu TT. Novinkou je, že pod klapkou nie je nijaký skrutkovací uzáver, pištoľ čerpacieho stojanu paliva sa dá priamo zaviesť do hrdla, podobne ako pri pretekových automobiloch.

Na zadnej časti karosérie horizontálne línie zvýrazňujú dojem športovej šírky nového Audi TT. V kombinácii s reflektormi z LED a reflektormi Audi Matrix LED zadné skupinové svetlá obsahujú smerové svetlá s dynamizovanou indikáciou. Ďalšiu paralelu k predným reflektorom predstavujú rebrá v zadných skupinových svetlách, ktoré aj tu tvoria kontúru koncových svetiel svietiacich spoločne s prednými dennými svetlami – ďalšia novinka od Audi. Tretie brzdové svetlo je vytvorené ako extrémne úzky pás pod hranou zadného spojlera. Svojou kontúrou výrazne prispieva k celkovému dizajnu zadnej časti karosérie.

Audi TT Coup

Pri rýchlosti 120 km/h sa z dverí batožinového priestoru elektricky vysúva zadný spojler, ktorý znižuje aerodynamický odpor a zväčšuje prítlak zadnej nápravy. Všetky modely majú dve veľké kruhové koncovky výfuku zapustené v difúzore zadného nárazníka, ktoré predstavujú ďalšiu reminiscenciu prvého Audi TT. Verzia TTS má – rovnako ako všetky modely S od Audi – štyri oválne koncovky výfuku.

Príplatkový dizajnový komplet S line Exterieurpaket modifikuje dizajn v oblasti nárazníkov, otvorov na vstup vzduchu do motorového priestoru, masky chladiča, prahov karoséria a zadného difúzora. Tieto prvky sú ešte výraznejšie a športovejšie vymodelované. Súčasťou kompletu sú aj 18-palcové kolesá a športový podvozok so svetlou výškou zmenšenou o 10 milimetrov pre dynamickejšie jazdné vlastnosti.

Karoséria

K veľkým kompetenciám Audi patrí ľahká konštrukcia. Už Audi TT druhej generácie využívalo karosériu Audi Space Frame (ASF) z hliníka a cele. Pri novom TT výrobca tento princíp kombinácie materiálov ešte ďalej zdokonalil – podľa motta: správny materiál na správnom mieste v správnom množstve pre optimálnu funkciu.

Podlahová plošina kupé je vyrobené z moderných oceľových legúr vysokej a najvyššej pevnosti. V štrukturálne vysoko zaťažených oblastiach kabíny posádky sa používajú platne z tvarovo vytvrdzovanej ocele, ktoré sú neobyčajne pevné a súčasne ľahké – pripadá na ne podiel 17 percent hmotnosti karosérie. Prahy karosérie a rám strechy sú vyrobené z pretláčaných hliníkových profilov, ktoré sú do štruktúry skeletu integrované pomocou uzlových bodov z hliníkových odliatkov. Tento konštrukčný princíp umožnil vytvoriť veľmi pevný a bezpečný skelet karosérie. Bočné povrchové panely karosérie a strecha kabíny sú vyrobené z hliníkového plechu, rovnako ako kapota motora, bočné dvere a dvere  batožinového priestoru.

Celkovo sa konštruktérom Audi podarilo pri TT druhý raz za sebou výrazne znížiť hmotnosť oproti predchádzajúcej generácii. Kým pri druhej generácii v roku 2006 sa dosiahla úspora hmotnosti až do 90 kilogramov, nové Audi TT s motorom 2.0 TFSI Motor má hmotnosť iba 1.230 kilogramov. To je približne o 50 kilogramov menej ako pri predchádzajúcej generácii.

Nízka celková hmotnosť je dôkazom kompetencie Audi v oblasti ľahkej konštrukcie. Nízka hmotnosť má pozitívny vplyv na akceleráciu, jazdné vlastnosti a spotrebu paliva.

Interiér

Jasne členené objemy s napnutými povrchovými plochami a ľahké, takmer sa vznášajúce línie – interiér nového Audi TT je puristicky športový. Horizontálne línie a plochy zvýrazňujú – analogicky k exteriéru – šírku vnútorného priestoru kabíny. Stredová konzola, ktorá pri rýchlej jazde v zákrutách podopiera predkolenia vodiča a spolujazdca a čalúnenia dverí majú splývajúce, navzájom korešpondujúce tvary.

Aj tu platí, že menej je viac. Jasné, puristické línie podčiarkujú ľahkosť a nekompromisne športový charakter interiéru Audi TT. Dva dizajnérske a technicky inovatívne triky umožnili vytvoriť prístrojový panel s prekvapujúco štíhlou architektúrou: spojenie združeného prístroja a centrálneho monitora MMI do jedinej, centrálnej digitálnej zobrazovacej jednotky – tzv. Audi virtual cockpit a ovládacie prvky klimatizácie umiestnené priamo v kruhových dýzach ventilácie.

Prístrojový panel pôsobí pri pohľade zhora ako krídlo lietadla. Kruhové dýzy ventilácie – klasický dizajnový prvok TT – pripomínajú prúdové motory. Dýzy ventilácie obsahujú všetky ovládacie prvky sériovej klimatizácie, respektíve príplatkovej automatickej klimatizácie (sériovo pri TTS). Regulátory vyhrievania sedadiel, teploty, rozvodu vzduchu a rýchlosti ventilátora sú umiestnené v ich stredových osiach, pri automatickej klimatizácii malé displeje zobrazujú zvolené nastavenie. Pod strednými dýzami vzduchu je umiestnená horizontálna lišta so spínačmi. Trojrozmerne vyhotovené kolískové spínače umožňujú ovládanie výstražných svetiel, systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select a asistenčných systémov.

Audi TT Coup

Sériové športové sedadlá v novom Audi TT majú integrované opierky hlavy a sú v karosérii namontované nižšie ako pri predchádzajúcej generácii. Oproti sedadlám predchodcu majú o vyše 5 kilogramov menšiu hmotnosť. Na želanie – a sériovo pri TTS – sa montujú novo vyvinuté športové sedadlá S (S-Sportsitze) s výraznejšie kontúrovanými a pneumaticky nastavovateľnými bočnými opornými časťami. Poskytujú telu vynikajúcu oporu a vysoký komfort.

Nový multifunkčný športový volant má zospodu sploštený veniec, jeho ramená dekorujú prvky v hliníkovom vyhotovení. Airbag novej konštrukcie zaberá v zloženom stave o 40 percent menší priestor bez ujmy v oblasti bezpečnosti, čo umožnilo aj na volante uplatniť kompaktný dizajn evokujúci ľahkosť.

Rozličné detaily demonštrujú vysoké nároky Audi na dizajn a kvalitu remeselného vypracovania interiéru. Patrí k nim radiaca páka s novým dizajnom, nanajvýš presne aretujúci kombinovaný otočný/tlačidlový ovládač MMI, ako aj precízne vypracované kryty reproduktorov s vodičmi svetla príplatkového audiosystému Bang & Olufsen.

S usporiadaním sedadiel 2+2 a trojdverovou karosériou je nové Audi TT športovým automobilom s vysokou úžitkovou hodnotou. Batožinový priestor má základný objem 305 litrov, čo je o 13 litrov viac oproti predchádzajúcej generácii. V prípade potreby sa objem batožinového priestoru dá zväčšiť sklopením operadiel zadných sedadiel.

Audi TT Coup

Farby a vnútorné vybavenie

Pre nové Audi TT je k dispozícii jasnejšia a pestrejšia paleta lakov karosérie ako pre predchodcu. Zákazníci si môžu vybrať z 11 farieb karosérie, z ktorých jedna je exkluzívne vyhradená pre komplet vybavenia S line. V palete je 7 farieb nových pre TT, z toho dva farebné odtiene sú úplne nové v celej ponuke farieb Audi: sivá Nanograu a červená Tangorot. Pre Audi TTS sú navyše k dispozícii dva ďalšie laky – čierny lak s krištáľovým efektom Pantherschwarz a výrazný modrý odtieň Sepangblau.

Aj paleta farieb interiéru je kompletne nová – pre Audi TT aj pre TTS sú na výber po tri farby interiéru. Po prvý raz ponúka Audi pri komplete vybavenia S line dvojfarebný interiér aj so športovým kontrastným prešívaním.

Vybavenie nového Audi TTS obsahuje rozšírenú ponuku dekoračných prvkov do interiéru s individuálne voliteľnými farebnými akcentmi na držiakoch športových sedadiel S, okrajoch stredovej konzoly a dýzach ventilácie. Pre milovníkov výnimočného sú k dispozícii široké možnosti individualizácie. Pre sedadlá sú na výber poťahy z látky a kože rozličnej kvality, ako aj tri kožené komplety. Športové sedadlá S majú charakteristické kosoštvorcové prešívanie na stredných častiach poťahu.

Osobitnú estetickú lahôdku predstavuje exkluzívny komplet design selection. Obsahuje kombináciu dvoch ušľachtilých farieb kože: tmavohnedú murillobraun na sedadlách a zľahka metalicky trblietavú sivú Perle na lakťových opierkach, opierkach kolien a tieniacom štítku združeného prístroja. Striedavo kontrastné stehy, tmavý hliník, farebne zladený lak pre rozšírené dekoračné prvky v interiéri a rohožky na podlahe zo špeciálneho textilu sú ďalšími prvkami tohto elegantného vyhotovenia interiéru.

Pre TTS vyvinuli dizajnéri Audi inovatívnu technickú laserovú textúru na telese prístrojového panelu. Má voštinovú, zľahka zvýšenú štruktúru, ktorá Audi TTS dodáva jedinečný, športový výraz.

Ovládacie prvky a prístroje

Koncepcia ovládania nového Audi TT bola vyvinutá od základu nanovo – v duchu dôsledného charakteru športového automobilu sú všetky ovládacie prvky sústredené na vodiča. Pri multifunkčnom volante sú na výber dve verzie. Pri špičkovej verzii môže vodič ovládať takmer všetky funkcie bez toho, aby spustil ruky z volantu odpútal pohľad od cesty pred sebou.

Ako druhý ovládací prvok funguje novo koncipovaný terminál MMI na konzole stredového tunelu. Dve kolískové tlačidlá umožňujú prístup do menu navigácia/mapa, telefón, ako aj rádio a médiá. Na obidvoch stranách centrálneho kombinovaného otočného/tlačidlového ovládača ležia dve ďalšie tlačidlá, doplnené tlačidlom hlavného menu a tlačidlom návratu. Pomocou plôšky citlivej na dotyk (touchpad) na hornej strane kombinovaného ovládača (od balíka Connectivity) môže vodič napríklad komfortne zadávať cieľ navigácie – MMI touch rozozná jeho osobný rukopis. Okrem toho touchpad umožňuje skrolovať v zoznamoch a meniť mierku  mapy navigačného systému (zoom).

Štruktúra menu MMI je príbuzná smartfónu, vrátane textového vyhľadávania vo všetkých súboroch. Ku všetkým dôležitým funkciám je priamy prístup. Inovatívnou zvláštnosťou je priame vyhľadávanie MMI. Pri navigácii priame vyhľadávanie umožňuje okamžité napísanie údajov bez nutnosti použiť fixný formulár. Vo väčšine prípadov postačujú už štyri prvé písmená na zobrazenie relevantných cieľov v rámci celej Európy. Pomocou dvoch bočných tlačidiel sa otvárajú kontextovo závislé funkcie (pravé tlačidlo) a opcie (ľavé tlačidlo). Ovládacia logika je ľahko zrozumiteľná – sprostredkúva úplne nový pôžitok z používania („joy of use“).

Okrem ovládania prostredníctvom terminálu MMI poskytuje Audi TT aj ďalšiu možnosť: systém hlasového dialógu. Aj tu ide Audi novou cestou. V Audi TT sa po prvý raz používa prirodzené hlasové ovládanie, ktoré umožňuje jednoduchými povelmi – ako napríklad „Zaveď ma do Mníchova“ alebo „Chcem hovoriť so Sabinou“ – ovládať príslušné systémy vozidla bez toho, aby vodič musel spustiť ruky z volantu.

Namiesto klasických analógových prístrojov má nové TT plne digitálny združený prístroj Audi virtual cockpit, ktorý svojimi dynamickými animáciami a precíznymi grafikami vytvára nové meradlá. Vodič môže prepínať medzi dvoma spôsobmi zobrazenia: pri klasickom zobrazení je v popredí rýchlomer a otáčkomer, v režime „Infotainment“ sú virtuálne prístroje menšie. Veľká voľná plocha, ktorá vznikne medzi nimi, slúži na zobrazovanie iných funkcií – napríklad mapy navigačného systému. Pri Audi TTS je k dispozícii ešte tretí, športový režim. Pri ňom dominuje veľký otáčkomer v strede digitálneho združeného prístroja.

S rozlíšením 1.440 x 540 pixlov monitor TFT s uhlopriečkou 12,3 palca (31,2 cm) zobrazuje výrazne ostré, brilantné obrazy. V pozadí pracuje grafický procesor Tegra 30 zo série Tegra 3 svetového lídra Nvidia. Na spodnom okraji Audi virtual cockpit sa permanentné zobrazuje vonkajšia teplota, čas a údaj o najazdených kilometroch. V tejto pozícii sa zobrazujú aj eventuálne výstražné symboly a upozornenia.

Audi TT Coup

Pohon

(všetky údaje o spotrebe paliva a jazdných výkonoch sú predbežné)

Audi ponúka nový model TT a TTS s troma štvorvalcovými motormi s priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaním turbokompresorom. Výkonové rozpätie siaha od 135 kW (184 k) do 228 kW (310 k). Obidva benzínové motory TFSI a turbodiesel TDI kombinujú športový temperament s príkladnou účinnosťou. Systém Štart-Stop je pri všetkých motoroch štandardom.

Od začiatku predaja bude pre Audi TT k dispozícii turbodiesel 2.0 TDI so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Poskytuje výkon 135 kW (184 k) a maximálny krútiaci moment 380 Nm. Nové športové kupé s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 235 km/h. Priemerná normovaná spotreba je len 4,2 litra nafty na 100 km – čo zodpovedá emisii CO2 iba110 g/km – nová najlepšia hodnota vo svete športových automobilov.

K charakteristickým znakom motora 2.0 TDI patria dva vyvažovacie hriadele v kľukovej skrini, variabilné časovanie nasávacích i výfukových ventilov a systém priameho vstrekovania paliva Common-Rail s maximálnym vstrekovacím tlakom  2.000 barov. Audi TT 2.0 TDI spĺňa emisnú normu Euro 6 a vďaka svojej vysokej účinnosti nesie označenie „ultra“.

Benzínový motor 2.0 TFSI je na výber v dvoch modifikáciách – s výkonom 169 kW (230 k) pre TT a 228 kW (310 k) pre TTS. Obidve verzie využívajú najmodernejšie technológie – prídavné nepriame vstrekovanie paliva do nasávacieho potrubia ako doplnok k priamemu vstrekovaniu paliva FSI, Audi valvelift system (AVS) na zmenu zdvihu výfukových ventilov a inovatívny systém tepelného manažmentu s otočným posúvačom na oddelenie, resp. spojenie samostatných chladiacich okruhov v bloku motora a hlave valcov, ako aj zberné výfukové potrubie integrované v hlave valcov.

V Audi TT dosahuje motor 2.0 TFSI maximálny krútiaci moment 370 Nm v pásme otáčok od 1.600 do 4.300 1/min. Kupé so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies udeľuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,0 sekundy a ďalej až po elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 250 km/h.

V kombinácii so 6-stupňovou prevodovkou S tronic s dvoma spojkami a pohonom všetkých kolies quattro trvá šprint z 0 na 100 km/h iba 5,3 sekundy, maximálna rýchlosť je takisto 250 km/h. Priemerná spotreba v tejto konfigurácii je 6,8 litra na  100 km (emisie CO2 159 gramov na kilometer). Prevodovka S tronic s dvoma spojkami preraďuje svojich šesť stupňov bez citeľného prerušenia prenosu ťažnej sily, v manuálnom režime vodič môže radiť ovládačmi na volante. V režime „efficiency“ nastavenom prostredníctvom Audi drive select prevodovka S tronic vždy zaradí voľnobeh keď vodič uvoľní pedál akcelerátora.

Audi TTS sa svojimi jazdnými výkonmi zaraďuje medzi vysokovýkonné automobily. Štandardný šprint z 0 na 100 km/h absolvuje za 4,7 sekundy; maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Jeho motor 2.0 TFSI dosahuje maximálny krútiaci moment 380 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom pásme otáčok od 1.800 do 5.500 1/min. Klapky vo výfukovej sústave modulujú športový zvuk motora, ktorý je vďaka tomu ešte sýtejší. Sériovo Audi montuje

6-stupňovú manuálnu prevodovku. S príplatkovou prevodovkou S tronic má AUDI TTS aj rozjazdovú automatiku Launch Control, ktorá umožňuje maximálnu akceleráciu pri rozjazde z miesta.

Pohon quattro

V novom Audi TT poskytuje permanentný pohon všetkých kolies quattro veľký prínos pre stabilitu, trakciu a pôžitok z jazdy. Systém pohonu bol špeciálne pre nové TT dôsledne zdokonalený a optimalizovaný. Elektrohydraulicky ovládaná multilamelová spojka, ktorá slúži na rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi jednotlivými nápravami, je namontovaná v spoločnej skrini s diferenciálom zadnej nápravy. Špeciálna konštrukcia hydraulického čerpadla umožnila zníženie hmotnosti o 1,5 kilogramu oproti predchádzajúcemu modelu. Rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi nápravami reguluje elektronika v priebehu zlomkov sekúnd.

Inteligencia pohonu quattro – teda softvér, ktorý presne stanovuje možné rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou – bol špeciálne pre TT vyvinutý kompletne nanovo. Inovatívna filozofia regulácie kontinuálne zohľadňuje vonkajšie podmienky, jazdný stav a želanie vodiča. Tak sa vypočítava vždy optimálne okamžité rozdelenie krútiaceho momentu a podporuje dynamický charakter TT.

Audi TT Coup

Zosieťovaním pohonu quattro so systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select má vodič nového Audi TT možnosť individuálne nastaviť charakteristiku pohonu všetkých kolies. V režime „auto“ má k dispozícii maximálnu trakciu a vyváženú jazdnú dynamiku. V režime „dynamic“ sa prenos krútiaceho  momentu na zadnú nápravu uskutočňuje skôr a vo väčšom rozsahu, čo umožňuje ďalšie umocnenie jazdnej dynamiky.

Okrem optimalizácie jazdnej dynamiky bola pri evolúcii systému pohonu všetkých kolies quattro v popredí aj téma účinnosti. Pri režime „efficiency“ systému Audi drive select sa rozdeľovanie krútiaceho momentu prispôsobuje v záujme  optimálnej účinnosti. Vďaka presnému stanoveniu jazdného stavu a typu vodiča je možná regulácia pohonu všetkých kolies optimalizované z hľadiska účinnosti –  čo môže viesť až k dočasnému vypnutiu pohonu quattro, kedy sa celý krútiaci moment motora prenáša iba na predné kolesá. Inteligentný softvér pri tomto prevádzkovom stave citlivo monitoruje jazdné situácie a opäť aktivuje pohon všetkých kolies ešte skôr, ako je potrebné preniesť krútiaci moment motora na všetky štyri kolesá. Tým môže pohon quattro fungovať s maximálnou účinnosťou pri zachovaní typickej trakcie a jazdnej dynamiky pohonu všetkých kolies.

Podvozok

Technologická kompetencia, s ktorou bolo vyvíjané nové Audi TT, je viditeľná aj na podvozku. Predná náprava využíva spodné priečne trojuholníkové ramená s tlmičovými vzperami McPherson; hliníkové komponenty znižujú neodpružené hmoty na podvozku. Štvorprvková zadná náprava dokáže oddelene spracúvať pozdĺžne a priečne sily, čím sa zlepšuje komfort a ovládateľnosť.

Osobitnou technickou lahôdkou tretej generácie Audi TT je systém adaptívnej regulácie charakteristiky tlmičov pruženia Audi magnetic ride. Oproti predchodcovi bol ďalej vylepšený v oblasti regulačných kriviek, dynamiky a intenzity regulácie, ako aj ovládateľnosti. Prostredníctvom systému Audi drive select sa dá podvozok Audi magnetic ride nastavovať v troch stupňoch (comfort – auto – dynamic). Stlačením gombíka tak môže vodič podľa zvoleného režimu kompaktný športový automobil buď pevnejšie naviazať na cestu alebo ho nechať mäkko kĺzať po nerovnostiach. Technika magnetic ride zabezpečuje extrémne rýchlu selektívnu reguláciu tlmiacich síl individuálne pre každé koleso, čím je za každej situácie zabezpečený optimálny kontakt medzi kolesom a cestou.

Tým sa ďalej optimalizuje vysoká jazdná dynamika nového Audi TT a súčasne zvyšuje komfort pri normálnej jazde. Systém Audi magnetic ride, ojedinelý v tomto segmente automobilov, patrí pri Audi TTS k sériovému vybaveniu, pri všetkých ostatných verziách TT sa montuje na želanie.

Ďalším významným technickým prvkom je sériové progresívne riadenie – ozubenie hrebeňa prevodovky riadenie má takú geometriu, že prevodový pomer je so zväčšeným natočením kolies bezprostrednejší. Vďaka tomu sa dá nové Audi TT v mestskej premávke a na kľukatých vidieckych cestách agilne a presne ovládať s malým natočením volantu. Progresívne riadenie má elektromechanický posilňovač s premenlivým účinkom podľa rýchlosti jazdy a vysokou energetickou účinnosťou. Elektromechanický posilňovač umožňuje funkciu príplatkových asistenčných systémov – Audi active lane assist a parkovacieho asistenčného systému.

So svojou náročnou konštrukciou podvozka a tvrdším vyladením nové Audi TT bravúrne absolvuje všetky dynamické testy. Pri TTS, komplete vybavenia S line Sportpaket, ako aj pri adaptívnych tlmičoch pruženia Audi magnetic ride má vozidlo o 10 milimetrov zmenšenú svetlú výšku.

Nové Audi TT môže byť na želanie vybavené systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, pri TTS je súčasťou sériového vybavenia. Tento systém ovplyvňuje charakteristiku motora a posilňovača riadenia. Vodič môže prepínať medzi režimami comfort, auto, dynamic, efficiency alebo individual. Okrem toho systém Audi drive select ovplyvňuje aj technické prvky vybavenia na želanie – prevodovku S tronic, pohon všetkých kolies quattro, systém Audi magnetic ride, reflektory z LED alebo reflektory Audi Matrix LED, ako aj zvuk motora. V režime efficiency systém Audi drive select ovplyvňuje aj funkciu klimatizácie a systému Štart-Stop.

Ponuka kolies obsahuje 11 alternatív. Audi TT 2.0 TFSI a 2.0 TDI majú štandardne 17-palcové disky kované z ľahkej zliatiny v päťlúčovom dizajne, ktoré majú hmotnosť iba 8,7 kg/kus. Pneumatiky majú rozmer 225/50 R 17. Na želanie  Audi montuje ďalšie disky z ľahkej zliatiny formátu 17, 18 a 19 palcov. Najväčší rozmer pneumatík je 245/35 R19. Spoločnosť quattro GmbH dodáva ďalšie kolesá až do formátu 20 palcov.

Predné brzdové kotúče sú ventilované a podľa motorizácie majú priemer až do 338 milimetrov. Nová elektromechanická parkovacia brzda, ktorú vodič ovláda tlačidlom, je integrovaná do zadných bŕzd. Audi TTS má na prednej náprave kotúčové brzdy s novo vyvinutými pevne uloženými hliníkovými brzdičmi, ktoré prispievajú k úspore hmotnosti 5 kilogramov oproti predchodcovi – ďalší príklad kompetencie Audi v oblasti ľahkej konštrukcie.

Elektronický stabilizačný systém ESC, ktorý sa dá čiastočne deaktivovať alebo úplne vypnúť, perfektne dopĺňa športové vyladenie podvozka. Pri jazde v zákrute pôsobí selektívna regulácia krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách. Podľa potreby prerozdeľuje krútiaci momentu z vnútorného na vonkajšie predné koleso (pri pohone predných kolies), resp. pri pohone všetkých kolies quattro aj na zadné koleso. Pôsobením rozdielu momentov automobil sám zľahka zatáča do zákruty – čo uľahčuje ovládanie. Vďaka tomu je prejazd zákrutami presnejší a neutrálnejší. Audi TT tým dosahuje vyššiu dynamiku a stabilitu. V športovom režime sa podporuje zvlášť dynamická jazda, ktorá uľahčuje zatáčanie a kontrolu vozidla pri drifte.

Súhra a vyladenie všetkých komponentov umocňuje agilné jazdné vlastnosti a zvyšuje pôžitok z jazdy v Audi TT, ako to zákazníci očakávajú od športového automobilu.

Vybavenie

Všetky verzie nového Audi TT Coupé majú veľkorysé sériové vybavenie. Okrem už spomenutých prvkov si osobitnú zmienku zaslúžia MMI Radio a elektromechanická parkovacia brzda. K prvkom vybavenia na želanie patria – okrem športových sedadiel S (S-Sportsitze) v rozličných verziách kože a poťahu – komfortný elektronický kľúč, asistenčný systém pre rozjazd do svahu, asistenčný systém diaľkových svetiel, komplet vnútorného osvetlenia z LED, vyhrievanie sedadiel, ako aj komplet odkladacích priestorov a fixačných prvkov do batožinového priestoru.

Aj pri infotainmente majú zákazníci na výber niekoľko alternatív. Balík Connectivity obsahuje okrem iného dotykovú plôšku MMI touch na kombinovanom ovládači. Vrchol ponuky predstavuje navigačný systém MMI Navigation plus s veľkou pevnou pamäťou, dvoma čítačkami na pamäťové karty SD, mechanikou DVD-prehrávača, rozhraním Bluetooth a hlasovým ovládaním. Čip Nvidia T30, ktorý je srdcom najnovšej generácie modulárnej stavebnice infotainmentu, ovláda všetky navigačné a multimediálne funkcie v automobile a zobrazuje ich obsahy na monitore digitálneho združeného prístroja Audi virtual cockpit.

Navigačný systém MMI Navigation plus ideálne dopĺňa systém Audi connect – spája nové Audi TT pomocou rýchleho prenosového štandardu LTE s internetom. Vďaka integrovanému hotspotu WLAN v kabíne môžu spolujazdci so svojimi mobilnými koncovými zariadeniami voľne surfovať po internete a využívať elektronickú poštu. Vodič môže využívať špecifické služby Audi connect.

Ponuku prvkov infotainmentu dopĺňajú atraktívne doplnkové moduly. Audi Phone Box komfortne pripája mobilný telefón vodiča k automobilu. Jeho základom je univerzálna planárna anténa, ktorá je integrovaná v odkladacej schránke v stredovej lakťovej opierke. Telefón je induktívne pripojený na planárnu anténu, ktorá prenáša signál cez zosilňovač na vonkajšiu anténu vozidla.

Bang & Olufsen Sound System využíva 14-kanálový zosilňovač a sústavu 12 reproduktorov vrátane subwoofera. Hlbokotónové reproduktory vo dverách sú v tme zvýraznené decentnými vodičmi svetla osvetlenými diódami LED s regulovateľnou intenzitou.

Jazdu v novom Audi TT spríjemňujú výkonné asistenčné systémy. Na želanie sa dodáva Audi side assist, ktorý zvyšuje bezpečnosť pri zmene jazdného pruhu monitorovaním priestoru za vozidlom pomocou radarových senzorov, zobrazovanie dopravných značiek na báze kamery, asistenčný systém Audi active lane assist, ktorý na želanie podporuje vodiča kontinuálnymi korekciami riadením alebo upozorňuje na neúmyselné vybočenie z jazdného pruhu, parkovací asistent so zobrazením okolia, ktorý samočinne zaparkuje vozidlo na vhodné parkovacie miesto, ako aj bezpečnostný systém Audi pre sense basic.

 

Zdroj: AUDI, Porsche Slovakia

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne