3.4 C
Bratislava
sobota, 29. januára 2022

Slováci najviac nakupujú v decembri. Tohtoročné Vianoce ich vyjdú výrazne drahšie ako vlani

Najčítanejšie

Vianočné sviatky sú tu čo nevidieť. Práve december je každoročne mesiacom, kedy Slováci nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov sú tak o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov roka.

V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company pozrela na to, ako zvyčajne v závere roka nakupujeme, či si za tohtoročné vianočné nákupy priplatíme a ako pred sviatkami nakupovať s rozumom.

V ANALÝZE SA DOZVIETE:

  • Koľko peňazí míňame a v akých obchodoch nakupujeme v závere roka?
  • Prečo budú tieto Vianoce drahšie?
  • Ako lockdown ovplyvní predvianočné nakupovanie Slovákov?
  • Ako pred sviatkami nakupovať s rozumom?

Najviac míňame v decembri

Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia až o 10 – 40 % viac ako počas iných mesiacov.

Decembrové tržby maloobchodu zvyknú tvoriť až desatinu z celoročných tržieb. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však i takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.

Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. V období október – december predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb.

Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 %. Vyplynulo to z údajov Štatistického úradu SR. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu.

Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov.

Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.

V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. V roku 2019 predstavovala predajná plocha obchodov takmer 3,74 mil. metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu.

Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne šesťdesiat percent. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov.

Tento rok si za vianočné nákupy potravín a darčekov výrazne priplatíme

Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2021 medziročne vyššie o 3,9 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä oleje a tuky (o takmer 12 %), zelenina (o vyše 10 %), ovocie (o 5,5 %), mlieko a syry (o 4,0 %), chlieb a obilniny (o 3,6 %), ale aj za mäso a výrobky z neho (o 2,7 %).

Odhadujeme ale, že tempo zdražovania potravín do konca tohto roka ešte zrýchli. Za tohtoročný predvianočný nákup potravín tak zaplatí slovenská domácnosť cca o 5 % viac ako vlani.

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä počítače (o 8,0 %), bicykle (o 7,9 %) a šperky (o 6,6 %). Od 2 až 3 % si priplácame oproti minulému roku za hudobné nástroje, oblečenie, fotoaparáty, knihy, hodinky, ale aj výrobky pre domácich miláčikov.

Za výrobky pre osobnú hygienu si priplácame oproti vlaňajšku 1,4 %. Za hračky a obuv platíme viac o 0,9 a 0,8 %. Cenovky na kávovaroch sú porovnateľné ako vlani, nakoľko si za ne v priemere priplácame iba 0,1 %. Lacnejšie ako pred rokom nás ale vychádzajú mobilné telefóny (o – 0,4 %) či športové vybavenie (o – 0,7 %).

Tohtoročné vianočné nakupovanie je ovplyvnené lockdownom

Aktuálne máme na Slovensku lockdown, kvôli ktorému sú mnohé kamenné prevádzky obchodov zatvorené. Otvorené sú iba obchody zamerané na nevyhnutné tovary ako potraviny, drogérie či lekárne. Tohtoročné predvianočné nakupovanie (najmä darčekov) sa tak počas lockdownu presúva o niečo viac do online sveta.

Väčšina značiek alebo predajní, ktoré majú svoje fyzické prevádzky zatvorené, funguje momentálne vďaka svojim doplnkovým online predajným kanálom a svoje kamenné predajne využívajú ako výdajné miesta.

Je ale otázne, či im tento režim predaja dokáže zabezpečiť porovnateľné tržby, ako keď môžu fungovať naplno – teda prostredníctvom fyzických prevádzok.

Napriek tomu, že online nakupovanie získava aj vďaka pandémii na popularite, u Slovákov hrá stále prím klasické nakupovanie. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať.

U mnohých spotrebiteľov je prioritou mať zakúpený tovar k dispozícii ihneď. Budúcnosť odborníci vidia v mixe klasického nakupovania a e-commerce.

December nie je len mesiacom nákupov, ale aj odpadov

Vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou produkciou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad.

Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 40 – 45 kg komunálneho odpadu na osobu. Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal.

Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, tak darčekovo balíme už aj to, čo je raz zabalené. Z potravín vzniká odpad navyše prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli expirácii dátumu spotreby. V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety.

Odporúčame preto aj v súvislosti s vianočnými sviatkami nakupovať s rozumom, čo v praxi nemusí byť vôbec zložité. Na začiatok stačí napísať si nákupný zoznam, použiť vlastné nákupné tašky, darčeky baliť do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nepreháňať a navariť iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať.

Eva Sadovská
analytička WOOD & Company

Redakcia
Redakcia Bratislavského večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne