30.9 C
Bratislava
nedeľa, 3. júla 2022

Pošta vydá známku a pohľadnicu k Veľkonočným sviatkom

Najčítanejšie

Slovenská pošta vydá v piatok 4. marca 2022 poštovú známku „Veľká noc 2022: Kristologické motívy v diele P. M. Bohúňa (1822 – 1879)“ s nominálnou hodnotou 0,65 €.

Poštová známka rozmerov 26,5 × 33,9 mm, vrátane perforácie, vychádza vo forme tlačového listu s 50 známkami. Známku vytlačila technikou ofsetu spoločnosť Tiskárna Hradištko, s.r.o.

Motívom poštovej známky je postava vznášajúceho sa Krista, ktorá je ústredným motívom oltárneho obrazu Nanebovstúpenia Krista z evanjelického kostola v Bátovciach.

Súčasne s poštovou známkou bude vydaná obálka prvého dňa s pečiatkou FDC a s dátumom 4. 3. 2022 a domicilom obce Bátovce.

Predlohou prítlače obálky FDC je celý oltárny obraz z kostola v Bátovciach. Motív FDC pečiatky je geometricky abstrahovaná monštrancia. FDC vytlačila technikou ofsetu BB PRINT, s.r.o. Autorom grafickej úpravy poštovej známky, FDC a autorom FDC pečiatky je Mgr. Art Peter Nosáľ.

V piatok 4. marca 2022 vydá Slovenská pošta aj celinovú pohľadnicu s natlačenou známkou na adresnej strane, identickou s poštovou známkou „Veľká noc 2022: Kristologické motívy v diele P. M. Bohúňa (1822 – 1879)“.

Motívom obrazovej časti celinovej pohľadnice je postava vznášajúceho sa Krista, ktorá je ústredným motívom oltárneho obrazu Nanebovstúpenia Krista z evanjelického kostola v Bátovciach. Celinovú pohľadnicu vytlačila ofsetovou technikou spoločnosť Tiskárna Hradištko, s.r.o. Registračné číslo celinovej pohľadnice je 033 CP 760/22. Predajná cena celinovej pohľadnice je 1,25 €.

Motívom obrazovej časti celinovej pohľadnice je postava vznášajúceho sa Krista (zdroj: Slovenská pošta)

Maliar Peter Michal Bohúň patrí k dôležitej skupine umelcov, ktorý sa i v našom prostredí intenzívne zaujímali o národnú otázku a bol súčasťou revolúcie v roku 1848. Napriek tomu, že väčšina dnes známych prác tohto autora sú portréty predstaviteľov hornouhorskej inteligencie, mešťanov a šľachty, počas svojej tvorivej kariéry sa venoval i objednávkam z radov cirkvi. Išlo často o dôležitý príjem, keďže živil svoju početnú rodinu.

Prvé práce pochádzajú z 50. rokov 19. storočia a tejto tvorbe sa venoval aj v neskoršom období. V Bohúňovej tvorbe sa pomerne často objavujú kristologické témy, ktoré nachádzame napríklad na oltárnych obrazoch v Dovalove, Lovinobani, Mengusovciach, Ružomberku alebo Partizánskej Lupči.

Obraz s témou Nanebovstúpenia Krista sa nachádza v evanjelickom kostole v Bátovciach, ktorý bol pôvodne tolerančným jozefínskym chrámom, pochádzajúcim z rokov 1780-1790. V roku 1873 dostal Bohúň objednávku na oltárny obraz s kristologickým námetom, kde spracoval tému, ktorá nastala štyridsať dní po Kristovom zmŕtvychvstaní.

Pri svojej práci čerpal z grafických predlôh starých majstrov, čo bola bežná prax pri sakrálnych témach. Snažil sa o premietnutie svojej vlastnej zbožnosti pri vytvorení podoby Krista a jeho učeníkov. Centrom kompozície je postava vznášajúceho Krista, okolo ktorého vytvára prácou s rôznymi farebnými odtieňmi symbol mandorly.

Ten býva častým prvkom tohto zobrazenia a má navodiť divadelný efekt celej situácie. V spodnej časti oltárneho obrazu umiestnil maliar stojacich, alebo sediacich apoštolov, ktorí sa upierajú pohľadmi s posvätnou úctou k nebu.

(ts)

Redakcia
Redakcia Bratislavského večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne