16.3 C
Bratislava
utorok, 7. mája 2024

Slováci sú s nakupovaním cez internet spokojní, často nakupujú v domácich aj v zahraničných e-shopoch

Najčítanejšie

Cez internet už niekedy nakúpilo 98 % respondentov. Z tých, ktorí nakúpili online v poslednom roku, malo 94 % s nákupom dobré skúsenosti. Viac ako polovica opýtaných súhlasí s tvrdením, že nakupovanie cez internet je takmer vždy pohodlnejšie; zároveň si pochvaľujú lepšie ceny a väčší výber tovaru ako v kamenných obchodoch.

Celkovú spokojnosť Slovákov s nakupovaním cez internet zisťoval pre SAEC (Slovenská asociácia pre elektronický obchod) výskum spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia, ktorý sa uskutočnil na vzorke tisíc respondentov starších ako 15 rokov z internetovej populácie Slovenského národného panelu.

Väčšina opýtaných, ktorí v poslednom roku nakúpili online (94 %), mali s nákupom skôr dobré skúsenosti. Pre polovicu respondentov je tento spôsob nakupovania pohodlnejší. Slováci sa taktiež nezdráhajú nakupovať aj v zahraničných e-shopoch, za posledný rok takto nakúpilo 66 % slovenských zákazníkov. Do tejto skupiny patria aj nákupy v českých internetových obchodoch, v ktorých nakúpilo 63 % z týchto zákazníkov. Medziročne sa počet zahraničných internetových zákazníkov zvyšuje.

Pre zákazníkov internetových obchodov je všeobecne najdôležitejším faktorom pri výbere tovaru jeho cena (59 %), na druhom mieste potom kvalita produktu alebo služby (19 %) a na treťom rýchlosť a doba dodania (15 %).

Respondenti sú však občas ochotní nakúpiť aj v e-shope, ktorý neponúka tovar lacnejšie, dôvodom je najčastejšie pozitívna predchádzajúca skúsenosť s obchodom (47 %) a pohodlná forma doručenia (45 %). Pocit dôvery a serióznosť e-shopu u opýtaných ovplyvňuje predchádzajúca skúsenosť s daným obchodom a odporúčaním od iných zákazníkov (ohlasy, recenzie a hodnotenie).

Cez internet nakupujú Slováci najčastejšie oblečenie, ktoré je na prvom mieste ako u žien (58 %), tak aj u mužov (37 %). Ženy ďalej nakupujú produkty pre zdravie a krásu, kozmetiku, drogériu a parfémy (43 %); knihy, ebooky a audio knihy (38 %) a v neposlednom rade vstupenky na udalosti (32 %).

Muži naopak nakupujú mobily a iné komunikačné zariadenia (33 %); auto-moto a príslušné doplnky (29 %); taktiež počítače, notebooky a všeobecne hardware (29 %).

Slováci, ktorí cez internet nakupujú, minuli za svoje nákupy v poslednom roku najčastejšie sumu do 100 eur (28 %). 16 % zaplatilo medzi 100 a 200 eur a 26 % minulo medzi 200 a 500 eur. Cez internet všeobecne viac míňajú opýtaní vo vekovej kategórii 25–34 rokov, výdavky stúpajú so zvyšujúcim sa čistým príjmom domácnosti a so stupňom dosiahnutého vzdelania.

V minulom roku platili respondenti za svoje online nákupy najčastejšie platbou v hotovosti na dobierku. Zároveň tento typ platby označili ako najkomfortnejší spôsob platby za tovar zakúpený cez internet.

Túto možnosť najčastejšie preferujú starší respondenti a domácnosti s nižšími príjmami; mladší respondenti pre svoj nákup v e-shope uprednostnili skôr platbu kartou.

Naopak v kamenných obchodoch platia dve tretiny opýtaných platobnou kartou vždy, keď majú možnosť. Vo väčšej miere ide o ženy a respondentov vo veku 25–34 rokov.

(ts)

Reťazce.sk
Reťazce.sk
Reťazce.sk písali predovšetkým o maloobchode v Bratislave, sústredili sa na centrum Bratislavy a väčšinou na gastroscénu. Zaujímali sa predovšetkým o inovatívne nezávislé projekty. Projekt v rôznych podobách fungoval od roku 2009. Autorom a zodpovednou osobou za obsah bol Radoslav Augustín. V histórii na projekte spolupracovali i Lukáš Kočišek a Ivan Krasko. Redakcia Mediahub.sk od novembra 2018 na obsahu projektu pokračuje. Doménu Reťazce.sk sme získali od spoločnosti VisuArt, s.r.o. a stala sa súčasťou nášho projektu. Portál Reťazce.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne