Tomáš Korček a Libor Gašpierik: Nová tržnica nesmie skončiť v rukách developera. Má svoju históriu, význam a musíme ju postupne oživiť

Nová tržnica nepochybne patrí medzi najznámejšie stavby na území našej mestskej časti. Vďaka podpore poslanca Tomáša Korčeka je už vedená aj v zozname pamätihodností hlavného mesta a spolu s kolegom Liborom Gašpierikom sa mu podarilo dosiahnuť, aby patrila aj medzi pamätihodnosti našej mestskej časti.

Táto novomestská pamätihodnosť bola vybudovaná v rokoch 1978-1983 podľa projektu architekta Ivana Matušíka, ktorý bol jedným z najlepších slovenských architektov, laureátom Ceny Emila Belluša, dvojnásobným laureátom Ceny Dušana Jurkoviča a nositeľom ocenenia CEZAAR.

Okrem Novej tržnice a obchodného domu Slimák navrhol v Bratislave napríklad také stavby, ako sú obchodný dom Prior či plaváreň Lafranconi.

Novomestský Večerník sa zhováral s novomestskými poslancami, ktorí sa zatiaľ najviac zaslúžili o revitalizáciu Novej tržnice, obaja pôsobia aj v Novomestskom okrášľovanom spolku. Prečítajte si rozhovor s JUDr. Tomášom Korčekom, PhD. LL.M. a Ing. Liborom Gašpierikom.

Iniciatívy viacerých komunálnych politikov a politických zoskupení z prostredia Nového Mesta smerujú k zrušeniu tržnice na Trnavskom mýte v súčasnej podobe a k jej následnému predaju. Mohla by skončiť v rukách developera?

Libor Gašpierik, predseda Komisie pre tržnicu: Povedzme si celkom otvorene, mohla. Viaceré politické skupiny aj individuality sa o takúto zmenu snažia. Bohužiaľ, už dlhší čas. A ak by tržnica bola na predaj, v súčasnosti ju kúpi len niekto z väčších developerov.

Musíme si uvedomiť, že ide o veľký priestor v širšom centre mesta. Je jasné, že predajná cena by bola v miliónoch eur. A developer by po jej kúpe určite chcel rýchlu návratnosť investície plus príslušný zisk. Samozrejme, tiež v miliónoch eur.

Potom by sme tu mohli očakávať veľký výškový polyfunkčný projekt, ktorý by okrem iného zahustil dopravu v celom Novom Meste. Nehovoriac o zániku tržnice ako jedinečného predajného priestoru s históriou.

Tržnica však nesmie skončiť v rukách developera. Má svoju históriu, význam a musíme ju postupne oživiť. Veľa ľudí nám hovorí, že sme veľmi naivní a že po komunálnych voľbách presadia noví mocipáni zmenu v podobe jej likvidácie a následného prevodu do rúk súkromnej spoločnosti. Tomu však chceme zo všetkých síl zabrániť.

Spýtam sa, takpovediac, na rovinu… Má podľa vás, pri súčasnom nastavení spoločnosti a v aktuálnej politickej situácii na Slovensku, význam o tržnicu ďalej bojovať?

Tomáš Korček, člen Komisie pre činnosť EKO – podniku VPS: Rozhodne áno. Nevzdávame sa a sme rozhodnutí bojovať. Aj keď tlak developerov a im nápomocných politikov a podnikateľských skupín postupne silnie. Mne sa napríklad už niektorí podnikatelia, ktorí mali v tržnici v minulosti dlhodobé nevýhodné zmluvy, na ktoré som poukázal, vyhrážali žalobami za niekoľko desiatok tisíc eur. Ale ja sa rozhodne zastrašiť nedám.

Nemôžeme sa spoliehať, že ich to o niekoľko rokov prejde. Tržnica je, okrem iného, jedným z posledných architektonických skvostov nášho mesta z 80-tych rokov, dielo významného slovenského architekta Ivana Matušíka. V ostatných rokoch sa preto snažíme o zmeny, vďaka ktorým bude priestor vnútri aj okolo tržnice krajším a atraktívnejším nielen pre ľudí – zákazníkov, ale aj pre predajcov.

Mnohých Bratislavčanov roky obťažovala megaobrazovka na streche tržnice. Na základe vašich aktivít sa vec začala riešiť. Kedy by odtiaľ mohla úplne zmiznúť?

T. Korček: S Liborom sa tomuto problému aktívne venujeme už dlhší čas. Pred časom sme zabezpečili, aby bola obrazovka vypnutá. Odstránenie samotnej obrazovky z tržnice však bude možné až po ukončení dražby obrazovky prostredníctvom súdneho exekútora, pretože obrazovka nie je, ani nikdy nebola, vo vlastníctve mestskej časti. Ani vo vlastníctve príspevkovej organizácie, ktorá tržnicu spravuje. Prevádzkovala ju súkromná spoločnosť. Jej úplné odstránenie zo strechy tržnice odhadujem v rámci najbližších mesiacov.

L. Gašpierik: Megaobrazovka patrila súkromnej spoločnosti, ktorá mala z minulosti dlhodobú nájomnú zmluvu na jej prevádzku s organizáciou EKO – podnik VPS. Nechali sme preveriť plnenie zmluvy a po čase došlo na základe našej iniciatívy k odstaveniu prevádzky tejto reklamnej obrazovky a podaniu žaloby na súd, ktorý nášmu návrhu plne vyhovel. Momentálne máme vo veci vydané právoplatné súdne rozhodnutie a vec je v rukách súdneho exekútora. Po ukončení procesu dražby obrazovky prostredníctvom exekútora ju nový majiteľ odstráni tak, že Nové Mesto s tým nebude mať zbytočné výdavky.

Je možné, že toto, dosť agresívne, reklamné zariadenie niečo nahradí? Niečo, čo bude Novomešťanov rovnako svetelne obťažovať?

T. Korček: V najbližšej, ani vzdialenejšej budúcnosti to určite nehrozí. Spoločne
s vicestarostom Branislavom Filipovičom sme zabezpečili, aby spomínaná organizácia, ktorá prevádzkuje tržnicu, v budúcnosti nehľadala žiadneho nového zmluvného partnera na takéto alebo podobné reklamné zariadenia.

Nová tržnica (oficiálny názov, pozn. red.) dlhšie stagnovala a strácala aj verných návštevníkov. V posledných rokoch sa veľa urobilo. Ale bude to stačiť na jej záchranu?

L. Gašpierik: Tržnica donedávna naozaj nebola v dobrom stave. Jej záchrana – oživenie je dlhodobý projekt, zvlášť v dnešnej dobe. Samotná tržnica aj priestor okolo nej pomaly ožíva vďaka opatreniam, ktoré sme presadili v uplynulých rokoch.

Mnoho vecí sa tam urobilo a mnoho je pripravených. Samozrejme, dnes nemôžeme čakať, že prevádzka tržnice si začne na seba v krátkom čase zarábať toľko, aby sme si mohli povedať, že je na dlhý čas chránená pre odpredajom niektorému z developerov. Môžem však s čistým svedomím povedať, že v daných finančných možnostiach sme pre tržnicu urobili absolútne maximum.

Podarilo sa nám v tomto priestore tento rok zorganizovať prvé novomestské veľkonočné trhy, street food festival pred tržnicou, majáles, prednášky o živote včiel, ktoré chováme na jej streche, viaceré výstavy moderného umenia, divadelné predstavenia pre deti či novomestský festival vína. Všetky tieto podujatia mali veľký úspech, čo je pre budúcnosť tržnice dobrým signálom.

T. Korček: Nadviažem na Libora. Treba naozaj zdôrazniť, že prostriedky na rozvoj tržnice získavame len v rámci možností Nového Mesta. Teda zo zdrojov EKO – podniku VPS a samotnej mestskej časti.

Zároveň však stále máme na Slovensku určitú ekonomickú krízu. Začala sa pandémiou, potom sa situácia trochu zlepšila, ale v posledných mesiacoch zas prišla vojna na Ukrajine. Od jej začiatku stúpajú náklady takmer na všetko.

A v tomto kontexte sa dnes tržnici určite darí lepšie, než sme čakali. Samozrejme, jej oživenie do takej miery, že niektorí komunálni politici si nebudú môcť dovoliť odovzdať ju spriazneným developerom, dosiahneme v horizonte až niekoľkých rokov. Ale vyčkávať, nerobiť na zmenách, úpravách a riešeniach pre tržnicu či odsúvať ich – to by prinieslo do budúcnosti obrovské škody.

Skúsme byť konkrétnejší pri tých zmenách, ktoré sa v rámci oživenia tržnice už urobili. Nech sa to dozvedia potenciálni zákazníci aj predajcovia…

L. Gašpierik: Začali sme systémovo riešiť čistotu: Zabezpečili sme umývacie stroje
a vysokozdvižnú plošinu. Dnes tak pracovníci EKO – podniku VPS rýchlejšie a efektívnejšie vyčistia celý interiér tržnice, vrátane charakteristického červeného potrubia vzduchotechniky.

V tržnici pribudla oddychová zóna, v jej okolí sme nainštalovali nové cyklostojany, odpadkové koše aj koše na psie exkrementy. Ukončili sme viaceré nevýhodné zmluvy. Pred tržnicou, zo strany Krížnej ulice, sme vytvorili zónu pre peších, ktorá bude slúžiť pre menšie kultúrne podujatia, streetfoody, vínne festivaly, majáles, veľkonočné a vianočné trhy.

T. Korček: Ak môžem, doplním aj ďalšie dobré veci, ktoré sa nám podarili v spolupráci s vicestarostom Branislavom Filipovičom: Očistili sme tržnicu a jej okolie od nelegálnych reklám, polepov a reklamných trojnožiek, Odstránili sme všetky billboardy z ikonických červených výduchov. Z tržnice zmizli staré nefunkčné stánky.

Zabezpečili sme nový náter strechy a červených výduchov. Presne podľa požiadaviek Ing. arch. Ivana Matušíka sme tiež zrealizovali opravu týchto výduchov. Pribudla nová chladiaca veža, čo ľudia ocenia najmä v letných mesiacoch. Začali sme s výmenou rozbitých skiel na fasáde za nové a tiež sme začali s náterom fasády.

V neposlednom rade sme pre zákazníkov rozšírili bezplatnú WiFi a v priestore okolo tržnice vysadili množstvo novej zelene. Pripravili sme nový dizajn manuál tržnice a dokonca už pribudli v tržnici aj úplne nové prevádzky.

Aké zmeny či úpravy tržnice by sa v najbližšom období ešte mali realizovať?

L. Gašpierik: Čaká nás komplexná oprava schodísk, rekonštrukcia parkovacích plôch okolo tržnice, toaliet v tržnici. Pripravujeme inštaláciu novej nabíjacej stanice pre elektromobily aj výsadbu ďalšej novej zelene.

Chceme ďalej organizovať tematické trhy, streetfood festivaly, výstavy, divadelné predstavenia pre deti. Na obdobie ku koncu roka pripravujeme prvé vianočné trhy. Bude sa tiež konať niekoľko výstav zameraných na umenie. Celý priestor bude opäť o niečo krajší aj atraktívnejší.

Vidno, že k tržnici na Trnavskom mýte máte obaja aj určitý osobný vzťah. Je to „len“ málo vídaná aktivita miestnych poslancov, alebo sú v tom aj nostalgické emócie?

T. Korček: Obaja sme nielen dlhoroční poslanci, ale aj Novomešťania. Libor býva v jej blízkosti, veľmi často tam nakupuje. Ja som rodený Novomešťan a napríklad už ako študent strednej školy som v tržnici brigádoval na sobotňajších burzách.

Kvety a lahôdky celý život najčastejšie nakupujem práve v tržnici. Nechceme, aby bola odovzdaná developerom a následne zbúraná. S tým, že neskôr tam vyrastie nejaký výškový polyfunkčný komplex.

Takže, priznávam – je v tom aj značná časť nostalgie, ale zároveň tiež racionálny postoj. Na jednej strane – tak ako mnohí Novomešťania, aj my radi spomíname na časy, keď Nová tržnica po jej otvorení v 80-tych rokoch až do konca 90-tych žila. Keď ju takmer každý deň navštívili tisícky ľudí a keď sa pred ňou predávali vianočné stromčeky, ryby či iný sezónny tovar. Na strane druhej – cítime potrebu ochrániť ju pred zbúraním a pred ďalšími škodami na tomto priestore v širšom centre mesta. Naďalej má veľký potenciál a ľudia k nej stále majú silný vzťah.

Chceme dosiahnuť, aby opätovne slúžila účelu, pre ktorý bola postavená. Aby tu bol jedinečný a príjemný priestor pre nákupy, služby, ale jej účel chceme rozšíriť aj pre kultúru a umenie.

Veríme, že sa nám našou snahou podarí prispieť k tomu, aby sa tržnica v najbližšej budúcnosti priblížila k svojej obľúbenosti, ktorú u ľudí mala napríklad na začiatku 90-tych rokov. Napokon, iba tak ju dokážeme dlhodobo chrániť. Ako jedinečný priestor, aj ako architektonické dielo, ktoré je už aj mestskou pamätihodnosťou.

Na záver poďme trochu ďalej od témy tržnica… Spoločne s ďalšími kolegami
a obyvateľmi ste založili Novomestský okrášľovací spolok. Aké boli vaše dôvody a okolnosti pre jeho založenie?

L. Gašpierik: Chceme prispievať k rozvoju Nového Mesta nielen ako poslanci. Spolok sme sa s Tomášom Korčekom rozhodli založiť, aby sme sa mohli podieľať na verejnoprospešných projektoch aj ako obyvatelia.

Spolupracujeme s viacerými ďalšími združeniami. Chováme na streche tržnice včely, organizujeme brigády na čistenie a skrášľovanie verejných priestorov, robíme podujatia pre ľudí, ktorí chcú mať svoju štvrť krajšiu, aj ďalšie aktivity.

V júni sme sa napríklad podieľali na organizácii Novomestského festivalu vína, ktorý bol priamo pred tržnicou. Ak môžeme, aj touto cestou by sme chceli mnohým obyvateľom Nového Mesta poďakovať za doterajšiu spoluprácu i podporu v rámci našich aktivít.

Ďakujem za rozhovor.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu