Elektrifikácia železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskym mestečkom Marchegg je jedným z kľúčových projektov na zlepšenie spojenia medzi Bratislavou a Viedňou. Tento modernizačný projekt, ktorý sa začal v marci 2024, zahŕňa nielen elektrifikáciu jednokoľajnej trate, ale aj komplexnú rekonštrukciu infraštruktúry vrátane mostov a zabezpečovacích systémov.
Podľa račianskeho poslanca Michala Feika je elektrifikácia tejto trate „kľúčovým projektom pre zlepšenie spojenia medzi Bratislavou a Viedňou“, pričom modernizácia prinesie významné výhody pre cestujúcich aj životné prostredie.
Hlavné ciele projektu
Hlavným cieľom je zvýšenie bezpečnosti, plynulosti dopravy a kapacity trate. Po dokončení sa zvýši traťová rýchlosť z pôvodných 80 km/h na 120 km/h, čím sa skráti cestovný čas medzi Bratislavou a Viedňou. Okrem toho prechod na elektrickú trakciu prispeje k zníženiu emisií CO₂ a odstráneniu environmentálnej záťaže spôsobenej dieselovými vlakmi.
„Realizáciou tohto projektu sa znížia náklady na údržbu, zvýši sa bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy a umožní sa elektrická prevádzka vlakov medzi Bratislavou a Viedňou,“ uviedol Feik.
Modernizácia zahŕňa aj:
• Úpravy železničného zvršku a spodku,
• Vonkajšie úpravy jestvujúceho zabezpečovacieho zariadenia 3. kategórie,
• Preložky dotknutých inžinierskych sietí,
• Úpravy miestnych komunikácií v okolí trate.
Súčasťou projektu je kompletná rekonštrukcia mosta cez rieku Moravu, ktorý je významným železničným prepojením medzi Slovenskom a Rakúskom.
Predpokladané dokončenie
Pôvodne bola výluka vlakov plánovaná do decembra 2024, avšak podľa najnovších informácií bude pretrvávať aj v roku 2025. „Predpokladané sprevádzkovanie trate je naplánované na druhý kvartál 2025, avšak tento termín môže byť ovplyvnený rôznymi faktormi, ako sú technické postupy prác či klimatické podmienky,“ upozornil Feik.
Po dokončení sa očakáva nielen skrátenie cestovného času, ale aj zvýšenie frekvencie a kapacity spojov medzi Bratislavou a Viedňou, čo zlepší cezhraničnú dopravu a prinesie výhody pre cestujúcich aj životné prostredie.
„Tento projekt významne prispeje k lepšej dostupnosti a ekologickejšej železničnej doprave medzi Slovenskom a Rakúskom,“ dodal Feik.
Elektrifikácia trate medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom je teda ďalším krokom k modernému a udržateľnému dopravnému prepojeniu Bratislavy s Viedňou.
Pozrite si video Michala Feika: