Za posledných 150 rokov emigrovalo zo Slovenska až milión Slovákov a Sloveniek. V rôznych kútoch sveta našli nový domov a uplatnenie, založili si tam rodiny. Dnes sa vo svete hlásia ku slovenským koreňom až dva milióny ľudí.
Migrujúci Slováci a Slovensky si tiež prajú, aby sa k ním ľudia v zahraničí správali s úctou a rešpektom. Malo by to platiť aj obrátene – k cudzincom a cudzinkám, ktorí zavítali na Slovensko, by sme sa mali správať tolerantne.
„Aby ľuďom všetko cudzie ‘neležalo v žalúdku’, potrebovali sme nájsť a kreatívne vyjadriť silnú mainstreamovú tému, s ktorou sme denne v kontakte, a v ktorej sa nájde doslova každý. Takouto témou je nesporne cudzokrajná kuchyňa, ktorá je u nás, na Slovensku, ako doma. Jedlo ľudí spája, a preto sme práve na cudzokrajnej kuchyni postavili kreatívny koncept, v ktorom hľadáme cestu k rešpektovaniu rôznorodosti a tolerancii voči kultúre a individualite ľudí, ktorých kultúra a zvyky nás môžu vzájomne obohatiť,” ozrejmil koncept prvého videa riaditeľ reklamnej agentúry Čosi, Maroš Kemény.
Výkonný tajomník Ambrely, Daniel Kaba, upozorňuje, že migrácia často nie je voľbou, ale otázkou prežitia, a prebieha predovšetkým v rámci tzv. rozvojových krajín. „Podľa odhadu OSN z roku 2016 asi 66 miliónov ľudí opustilo domov z dôvodu prenasledovania, konfliktov, násilia a porušovania ľudských práv. Viac ako 40 miliónov z nich je presídlených, migruje v rámci vlastnej krajiny.“ Zároveň dodáva, že nie všetci migrujúci smerujú na západ: „Z ďalšej správy OSN z roku 2018 vyplýva, že v tzv. rozvojových krajinách skončí 21,7 milióna migrantov a migrantiek, zatiaľ čo v EÚ a USA dohromady ‘len’ 3,6 milióna ľudí v pohybe.”
Keďže členské organizácie Ambrely pôsobia práve v krajinách, ako Ukrajina, Irak, Libanon, Etiópia, Uganda či Južný Sudán, zasiahnutých prírodnými katastrofami či vojnovými konfliktmi, a pomáhajú tamojším zraniteľným ľuďom čeliť humanitárnym krízam, je dôležité v rámci kampane Tváre migrácie vysvetliť aj smutný fenomén utečenectva a dôvody (často nútenej) migrácie zraniteľných komunít zo svojich domovov. Druhé video k téme pribudne o týždeň.
Vizitka kampane:
Klient: Ambrela – platforma rozvojových organizácií
Agentúra: ČOSI
Strategy Director: Maroš Kemény
Creative Director: Juraj Kusý
Art Director: Tibor Lehrer, Róbert Vacula
Copywriter: Braňo Dudáš, Juraj Kusý
Account Manager: Simona Žiaková
Produkčné štúdio: Endrius
Režisér: Viktor Csudai
Thnx hercom: Peter Havasi,
Julián Smoliga
(ts)