16.5 C
Bratislava
štvrtok, 2. mája 2024

Nákupy darčekov z e-shopov pomaly dobiehajú kamenné prevádzky

Najčítanejšie

Už len 20 % Slovákov kupuje všetky vianočné darčeky v klasických obchodoch. Každý tretí Slovák už má nakupovanie vianočných darčekov rozdelené tak, že asi polovicu kúpi v kamenných obchodoch a druhú online.

Len pätina ľudí nakupuje všetko výlučne v klasických prevádzkach. Čoraz väčšiu obľubu navyše u nás získavajú zahraničné e-shopy, kde hrá prím kúpa oblečenia a elektroniky. Vo všeobecnosti až dve tretiny Slovákov zháňajú prekvapenia pre blízkych v predstihu – už počas novembra a začiatkom decembra.

Stále sa nájde ale aj dvadsať percent takých, ktorí riešia darčeky len pár dní pred Vianocami. Zhruba tretina opýtaných k výberu darčekov pristupuje pragmaticky, doma si navzájom povedia, kto čo chce.

Ešte je tu ale aj 8 percent tradične založených ľudí, ktorí píšu list Ježiškovi. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK, ktorý realizovala v novembri 2017 na vzorke slovenskej populácie 523 respondentov.

Online alebo klasika?

Z roka na rok vo svete a samozrejme aj na Slovensku pribúda ľudí, ktorí riešia nakupovanie vianočných darčekov pohodlne cez internet. Na druhej strane zase ubúda „klasikov“, ktorí sú zvyknutí len na priamy predaj. Tretina ľudí u nás to má rozdelené tak, že asi polovicu nakúpi v e-shopoch a druhú polovicu v kamenných obchodoch. Traja zo stovky respondentov už všetky prekvapenia pre blízkych zaobstarajú výlučne online.

Stále je tu však ešte dvadsať percent Slovákov, ktorí zase všetko kúpia v klasických prevádzkach. „Oba spôsoby majú svoje pre a proti. Ak využijete e-shopy, vyhnete sa stresu z preplnených nákupných centier, čakaniu v radoch, dopravným zápcham či problémom s parkovaním. Na druhej strane je tu zase riziko, že tovar objednaný online nebude úplne taký, ako ste videli na ilustračných obrázkoch, prípadne je tu isté riziko, že k vám nedorazí včas. Počítať musíte aj poplatkami za jeho doručenie,“ hodnotí analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit Roman Müller. Vo všeobecnosti platí, že k online nakupovaniu inklinujú skôr mladšie ročníky a ľudia s vyšším vzdelaním.

Muži nakupujú na poslednú chvíľu

Keď sa pozrieme na to, kedy Slováci nakupujú darčeky, prieskum jasne ukázal, až dve tretiny ich radšej zháňajú s dostatočnou časovou rezervou, teda v priebehu novembra a začiatkom decembra. Dokonca sa nájde desať percent takých, ktorí ich postupne pokúpia v priebehu celého roka. Naopak, stále však je medzi nami aj pätina ľudí, ktorí riešia darčeky úplne „na knap“, teda len pár dní pred Vianocami. „V tomto smere sú viac zodpovedné ženy ako muži, ktorí si nechávajú nakupovanie darčekov na poslednú chvíľu omnoho častejšie“, približuje R. Müller.

Mnohí riešia darčeky pragmaticky

Čím originálnym tieto Vianoce zasa prekvapiť svojich najbližších? Tak s tou to otázkou evidentne nemá problém viac ako polovica opýtaných, ktorí sa v prieskume vyjadrili, že ich dobre poznajú a tak vedia, aký darček ich najviac poteší. Zhruba tretina Slovákov k tomu pristupuje pragmaticky a doma si teda navzájom povedia, čo by kto na Vianoce chcel. Ďalších dvadsať percent zase nič nenecháva na náhodu už počas roka, kedy si zapisujú jednotlivé priania. No a máme stále aj skupinu ľudí, ktorí nedajú dopustiť na staré tradície – 8 percent Slovákov totiž každoročne píše list Ježiškovi so svojimi prianiami.

Fičia zahraničné e-shopy

Svet internetu nepozná hranice a platí to samozrejme aj pri kupovaní darčekov. Skoro štvrtina opýtaných ľudí na Slovensku ich nakupuje na zahraničných e-shopoch, kde drvivá väčšinu z nich spomína výhodnejšie ceny a taktiež väčší výber tovaru. Kupujú tam predovšetkým oblečenie, ale aj elektroniku (mobily, tablety, notebooky a pod.), hry a hračky, športové vybavenie či kozmetiku. „Čoraz viac Slovákov či Čechov nakupuje tovar napríklad aj v čínskych e-shopoch, kde sú ceny naozaj viditeľne nižšie. Každopádne je ale bezpečnejšie platiť kreditkou alebo mať nízko nastavené limity na karte. Neodporúčam tam ale nakupovať tesne pred Vianocami, pretože kým k vám domov tovar dorazí, môže ubehnúť aj niekoľko týždňov“, radí R. Müller.

Niekde sa stále „nosí“ aj handmade

Hoci väčšina ľudí u nás darčeky nakupuje, nájde sa aj 20 percent Slovákov, ktorí ich vyrábajú vlastnoručne. Tri štvrtiny z nich argumentujú tým, že takýmto spôsobom určite niekomu darujú originálnu vec. „Pre ďalších je to jednoducho radosť či koníček a nemálo ľudí za tím vidí aj určitú úsporu peňazí. Predovšetkým medzi mladými získavajú na popularite aj služby zdielaných dielní, kde si ľudia jednoducho požičajú potrebné náradie a nemusia ho kupovať. Nezriedka takto dokážu robiť aj na zložitejších projektoch, trebárs pre svojich blízkych vyrobiť originálny dizajnový nábytok,“ dopĺňa analytik Home Creditu R. Müller. Keď už „handmade“, tak ide ale predovšetkým o dekorácie a menšie potreby do domácnosti, samozrejme nechýba štrikované a pletené oblečenie (šály, svetre, čiapky a pod.), ale aj ručne vyrábané hračky a šperky.

Akým spôsobom vyberáte vianočné darčeky?

Zdroj: PR Clinic

Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty, revolvingové pôžičky a spojenie pôžičiek. V prvej polovici roku 2017 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 91,98 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.

Home Credit B.V. (ďalej len „HCBV“ alebo „skupina“) je medzinárodným poskytovateľom spotrebiteľského financovania zastúpeným v 11 krajinách s vysokým rastovým potenciálom. Spoločnosť bola založená v roku 1997 a zameriava sa na poskytovanie spotrebiteľského financovania a úverov koncovým zákazníkom. Služby skupiny sú jednoduché, ľahké a rýchle. Pôsobí na vysoko atraktívnych trhoch s významnými vstupnými prekážkami. Vo vybraných krajinách je popredným poskytovateľom spotrebiteľského financovania. Náskok pred konkurenciou si udržiava vďaka skúsenostiam a znalosti najrôznejších trhov. Posilňuje a rozširuje finančnú inklúziu populácie neobsluhovanej bankami vďaka poskytovaniu pozitívneho a bezpečného úverovania – mnohým zo zákazníkov vôbec prvýkrát. Podporuje zvyšovanie životnej úrovne a vychádza v ústrety finančným potrebám úverovaných osôb. Celkom 120,2 tisíc zamestnancov skupiny dosiaľ obslúžilo viac ako 70 miliónov zákazníkov prostredníctvom rozsiahlej distribučnej siete zahŕňajúcej 270 537 predajných miest, úverových kancelárií, pobočiek a zastúpení na poštách. Celkové konsolidované aktíva HCBV dosiahli k 30. júnu 2017 výšku 17,8 mld. eur.

Väčšinovým akcionárom Home Credit B.V. je s 88,62 % podielom PPF Financial Holdings B.V., 100 % dcérska spoločnosť spoločnosti PPF Group N. V. (ďalej len „PPF“). Skupina PPF investuje do množstva odvetví od bankovníctva a finančných služieb, cez telekomunikácie, biotechnológie, poisťovníctvo, nehnuteľnosti až po poľnohospodárstvo. PPF pôsobí v Európe, Rusku, Ázii a Severnej Amerike. Skupina vlastní aktíva presahujúce 27 miliárd eur (k 31. 12. 2016).

Menšinovým akcionárom Home Credit B.V. je s 11,38 % podielom EMMA OMEGA LTD, investičná holdingová spoločnosť vlastnená Jiřím Šmejcom.

(ts)

Reťazce.sk
Reťazce.sk
Reťazce.sk písali predovšetkým o maloobchode v Bratislave, sústredili sa na centrum Bratislavy a väčšinou na gastroscénu. Zaujímali sa predovšetkým o inovatívne nezávislé projekty. Projekt v rôznych podobách fungoval od roku 2009. Autorom a zodpovednou osobou za obsah bol Radoslav Augustín. V histórii na projekte spolupracovali i Lukáš Kočišek a Ivan Krasko. Redakcia Mediahub.sk od novembra 2018 na obsahu projektu pokračuje. Doménu Reťazce.sk sme získali od spoločnosti VisuArt, s.r.o. a stala sa súčasťou nášho projektu. Portál Reťazce.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne