V Petržalke sa dlhodobo diskutuje o systéme parkovania. Najnovší prieskum agentúry Focus, ktorý sa zameral na spokojnosť obyvateľov so súčasným systémom, priniesol zaujímavé výsledky. Obyvatelia dostali možnosť vyjadriť sa k dvom existujúcim systémom – PAAS (celomestská parkovacia politika magistrátu) a PPS (Petržalský parkovací systém).
Čísla hovoria jasne – PPS stále dominuje
Výsledky prieskumu ukázali, že väčšina obyvateľov uprednostňuje petržalský systém PPS pred celomestským PAAS-om.
• V lokalitách so zónami PAAS (Dvory 4, 5, 6 a Háje 2 Sever) iba 22,39 % respondentov vyjadrilo spokojnosť s PAAS-om. Najviac obyvateľov (32,09 %) stále preferuje PPS.
• Podobná situácia je aj v lokalitách so zónami PPS (Dvory 1, 2, 3, Stará Petržalka, Háje 1, 3 a Háje 2 Juh), kde má PAAS len 16,58 % preferencií, zatiaľ čo PPS 33,68 %.
• V lokalitách bez regulácie parkovania (Lúky 1–8, Slnečnice, Kopčany a Nábrežie) si PPS vybralo 34,83 % respondentov, PAAS opäť zaostáva so 16,29 %.
Výsledky naznačujú, že aj po troch rokoch fungovania PAAS-u zostáva petržalský PPS pre miestnych rezidentov preferovaným riešením.
Starosta Hrčka: PAAS by mal byť prispôsobený realite
Starosta Petržalky Ján Hrčka sa k výsledkom prieskumu vyjadril kriticky. Zdôraznil, že magistrát Bratislavy často argumentuje internými prieskumami, podľa ktorých až 79 % rezidentov PAAS zón je spokojná so systémom. Avšak dáta z prieskumu Focusu ukazujú úplne iný obraz.
“PAAS mal byť už v roku 2021 plne zavedený a nahradiť PPS, no napriek tomu dnes stále funguje len v niektorých častiach. Čísla dokazujú, že PAAS nie je pre obyvateľov dostatočne presvedčivým riešením. Ak chce magistrát, aby ho ľudia prijali, musí výrazne upraviť pravidlá a zlepšiť jeho fungovanie,” tvrdí Hrčka.
Mestská časť Petržalka kompletne zverejnila metodiku a raw dáta prieskumu na stránke petrzalka.sk/prieskumy, čím sa odlišuje od magistrátu, ktorý svoje interné prieskumy nezverejňuje.
Čo čaká parkovací systém v Petržalke?
Z prieskumu vyplýva, že väčšina obyvateľov by privítala trvalé riešenie parkovania na báze PPS. Aj v PAAS zónach si PAAS ako trvalé riešenie praje len o 6 % viac obyvateľov ako PPS, čo naznačuje, že magistrát bude musieť svoj systém upraviť, aby si získal širšiu podporu.
Budúcnosť parkovania v Petržalke bude závisieť od toho, či sa podarí zjednotiť pravidlá a zaviesť systém, ktorý bude pre obyvateľov skutočne prínosom. Diskusia o parkovaní tak zrejme ani zďaleka nekončí.