11.1 C
Bratislava
štvrtok, 6. novembra 2025

Niektoré mestské časti ukončili spoluprácu s portálom Odkaz pre starostu. Platforma však funguje ďalej (aktualizované)

Najčítanejšie

Portál Odkaz pre starostu patrí už viac než desať rokov medzi najznámejšie občianske nástroje pre komunikáciu medzi obyvateľmi a samosprávou. V týchto dňoch však oznámil, že z jeho novej verzie sa rozhodlo vystúpiť niekoľko bratislavských mestských častí – Jarovce, Rusovce, Čunovo, Podunajské Biskupice, Záhorská Bystrica a Staré Mesto.

Ako portál uviedol vo svojom oficiálnom príspevku, ide o rozhodnutie samotných mestských častí, ktoré sa môžu k spolupráci kedykoľvek vrátiť. Odkaz pre starostu zostáva prístupný pre všetkých občanov, ktorí chcú nahlasovať problémy vo verejnom priestore, a jeho nový web funguje v plnohodnotnej podobe.

Niektorí komentujúci považovali krok samospráv za krok späť. Napríklad bývlý ružinovský poslanec Dávid Staruch na stránke Bratislava – ECHO Bratislavčanov označil situáciu za „návrat do doby netransparentnosti“.

Objavili sa však aj názory, ktoré portál bránia. Podľa viacerých používateľov bola prevádzka mobilnej aplikácie pre občiansky projekt finančne veľmi náročná, pričom nový web je kvalitný, prehľadný a pre bežného občana plne postačujúci. Zároveň sa pripomína, že otázka zapojenia jednotlivých mestských častí je subjektívna a záleží výlučne na ich vedení – portál im dvere nezatvára.

Zástancovia platformy zároveň pripomínajú, že Odkaz pre starostu je dlhodobo jedným z najtransparentnejších a najspoľahlivejších nástrojov verejnej komunikácie, ktorý pomohol vyriešiť tisíce podnetov obyvateľov po celom Slovensku.

Projekt dlhodobo prevádzkuje občianske združenie Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) ako neziskovú iniciatívu zameranú na podporu participácie verejnosti a zlepšenie správy miest a obcí.

Staré Mesto si vytvorilo vlastný systém na spracovanie podnetov

Mestská časť Bratislava–Staré Mesto sa podľa hovorkyne starostu Veroniky Gubkovej rozhodla po dôkladnom zhodnotení v súčasnosti nepokračovať v používaní portálu Odkaz pre starostu.

„Rozhodnutiu predchádzalo niekoľko konzultácií so zástupcami portálu aj interná analýza jeho fungovania v praxi,“ uviedla pre Bratislavský Večerník hovorkyňa. Podľa nej boli hlavnými dôvodmi ukončenia spolupráce nízka efektivita administrácie podnetov, opakované nahlasovanie tých istých problémov úzkou skupinou používateľov, ako aj zverejňovanie podnetov s veľkým časovým odstupom.

„V sledovanom období troch mesiacov nám iba traja nahlasovatelia poslali viac ako 60 % všetkých podnetov a opakovane sa otvárali prípady staré viac ako desať rokov, čo je pre systém aj s ohľadom na kapacity samosprávy neudržateľné,“ spresnila Gubková.

Staré Mesto preto už v roku 2024 vyvinulo a zaviedlo vlastný ticketovací systém, ktorý podľa hovorkyne funguje naprieč celým úradom aj mestským podnikom Technické služby Starého Mesta. Obyvatelia môžu svoje podnety posielať e-mailom na adresu podnety@staremesto.sk alebo cez web www.staremesto.sk/podnety.

„Systém umožňuje rýchlejšie spracovanie, preposielanie a spájanie rovnakých podnetov, ako aj priame kontaktovanie nahlasovateľa pre doplňujúce informácie. Od januára 2025 sme v našom systéme vyriešili viac ako 780 podnetov,“ dodala.

Mestská časť zároveň zdôrazňuje, že naďalej zachováva otvorenú komunikáciu s obyvateľmi a portál Odkaz pre starostu považuje za zmysluplnú iniciatívu. „Ak sa v budúcnosti odstránia pre nás dôležité nedostatky, nevylučujeme možnosť znovuzapojenia sa do systému,“ uzavrela hovorkyňa.

Podunajské Biskupice majú vlastnú aplikáciu na komunikáciu s obyvateľmi

K ukončeniu spolupráce s portálom Odkaz pre starostu sa vyjadrila aj mestská časť Bratislava – Podunajské Biskupice. Podľa hovorcu miestneho úradu Jána Borčina pristúpila mestská časť k tomuto kroku v záujme efektívnejšieho prijímania podnetov na jedno „zberné miesto“ a tiež vzhľadom na spoplatnenie služby zo strany prevádzkovateľa portálu.

„Mestská časť už zhruba rok využíva na komunikáciu s obyvateľmi novú mobilnú a webovú aplikáciu, prostredníctvom ktorej môžu Biskupičania nielen sledovať aktuálne informácie o dianí v mestskej časti, ale aj zasielať samospráve svoje podnety. Prevádzkovanie dvoch podobných systémov by nebolo efektívne ani hospodárne,“ uviedol pre Bratislavský Večerník hovorca Ján Borčin.

Mestská časť zároveň poďakovala portálu Odkaz pre starostu za doterajšiu spoluprácu a potvrdila, že nová aplikácia sa u obyvateľov osvedčila a aktívne ju využívajú.

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne