Je veľa miest v Bratislave, ktoré postupne objavujeme a kam chodíme radi. Nábrežie Dunaja je jedným z nich. Prepojenie historického centra a nábrežia však nie je riešené ideálne a chodci aj cyklisti musia prechádzať cez štvorprúdovú cestu.
Navyše, frekventovaný úsek od Mosta SNP po Šafárikovo námestie, ktorý spolu zdieľajú chodci aj cyklisti sa stáva čoraz nebezpečnejším a aj pri najväčšej pozornosti sa nie vždy podarí vyhnúť nebezpečným situáciám a kolíziám.
Kým po Most SNP (v smere z Karlovej Vsi) je šírka zdieľaného chodníka pre cyklistov a chodcov približne 7 metrov, od Mosta SNP sa táto šírka zužuje len na 4 metre, čo pre bezpečný pohyb chodcov aj cyklistov už jednoducho nestačí.
Aby Magistrát spravil nábrežie dostupnejšie a bezpečnejšie pre chodcov aj cyklistov, v úseku od Mosta SNP po Šafárikovo námestie v oboch smeroch zriadi vo vonkajšom jazdnom pruhu samostatný oddelený pruh pre cyklistov.
V mieste zastávok MHD bude cyklopruh vedený cez priestor zastávky. V niektorých úsekoch, najmä pri Šafárikovom námestí, pôjde o zmiešaný cyklopruh a buspruh, aby sme minimalizovali dopad tejto zmeny na MHD. Bus pruhy budú doplnené aj na Dostojevského rade a tesne pred križovatkou pod Mostom SNP na Nábreží arm. gen. L. Svobodu v smere do centra.
Pre individuálnu automobilovú dopravu tak v oboch smeroch ostane zachovaný jeden jazdný pruh, čo je v niektorých úsekoch už aj dnes, napríklad pri Námestí Ľ. Štúra v smere na Šafárikovo námestie. Magistrát si uvedomujeme, že táto zmena bude mať dopad na individuálnu automobilovú dopravu a predpokladáme jej čiastočné utlmenie.
Tým, ktorí cestu po nábreží používajú ako tranzit medzi východnou časťou Bratislavy a Ružinovom, odporúčame využívať obchvat cez Einsteinovú s použitím Mosta Apollo, ktorý je na rozdiel od nábrežia pre takúto tranzitnú dopravu dimenzovaný.
Od pondelka 7.8.2023 sa začne s prácami na obnove vonkajšieho jazdného pruhu v tomto úseku, aby na ňom mohla byť následne vyznačená bezpečná a komfortná cyklotrasa. V prvej etape vo vybraných úsekoch vyfrézujú starý asfalt, následne položia nový a celý cyklopruh podfarbia červenou farbou, ako je štandardom pri všetkých nových cyklotrasách.
V poslednom kroku zrealizujú vodorovné dopravné značenie. S vyhradením cyklopruhu súvisia aj viaceré zmeny v križovatkách, o ktorých bude Magistrát informovať v priebehu prác. Predpokladané ukončenie prác je začiatok septembra.
„Záleží mi na tom, aby sme vytvárali bezpečné cyklotrasy pre cyklistov a verejný priestor pre chodcov. Je dôležité, aby bolo nábrežie prístupnejšie z centra a aby na ňom mali chodci bezpečný pohyb. Zároveň pôjde o dôležitú cyklistickú tepnu, ktorá sa ďalej napojí na novú štvrť, Starý most a na hrádzu. Som si vedomý, že táto zmena nemusí byť najmä pri jej spustení všeobecne populárna. Utlmenie tranzitu cez nábrežie a presmerovanie dopravy na cesty, ktoré sú na tranzit dimenzované (obchvat, Einsteinova, Most Apollo) je ale krok, ktorý neznamená veľkú obchádzku ani pre vodičky a vodičov. Nám všetkým však prinesie lepšie prepojenie centra a Dunaja a bezpečnejší priestor pre oddych, relax a prechádzky mestom,“ uviedol v tejto súvislosti primátor hlavného mesta, Matúš Vallo.
(ts)