20 C
Bratislava
nedeľa, 21. júla 2024

Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava uvedie 17. júna tretie scénické čítanie

Najčítanejšie

„Chápete, to je taká hypotetická rovina. Aj teraz poškodzujete chránené živočíchy. Teraz keď si sadnete do auta a preveziete sa autom do svojej redakcie zrazíte päť chránených múch.“

Niekedy stačí iba nahlas zopakovať to, čo už bolo povedané. Slová ľudí, ktorí dnes rozhodujú o ochrane prírody, preniesť na javisko a nechať ich zaznieť. Medveď je názov tretieho scénického čítania, ktoré uvedie Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava 17. júna o 19.00 h.

Jeho hlavnými postavami sú líška, prasiatko, vlk, kravička, jašterica a Yoda, postava Hviezdnych vojen. V lese čakajú na príchod medveďa Félixa, ktorý žije v bratislavskej zoologickej záhrade, na betónovom povrchu, medzi betónovými stenami. Yoda a zvieratká sa tešia na jeho vyslobodenie a príchod, pretože v lese už žiaden medveď nezostal.

Všetky boli vystrieľané. Alebo utiekli. Privítajú ho medom z lúky kam spadol vrtuľník. Čakanie na medveďa Félixa si krátia tým, že sa hrajú na ľudí. Spievajú ľudové piesne a jašterica hulí a fúka dym do experimentálneho akvária.

V dystopickej rozprávkovej komédii, v réžii Valerie Schulczovej, uvidia diváci Henrietu Mičkovicovú, Annamáriu Janekovú, Kristínu Tormovú, Petra Kadlečíka, Martina Madeja a Terezu Hladkú.

Scénické čítanie Medveď reaguje na aktuálnu situáciu v oblasti životného prostredia a ochrany prírody. Je reakciou na dezinformácie, nekompetentné riešenia a vyhlásenia a nezmyselné a nebezpečné šírenie strachu.

Medveď reaguje na naštartovaný proces rozvratu ochrany prírody, ktorá je tu pre nás všetkých. Našou úlohou je chrániť ju, zveľaďovať a zachovávať ako dedičstvo pre generácie, ktoré prídu po nás. Sme iba jej hostia, dočasní užívatelia.

Napriek tomu, sa z rezortov, ktoré majú slúžiť nám všetkým a majú povinnosť prírodu a zvieratá chrániť, nedôstojne a bez udania dôvodov vyhadzujú odborníci a na ich miesta dosadzujú náhradníci bez elementárnej znalosti problematiky, ale s vysokým sebavedomím na radikálne riešenia.

Odbornosť vystriedala nekompetentnosť a arogancia. Riaditeľom národného parku sa stal pytliak. Zrušila sa linka, na ktorú mohli ľudia nahlasovať týrania zvierat, nelegálne skládky, znečisťovanie prírody. Do chránených území sa lieta vrtuľníkom a bude sa aj naďalej, aj na snežnom skútri, na štvorkolke, na džípe.

Budú sa rúbať stromy, aby sa za ne nemohli skrývať medvede. V chránených lesoch sa bude ťažiť viac dreva. Bude sa devastovať. Emisie sa nebudú znižovať, pretože príliš vysoké množstvo kyslíka spôsobuje vybuchovanie ľudí. Za všetko môže nepriateľ medveď, odznie v scénickom čítaní.

DPOH svojou dramaturgiou reaguje na spoločenské, občianske a historické témy, ktoré často polarizujú spoločnosť. Medveď nadväzuje na scénické čítania Odrežem ti hlavu!, ktoré divadlo uviedlo v marci tohto roka a Biela pani z Abú Zabí, ktoré odohralo v apríli.

Scénické čítanie Odrežem ti hlavu! vzniklo ako reakcia na nenávistné verbálne útoky, online vyhrážky a správy, ktoré boli napísané a zaslané verejne známym ale aj neznámym ženám. DPOH ich poskytli novinárky, političky či ženy z oblasti kultúry. Obsahovali odporúčania, aby objekty ich nenávisti zmizli, vyhrážky smrťou, výzvy na znásilnenia.

Scénické čítanie Biela pani z Abú Zabí reagovalo na nekompetentné a nebezpečné riadenie kultúry, ktoré krokmi aktuálne zodpovedných politikov ohrozuje slobodu umeleckej tvorby, nezávislosť médií a deštruuje kultúrne inštitúcie.

(ts)

Redakcia
Redakcia
Redakcia Bratislavského Večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

Aktuálne