Obyvatelia bratislavskej mestskej časti Nové Mesto sa ocitli v nepríjemnej situácii.
Viacerým rezidentom boli poškodené vozidlá, konkrétne prasknuté čelné sklá, počas montáže a demontáže zvislého dopravného značenia. Práce vykonávala spoločnosť INGDOP, ktorá však podľa obyvateľov odmieta prevziať zodpovednosť za spôsobené škody. Mestská časť na otázky poškodených odpovedá, že situáciu rieši, no zároveň ich odkazuje na súd. Článok sme aktualizovali v spodnej časti o odpovede spoločnosti INGDOP, ktorá pochybenia odmieta.
Firma odmieta prevziať zodpovednosť
Na sociálnej sieti sa objavili viaceré príspevky od nahnevaných vodičov, ktorým bolo poškodené sklo na aute. Podľa nich boli škody spôsobené neodbornou manipuláciou so značkami. Autor jedného z príspevkov priamo oslovil starostu mestskej časti Matúša Čupku, ktorý sa k situácii vyjadril ako administrátor skupiny Život v MČ Bratislava – Nové Mesto. Uviedol, že mestská časť koordinuje prácu dodávateľov tak, aby sa podobným škodám predišlo. Zároveň informoval, že referát dopravy situáciu rieši so spoločnosťou INGDOP, ktorá bola riadne vybraná vo verejnom obstarávaní.
Rezidenti žiadajú nápravu, mestská časť odkazuje na súd
Poškodení rezidenti sa pýtajú, aké kroky podnikne mestská časť na zabezpečenie nápravy. Tvrdia, že namiesto riešenia situácie ich samospráva odkazuje na súd, čo znamená ďalšie výdavky a zdĺhavý proces. V jednom z komentárov autor príspevku uviedol: „To sa máme súdiť, vynakladať čas, peniaze a úsilie, lebo vy ste vybrali amatérov?“
Taktiež sa pýta, či má spoločnosť INGDOP nejaké „spriaznené vzťahy“ s mestskou časťou a či s ňou už bola zmluva zrušená. Mestská časť však upozorňuje, že jednostranné vypovedanie zmluvy nie je jednoduché, pretože by ju mohlo vystaviť riziku súdneho sporu.
Čo môžu poškodení vodiči urobiť?
Keďže firma podľa obyvateľov odmieta niesť zodpovednosť, rezidenti majú niekoľko možností:
- Hromadná žaloba – poškodení vodiči môžu spojiť sily a podať spoločnú žalobu.
- Trestné oznámenie – ak existujú dôkazy, že škody boli spôsobené hrubou nedbanlivosťou, môžu podať podnet na políciu.
- Tlak na mestskú časť – verejný tlak cez médiá alebo petícia by mohli prinútiť samosprávu konať.
Celá situácia vyvoláva otázky o kvalite výberu dodávateľov a o tom, či mestská časť dostatočne dohliada na ich prácu. Poškodení vodiči teraz čakajú na konkrétne kroky zo strany samosprávy a firmy IngDop.
Aktualizované: Spoločnosť INGDOP odpovedala na otázky Novomestského Večerníka
Ako hodnotíte aktuálnu situáciu s poškodenými autami v Novom Meste?
Vo Vašom článku uvádzate, že naša spoločnosť poškodila isté motorové vozidlá pri výkone jej činnosti, teda údržbe, dopĺňaní a demontovaní zvislého dopravného značenia. Činnosť našich pracovníkov neustále monitorujeme a nezistili sme, že by došlo k poškodeniu vozidiel našou činnosťou.
Majiteľka a majiteľ motorových vozidiel na ulici Zátišie sa na nás obrátili so žiadosťou o náhradu škody a zároveň nám predložili súvisiace fotografie a videozáznam zo súkromnej bezpečnostnej kamery umiestnenej pred vchodom do domu. Pri posúdení videozáznamu, ktorý Vám zároveň prikladáme, sme nezistili, že by naši pracovníci poškodili akékoľvek vozidlá. Upozorňujeme na skutočnosť, že v čase 17:11:58 sme zaznamenali prerušenie záznamu a jeho pokračovanie až o 17:12:17, čo vzbudzuje podozrenie z možnej manipulácie s videom. Záznam videa v čase od 17:11:58 do 17:12:17 teda chýba.
Z uvedeného dôvodu, a keďže z dokumentácie nie je zrejmé žiadne poškodenie vozidiel našimi pracovníkmi (čo máte možnosť posúdiť aj sami), požiadali sme oznamovateľa o dodanie prípadnej ďalšej dokumentácie preukazujúcej, že k poškodeniu (Vami zverejnená fotografia v článku) došlo skutočne našim zavinením.
Na uvedené nám oznamovateľ odpovedal iba stroho, že postupuje uvedenú záležitosť svojmu právnemu zástupcovi. Naša spoločnosť pôsobí v odbore viac ako 30 rokov a zo získaných skúseností vieme, že niektoré osoby sa bohužiaľ uchyľujú k manipuláciám a nepravdivým obvineniam.
Vedie ich k tomu napr. vidina opravy ich poškodeného majetku (vozidla) z prostriedkov tretej osoby, ktorá však túto škodu nespôsobila. Preto aj prostredníctvom Vášho média opätovne vyzývame uvedenú osobu o predloženie presvedčivých dôkazov, že naši pracovníci spôsobili akékoľvek poškodenie motorových vozidiel.
Nemáme pritom žiadny dôvod vyhýbať sa zodpovednosti za spôsobené škody a v prípade, ak by sa naša vina dostatočne preukázala, sme pripravení uhradiť škody z poistenia zodpovednosti, ktoré máme zriadené práve za tým účelom. Otázkou však ostáva, či naša spoločnosť alebo ktokoľvek iný má nahrádzať nepreukázané škody za situácie, že rôzne osoby sa to snažia zneužiť vo svoj prospech?
O to viac za situácie, ak z predloženého videozáznamu je dokonca zrejmí opak, že naši pracovníci vozidlo žiadnym spôsobom nepoškodili a pri práci dbali o jeho ochranu?
Aká je vaša úloha pri realizácii dopravných úprav na Vajnorskej a v priľahlých uliciach?
Naša úloha spočíva v realizácii prác podľa zadania objednávateľa, ktorým je Mestská časť Bratislava – Nové Mesto. Vykonávame údržbu a obnovu vodorovného a zvislého dopravného značenia.
Mali ste pred realizáciou prác konzultácie s miestnymi obyvateľmi alebo samosprávou?
Konzultujeme iba s objednávateľom, konkrétne s odborom dopravy Miestneho úradu, v rozsahu nimi zadaných úloh. Komunikácia s obyvateľmi nie je v našej pôsobnosti a prináleží objednávateľovi.
Aké opatrenia boli prijaté na minimalizovanie negatívnych dopadov na vozidlá a infraštruktúru?
Ako sme už uviedli pri prvej otázke, neustále monitorujeme prácu našich zamestnancov, a to na všetkých úrovniach našej spoločnosti. Napríklad pri rezaní značky si pracovník kľakne pred vozidlo, aby tak svojim telom zabránil prípadnému poškodeniu vozidla odletujúcimi iskrami.
Tento postup je zrejmí aj z predloženého videa z bezpečnostnej kamery, ktoré je preto dobrým príkladom obozretného prístupu našich pracovníkov k majetku tretích osôb. Na minimalizáciu negatívnych vplyvov kladieme v každej situácii veľký dôraz, no ako sme už uviedli, pre prípad neželaných škôd máme zároveň uzatvorenú zmluvu o poistení zodpovednosti za spôsobenú škodu.
Zaznamenali ste od obyvateľov alebo samosprávy podnety na poškodenie áut? Ak áno, ako ste na ne reagovali?
Odpoveď sme naznačili už v prvej odpovedi. Nad rámec toho uvádzame, že každý podnet posudzujeme individuálne a zodpovedne. Ak sa naše zavinenie dostatočne preukáže, a to akýmkoľvek dostupným spôsobom, situáciu náležite riešime. Na druhej strane je snáď pochopiteľné, že nemôžeme uhrádzať akýkoľvek domnelý alebo špekulatívny nárok. Bolo by to v rozpore s povinnosťou zodpovedného hospodárenia a mohlo by to viesť k bezdôvodnému obohacovaniu tretích strán na úkor našej spoločnosti.
Je pravda, že za poškodenie vozidiel môže nedostatočne zabezpečený povrch vozovky? Ak áno, plánujete to riešiť?
Nevieme, čo konkrétne myslíte pod pojmom „nedostatočne zabezpečený povrch vozovky“. Vozovka sa pri realizácii prác rieši iba v prípade realizácie vodorovného dopravného značenia, ktoré musí spĺňať predpoklady na realizáciu podľa príslušných noriem STN EN a technických predpisov, či predpisov výrobcu. Pri zvislom značení sa povrch vozovky, resp. spevnenej plochy (chodníka, cestnej komunikácie) rieši iba vo vzťahu k zásahu do jej konštrukcie a to vždy so zástupcom objednávateľa.
Máte k dispozícii informácie o tom, či sa vodiči môžu domáhať kompenzácie za škody?
Každý existujúci a preukázateľný nárok je prirodzene možné uplatňovať u zodpovednej osoby. Odpoveď na uvedenú otázku je možné uviesť aj všeobecne príkladom zo života. Pokiaľ preukážem, že mi sused ukradol zemiaky, tak áno, ale pokiaľ len budem tvrdiť, že mi sused ukradol zemiaky, lebo si to myslím lebo išiel okolo, tak mi sused zrejme nič nezaplatí a len budem mať so susedom „priateľský vzťah“.
Plánujete v budúcnosti zmeniť spôsob realizácie dopravných úprav, aby sa predišlo podobným problémom?
Naša spoločnosť vždy vykonáva práce tak, aby minimalizovala možné škody – nielen na cudzom majetku, ale aj na majetku objednávateľa. Tento princíp dodržiavame dlhodobo a opísali sme ho aj v predchádzajúcich odpovediach.
Koľko ešte potrvajú práce v tejto oblasti a aké sú ich hlavné ciele?
Časový harmonogram a rozsah prác určuje jednostranne objednávateľ. Z tohto dôvodu nedokážeme poskytnúť presnú odpoveď na Vašu otázku.
Chcete obyvateľom niečo odkázať v súvislosti s aktuálnou situáciou?
Čo sa týka realizácie dopravného značenia tak by sme ich chceli aj touto cestou požiadať o trpezlivosť pri realizácii prác. Uvedomujeme si a rozumieme tomu, že niektoré zásahy môžu byť vnímané ako nekomfortné z hľadiska rozsahu, času alebo obmedzení. Často sa na nás pri výkone prác občania obracajú s otázkami, prečo? kedy? a podobne.
Rozumieme ich obavám a otázkam, avšak ako zhotoviteľ nemáme možnosť ovplyvniť všetky aspekty projektu. Na otázky týkajúce sa plánovania a rozsahu odporúčame obrátiť sa priamo na príslušnú samosprávu. Napriek tomu sa vždy snažíme realizovať práce s čo najväčším ohľadom na okolie. Rešpekt a trpezlivosť by mali byť na oboch stranách.