18.7 C
Bratislava
pondelok, 15. augusta 2022

Prvý reálny vodíkový projekt v doprave na Slovensku: Dopravný podnik Bratislava bude môcť kúpiť vodíkové autobusy

Najčítanejšie

Dopravný podnik Bratislava (DPB) bude prvým dopravcom prevádzkujúcim flotilu vodíkových autobusov mestskej hromadnej dopravy na Slovensku a tento prelomový projekt bude vôbec prvým svojho druhu v našich končinách.

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR), riadiaci orgán Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), schválilo projekt nákupu nízkoemisných autobusov pre hlavné mesto a podpísalo s DPB zmluvu o nenávratný finančný príspevok.

Autobusy tvoria v súčasnosti vyše polovicu výkonov mestskej dopravy v Bratislave
a autobusová flotila DPB je najpočetnejšia. Podnik preto hľadá spôsoby, akým by znížil
objem emisií a zároveň zefektívnil prevádzku. Vozidlový park autobusov by teda už
čoskoro mohli ozeleniť ďalšie bezemisné dopravné prostriedky na vodíkový pohon.

Štyri kusy autobusov bude môcť DPB objednať vďaka nenávratnému finančnému
príspevku z európskych fondov, na ktorý podnik uzavrel zmluvu s MIRRI SR, následne
uzavrie s dodávateľom zmluvu na dodanie najnovších vozidiel.

Ešte v závere minulého roka vzišiel zo súťaže na dodávku týchto v našich končinách revolučných autobusov víťazný dodávateľ, ktorým je poľská spoločnosť SOLARIS Bus & Coach sp. z .o.o. V uliciach mesta by mohli premávať už na jeseň budúceho roka.

„Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Nesmierne ma preto teší, že práve náš bratislavský Dopravný podnik bude už čoskoro priekopníkom v tejto technológii s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a verím, že tento projekt inšpiruje aj ostatné mestá,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

Polovica vozidlového parku DPB je v súčasnosti nízkoemisná (elektrobusy, pohon CNG či autobusy spĺňajúce prísnu normu Euro 6). Podnik patrí na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov.

V porovnaní s elektrobusmi je však výhodou nových vodíkových autobusov vyšší dojazd či rýchle tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno dotankovanie prejsť aj viac ako 350 km, čím dokáže plnohodnotne nahradiť bežné autobusy v celodennej prevádzke.

(ts)

Redakcia
Redakcia Bratislavského večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne