13.9 C
Bratislava
piatok, 3. mája 2024

BMW i3 – prvý sériovo vyrábaný elektromobil od BMW je tu!

Najčítanejšie

Svet, a s ním sféra osobnej mobility, je v stave ekologického, ekonomického a spoločenského zvratu. Celosvetový vývoj, ako napríklad klimatické zmeny, ubúdajúce zdroje a narastajúca urbanizácia si žiadajú  nové riešenia. BMW i – nachádza tieto riešenia. Táto značka predstavuje vizionárske koncepty vozidiel, inšpirujúci dizajn a nové chápanie prvotriednosti, ktoré je silne definované udržateľnosťou.

BMW i3_banner_k_clanku_na_titulku

BMW i3 – prvý sériovo vyrábaný model od BMW i – mobilita s nulovými emisiami vo forme prémiového automobilu dokazuje, že je receptom na radosť  z  jazdy. Prvý model BMW Group poháňaný výlučne elektrickým pohonom ponúka zákazníkom úplne nové a prelomové spôsoby ako zažiť radosť z jazdy, udržateľnosť a konektivitu na mestských cestách. Vizionársky dizajn BMW i3 predvádza zároveň typické športové vlastnosti a efektívnosť štvorsedadlového vozidla s autentickou ostrosťou. Inovatívny koncept tohto vozidla, spolu s kabínou pre posádku z karbónových vlákien (CFRP), spája ľahkosť, stabilnosť a bezpečnosť s neobyčajnou priestrannosťou zatiaľ čo asistenčné systémy vodiča a služby mobility od BMW Connected Drive a program 360° ELECTRIC, vytvorené špecificky pre BMW i3, menia mestskú mobilitu s nulovými emisiami na každodenný podmanivý zážitok zo šoférovania.

Elektrický motor poháňajúci BMW i3 vyvinie maximálny výkon 125 kW/170 k a maximálny krútiaci moment 250 Nm. Jeho okamžitá sila prúdi k zadným kolesám cez jednorýchlostnú prevodovku. Motor čerpá svoju energiu z lítiovo-iónových batérií integrovaných do podpodlažného priestoru auta. Značne nižšie ťažisko i3 – výsledok umiestnenia jednotiek batérií v nízkej a centrálnej pozícii – a dokonca aj rozmiestnenie váhy taktiež prispievajú k agilným jazdným vlastnostiam. Batéria umožňuje automobilu dosiahnuť dojazd približne 130 až 160 kilometrov, keď je plne nabitá z bežnej domácej elektrickej siete, BMW i Wallbox, alebo z verejnej nabíjacej stanice.

BMW i: nová značka, nové chápanie prvotriednosti.

BMW Group – globálne úspešný výrobca prémiových vozidiel, taktiež zohráva vedúcu a prevratnú úlohu vo formovaní podoby osobnej mobility budúcnosti. Výskum a vývoj prebiehajúci od roku 2007 ako súčasť projektu ipoložil základy riešení udržateľnej mobility ovplyvnenej environmentálnymi, ekonomickými a spoločenskými zmenami vo svete. BMW Group sa usiluje o integrovaný prístup, tak ako je stelesnený v novej subznačke BMW i, vo svojom snažení  chce dosiahnuť nevyhnutnú rovnováhu medzi potrebami jednotlivca a globálnymi požiadavkami na mobilitu budúcnosti. BMW i má  snahu vytvárať inovatívne vozidlá a služby mobility v prémiovej podobe, ktorý je úplne definovaný v podobe udržateľnosti. Táto vízia sa práve stáva realitou: BMW i3, prvý sériovo vyrábaný model novej značky, ponúka zákazníkom mobilitu s nulovými emisiami vo forme prémiového automobilu.

BMW i3 je celosvetovo prvý prémiový automobil, vyvinutý od základu pre pohon elektrickým systémom. Výsledkom je pre BMW typická radosť z jazdy, spolu s nulovými emisiami a strhujúcou silou, ktorej  sa nevyrovná žiadne iné elektricky poháňané vozidlo. Unikátna architektúra automobilu i3, založená na štruktúre LifeDrive, kabína pre posádku z karbónu a hliníkový modul obklopujúci hnacie ústrojenstvo, batériu a podvozok – elektrický motor, hnacia elektronika a vysokonapäťová lítium-iónová batéria pochádzajú z vlastného nezávislého vývoja BMW Group v rámci ich programu BMW eDrive. Toto zaisťuje, že časom uznávaná Radosť z Jazdy je taktiež hlavnou súčasťou BMW i3.

Použitie odľahčených, trvácnych a bezpečných uhlíkových vlákien (CFRP, karbón) je vo výrobe automobilov  vo svojom meradle jedinečné. A vďaka ich váhu šetriacim vlastnostiam nie je BMW i3 ťažšie ako porovnateľné automobily s bežným systémom pohonu a  s plnou palivovou nádržou. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 1195 kilogramov – vrátane vysokonapäťovej batérie, ktorá umožňuje vodičovi užívať si športové výkonnostné vlastnosti a prevádzkový dojazd postačujúci na každodenné používanie.

Vizionársky dizajn ako vyjadrenie agilnosti, inovácie a udržateľnosti.

Architektúra LifeDrive a technológia pohonu BMW eDrive umožňuje výnimočný stupeň slobody čo sa týka dizajnu. Samozrejme, vzhľad BMW i3 je výnimočný, rovnako ako pocit priestrannosti a zážitok z jazdy v ňom. Celková dĺžka 3999 milimetrov, šírka 1775 mm a výška 1578 mm dávajú BMW i3 osobité proporcie, ktorých dynamika a kompaktnosť podčiarkujú agilnosť vozidla v mestských pomeroch. Krátke previsy BMW i3 sú taktiež jasným poukázaním na jeho čulé jazdné vlastnosti. Veľké sklenené povrchy dodávajú i3 podmanivú ľahkosť a spolu s viditeľnými karbónovými štruktúrami, poskytujú náhľad do odľahčeného dizajnu automobilu.

Použitie ľahkého, a aj napriek tomu, extrémne pevného karbónu (CFRP) pri konštruovaní kabíny pre posádku dovoľuje zbaviť sa B-stĺpikov, čo poskytuje skutočne jednoduchý prístup k dvom radám sedadiel. Jedna z charakteristických čŕt modelov zo série BMW i je ich „čierny pás“, ktorý sa ťahá z kapoty cez strechu až po zadnú časť auta. Ďalší výsledok jedinečného jazyka dizajnu BMW i je „tok prúdu“ siahajúci bočnými kontúrami, ktorý dovoľuje vyniknúť väčším bočným oknám vzadu a tým zväčšuje  blažený pocit priestrannosti vo vnútri automobilu.

Dizajn prednej masky BMW i3 je určený silne tvarovaným predným spojlerom, význačne interpretovaným BMW obličkovým grilom ako uzavretým prvkom, a prednými svetlami ohraničenými do tvaru U s LED jednotkami svetiel. Podobne tvarované zadné LED svetlá sú integrované ako „vznášajúce“ sa prvky vo veľkých, plne glazovaných dverách batožinového priestoru.

Protiľahlé dvere „kabíny“, v spojení s neexistujúcimi B-stĺpikmi a centrálny tunel, ktorý sa bežne nachádza v konvenčných vozidlách, vytvárajú základ pre nezvyčajne vysokú mieru priestrannosti a slobody pohybu vo vnútri BMW i3 (vďaka jeho kompaktným vonkajším rozmerom). Línie a povrch modelujúci kabínu a úprava dvier podčiarkujú dojem ľahkosti a modernú funkčnosť. Zmes prírodne spracovanej kože, dreva, vlny a iných obnoviteľných a recyklovaných surovín zaisťuje, že prvotriedna podoba BMW i3 – sprevádzaná výnimočnou vábivosťou pôsobivej udržateľnosti  – je niečo čo je vidieť aj cítiť.

BMW i3 je vybavené ľahkými sedadlami spolu s extrémne úzkymi opierkami. Mierne zdvihnutá pozícia sedenia zdokonaľuje vodičov výhľad na mestskú premávku. Radič rýchlostí a tlačidlo start/stop majú spoločný ovládací prvok, ktorý sa premieta z riadiaceho stĺpika. Prístrojový panel aj i Drive operačný systém Control Display (6.5 palca alebo 8.8 palca) sa ponúkajú vo voľne stojacej forme zobrazenia.

BMW i3 sa ponúka vo dvoch nemetalických odtieňoch a štyroch metalických farbách vonkajšieho náteru, všetky tieto farby prinášajú pohľady priťahujúci kontrast s čiernym pásom. Interiér môže byť ušitý podľa osobného vkusu zákazníka doplnkovými výbavami Loft, Lodge a Suite, ktoré sa ponúkajú ako alternatívy k štandardnej úprave Ateliér. Bežné vybavenie BMW i3 zahŕňa iDrive systém a Rádio Professional, hands-free zariadenie telefónu, klimatizáciu, Park Distance Control so senzormi namontovanými vzadu, stacionárne ovládanie klímy a nastaviteľný batožinový priestor. Taktiež je štandardom konektivita vo vozidle cez integrovanú SIM kartu a rozsiahle intergrovanie Smartphone cez USB a Bluetooth, vrátane BMW i Remote App. Voliteľné možnosti zahŕňajú ponuku navigačných systémov, Prispôsobivé LED predné svetlá, elektricky ovládanú sklenenú strechu, automatické ovládanie klímy, vyhrievané sedadlá, Comfort Access a mnoho funkcií BMW Connected Drive. Ako voliteľné sú tiež v ponuke rozširovače dojazdu a asistenčné služby šoférovi ako Driving Assistant Plus, Parking Assistant, cúvacia kamera a Speed Limit Info.

Architektúra LifeDrive a BMW eDrive: oddanosť k radosti z jazdy na elektrinu.

Známy pocit radosti z jazdy stelesnený v BMW i3 je výsledkom dôslednej aplikácie celkového konceptu, súčasťou ktorého je aj vytvorenie optimálnej rovnováhy medzi hmotnosťou, výkonom a dojazdom v mestskom prostredí. Kľúčovými prvkami sú architektúra LifeDrive a technológia BMW eDrive. Použitie ľahkého karbónu v kabíne vyrovnáva hmotnostný nárast, spôsobený lítium-iónovou batériou, pričom nízke a centrálne umiestnenie batérie umožnilo dosiahnuť rozdelenie zaťaženia náprav v pomere 50:50, a tým aj výbornú agilitu. Navyše, elektrický motor umiestnený v tesnej blízkosti poháňanej zadnej nápravy, disponuje na pomery tohto typu agregátu unikátnou výkonnostnou charakteristikou a neporaziteľným ťahom. Štandardné 19 palcové kované kolesá z ľahkých zliatin BMW i3 sú ultra ľahké a aj tak poskytujú vynikajúcu torznú nepoddajnosť. Kolesá majú nízky valivý odpor v podobe 155/70 R19, ich relatívne nezvyčajné rozmery poskytujú ideálnu kombináciu nižšieho ťahu a kontaktná plocha pneumatík  je navrhnutá na dynamické zatáčanie. Zákazníci majú možnosť objednať si 20 palcové kolesá z ľahkých zliatin.

Jazdným vlastnostiam BMW i3 dominuje jeho manévrovateľnosť – priama reakcia na potreby šoférovania v meste. Okamžitý nástup ťahu elektrického motora, tuhé naladenie podvozka, presné riadenie a pôsobivo malý priemer otáčania (9.86 metrov), vytvárajú pre BMW typický pohľad na elektrickú mobilitu. Elektrický motor vyvinie výkon 125 kW/170 k a maximálny krútiaci moment 250 Nm, ktorý je k dispozícii okamžite od rozjazdu. Motor váži iba 50 kg a ani výkonovou hustotou a reakčnými schopnosťami nemá vo svete elektrickej mobility konkurenciu. Špecifická konštrukcia hybridného synchrónneho elektromotora, vyvinutého osobitne pre BMW i3, umožní udržiavanie lineárneho priebehu výkonu aj vo vyšších pásmach otáčok. BMW i3 sa rozbehne z 0 na 60 km/h iba za 3.7 sekundy a z 0 na 100 km/h za 7.2 sekundy.

K originálnemu zážitku z jazdy prispieva aj koncepcia ovládania BMW i3 jedným pedálom, pod ktorého konfiguráciu sa podpísali vývojoví konštruktéri pohonných systémov BMW Group. V momente, keď vodič zloží nohu z akcelerátora, aktivuje sa rekuperačný režim. Elektrický motor sa prepne z pohonného módu do režimu generátora, ktorý dobíja lítium-iónovú batériu. Zároveň v tomto režime dokáže vyvinúť presne kontrolovateľný brzdný účinok. Táto rekuperácia je citlivá na rýchlosť, čo znamená, že automobil „prepláva“ maximálne efektívne vo vysokých rýchlostiach a vytvára silný účinok bŕzd v nízkych rýchlostiach.

Lítium-iónová batéria umožňuje BMW i3 dosiahnuť dojazd približne 130 až 160 kilometrov pri bežnom každodennom jazdení. O približne 20 kilometrov sa predĺži pri využití jazdného režimu ECO PRO a ešte raz o tú istú vzdialenosť v móde ECO PRO+. Navyše, BMW i3 je taktiež k dispozícii aj s dojazdom predlžujúcim motorom, ktorý udržiava stabilné nabitie lítium-iónovej batérie na rovnakej úrovni počas pohybu a aktivuje sa hneď ako klesne pod určenú hodnotu. Tejto úlohy sa zhostí benzínový dvojvalec s objemom 650 cm3 a výkonom 25 kW/34 k a je uložený hneď vedľa elektrického motora pri zadnej náprave. Dojazd rozširujúci motor zvyšuje dojazd pri každodennom jazdení  až na približne 300 kilometrov.

Optimálna bezpečnosť: ochrana v každej situácii.

Horizontálne rozdelená LifeDrive architektúra, pozostávajúca z dvoch samostatných, nezávislých modulov je v princípe podobná dizajnu karoséria-na-ráme. Pričom hliníkový Drive modul – podvozok – poskytuje automobilu robustný základ,  dopĺňa batériu, systém jazdy a základné štrukturálne i zrážkové funkcie, Life modul sa skladá hlavne z veľmi pevnej, ultra ľahkej karbónovej kabíny pre posádku.

Vysoko pevná kabína pre posádku, v súčinnosti s inteligentnou distribúciou a absorpciou dopadu nárazu, poskytuje optimálny štandard ochrany posádky. Dokonca aj pri čelnom náraze v rýchlosti 64 km/h, tento extrémne pevný materiál kabíny pre posádku zaistí, že priestor pre prežitie pasažierov zostane neobmedzený, zatiaľ čo hliníkové nárazové štruktúry vpredu aj vzadu Drive modulu poskytnú ochranu navyše. Výsledkom je, že deformácia karosérie je v skutočnosti oveľa menšia ako pri porovnateľných karosériách z oceľových plechov. Pri náraze tyče v bočnom náraze, karbónová karoséria demonštruje výnimočné schopnosti pohltiť energiu. Napriek vysokej sile nárazu a skutočnosti, že sú sústredené na relatívne malých plochách, materiály utrpia iba malé deformácie. Tieto vynikajúce vlastnosti poskytujú optimálnu ochranu nielen pre pasažierov, ale aj pre vysokonapäťovú batériu. V teste bočného nárazu, penetrácia tyče nezasiahla až po batériu.

Na svete prvé plne zosieťované elektricky poháňané auto, prostredníctvom BMW ConnectedDrive.

BMW i3 je na celom svete prvý plne zosieťovaný automobil poháňaný elektrinou. Žiadny iný model sa nemôže ani zďaleka pochváliť takou mierou výmeny informácií medzi vozidlom, vodičom a okolitým svetom. V BMW i3 je štandardne inštalovaná SIM karta, ktorá otvára prístup k službám BMW ConnectedDrive – v jej najnovšej verzii pre rok 2013 – dostupnej v novom elektrickom modely. Napríklad, predstavuje navigáciu špeciálne vyvinutú na zlepšenie elektrickej mobility popri známych funkciách vrátane Concierge Services informačnej služby a funkciu Inteligentného núdzového volania. Navyše môže vodič využiť aj aplikáciu BMW i Remote na zdieľanie informácií s vozidlom hocikedy pomocou smartfónu. Funkcia pešej navigácie zavedie vodiča z parkovacieho miesta až do samotného cieľa cesty a potom aj späť na parkovisko, pričom BMW ConnectedDrive taktiež ponúka jedinečnú intermodulárnu navigáciu, ktorá do plánovania cesty zapojí aj prostriedky verejnej dopravy. Cieľom tohto inteligentného zosieťovania je dosiahnutie maximálnej radosti z jazdy vo vozidle s nulovými lokálnymi emisiami.

Služby ConnectedDrive, vytvorené špeciálne pre BMW i, sa zameriavajú na oblasti navigácie a manažment energie. Asistent dojazdu sa zapája do plánovania trasy, aktívny je však aj priamo počas jazdy. Ak je požadovaný cieľ cesty mimo rozsahu dojazdu, systém odporučí aktivovať režim ECO PRO alebo ECO PRO+ a vypočíta efektívnejšiu trasu. Zoznam verejných nabíjacích staníc v oblasti sa zobrazí, ak vodič potrebuje dobiť vozidlo . Navigačný systém BMW i3 je tiež vybavený dynamickým zobrazením dojazdu, ktorý poskytuje vodičovi mimoriadne presné, aktuálne a spoľahlivé informácie o tom, či dobitie batérie postačí na dojazd do želaného cieľa, a ak áno, tak aj o energii, ktorá zostane po dojazde. Všetky faktory, ovplyvňujúce dojazd, sa zahŕňajú do kalkulácie v BMW serveri, z ktorého sa výsledok posiela do vozidla cez vstavanú SIM kartu. Informácia o dojazde sa zobrazuje vo forme dokonale prehľadného pavučinového diagramu na navigačnej mape na hlavnom displeji.

Do novej dimenzie v BMW i3 vstupuje aj prepojenie vodiča a vozidla. Aplikácia BMW ConnectedDrive Remote pre BMW i umožňuje pripojiť k vozidlu smartfón a preniesť užitočné údaje pre plánovanie trasy. Ak je BMW i3 pripojené k nabíjacej stanici alebo k dobíjačke BMW i Wallbox, na smartfóne môžete kontrolovať energetický tok. Zároveň ním dokážete ovládať klimatizáciu a kúrenie zásobované vysokonapäťovou batériou. Cez smartfón tiež môžete poslať do vozidla ciele pre navigačný systém. Špeciálna aplikácia zobrazí vodičovi nabíjacie stanice (voľné aj obsadené) a informuje ho, či má vozidlo k dispozícii dosť energie na dojazd k nim. Diagram zobrazenia dojazdu na smartfóne sa zhoduje s tým z navigačného systému vozidla. BMW i3 je k dispozícii aj s množstvom inovativnych asistenčných systémov vodiča BMW ConnectedDrive, vyvinutých špecificky za účelom zvýšenia komfortu a bezpečnosti v mestských podmienkach.

Možnosť Driving Assistant Plus pozostáva z Collison Warning a z funkcie brzdenia (ktorá reaguje rovnako na pohybujúce sa a stojace vozidlá vpredu a aj na chodcov) a Active Cruise Control s funkciou Stop & Go. Zároveň podáva vizuálne a zvukové varovania, tento systém je tiež schopný zabrzdiť vozidlo automaticky, ak je to potrebné, s maximálnou silou zastavenia. Parkovací Asistent – ako ďalšia možnosť – vykonáva manévre riadenia a v tom istom momente ako ovláda plynový pedál, brzdu a výber rýchlosti, čo umožňuje plne automatické parkovanie BMW i3 na miesto paralelné s cestou. Ako doplnok štandardného Park Distance Control (PDC) so senzormi umiestnenými vzadu, je v BMW i3 aj cúvacia kamera.  Ďalšie systémy napomáhajúce vodičovi sú Traffic Jam Assistant a Speed Limit Info.

 

Integrovaný prístup: 360° ELECTRIC poskytuje komplexné dodávky energie a riešenia mobility.

Cieľom pri určovaní dojazdu BMW i3 bolo uspokojiť typické požiadavky zákazníkov pri dvoch až troch nabíjaniach vozidla týždenne. V rámci projektu boli vypracované štúdie, do ktorých sa zapojilo vyše 1000 účastníkov a absolvovalo sa viac než 20 miliónov kilometrov. Okrem iného preukázali, že priemerná vzdialenosť, najazdená za jeden deň, je približne 45 kilometrov. Zákazníci si môžu svoje automobily nabíjať buď použitím Wallbox dodávaného BMW i alebo použitím bežnej domácej zásuvky. BMW i ponúka v balíku 360° ELECTRIC rozsiahlu paletu produktov a služieb, vytvorených na uspokojenie nárokov jednotlivých zákazníkov na dodávku energie a plánovanie jazdy. Toto spektrum obsahuje služby od inštalácie špeciálnej nabíjačky BMW i Wallbox v garáži zákazníka, cez ponuku dodávky energie z obnoviteľných zdrojov a nabíjaciu kartu pre jednoduchý prístup k infraštruktúre verejných nabíjacích staníc, až po množstvo doplnkových služieb od BMW ConnectedDrive. Ak by v špecifickej situácii BMW i3 nedokázalo splniť požiadavky mobility, 360° ELECTRIC poskytne flexibilné riešenia vrátane náhradných vozidiel z ponuky BMW alebo DriveNow.

Nové modely predaja v oblasti osobnej mobility.

BMW i predstavuje nový prístup k osobnej mobilite. Vo vybraných trhoch bude predaj BMW i produktov a služieb vykonávaný prostredníctvom inovatívneho multi-kanálového predajného modelu. Okrem predajcov, bude tento model pozostávať z mobilného predajného tímu, Customer Interaction Centre (CIC) a internetového predaja. Všetky nové platformy sú plne prepojené. Nech sa zákazník rozhodne pre akýkoľvek predajný kanál, bez ohľadu na to či si vozidlo kupuje alebo lízuje, zmluva sa uzatvára vždy s BMW AG a nie s predajcom, akoby to bolo v inom prípade. Pri predstavení sa predpokladá, že viac ako 10 percent európskych predajcov BMW sa bude tiež venovať predaju modelov BMW i.

Udržateľnosť pomocou reťazca hodnôt.

Revolučná podoba BMW i3 je založená na základe celkového konceptu. Je systematicky navrhnutý od základu tak, aby poskytol udržateľnú mobilitu, a zahŕňa nezvyčajne veľký počet technických vlastností, ktoré majú za cieľ maximálnu efektívnosť.  Nový koncept prémiovej mobility stelesnený v BMW i – „ďalšia prémiovosť“ – je, avšak, zameraný nielen na samotný automobil. Čo sa týka výberu materiálov, výrobného procesu, dodávkového reťazca a recyklácie, BMW i3 rovnako určuje bezkonkurenčné štandardy pre udržateľnosť v automobilovom priemysle.

Výrobná sieť BMW Group tiež vyrába elektrický motor a batériu BMW i3. Vo fabrikách v Dingolfingu a Landshute v Dolnom Bavorsku, BMW Group vytvorila „sieť kvalifikácie“ pre elektrickú mobilitu. Továreň BMW v Dingolfingu vyrába batériu, prevodovku a hliníkovú konštrukciu Drive modulu, pričom továreň BMW v Landshute vyrába karbónové súčasti Life modulu, vonkajšie plastové časti, liatia a kokpit pre BMW i3.

Stratégia ľahkého dizajnu, špeciálne vyvinutá pre i modely BMW poskytuje rozsiahle použitie pre ľahké, hrdzi a nárazu odolné karbónové high-tech materiály. Karbónové materiály sú asi o 50 percent ľahšie ako príslušné oceľové súčiastky s porovnateľnými vlastnosťami. Aj v tejto oblasti BMW Group znova vstupuje na úplne novú pôdu – v použití tohto inovatívneho materiálu ako aj v jeho výrobe a spracovaní.

Udržateľnosť v každom štádiu – vrátane výroby.

Výroba BMW i3 určuje nové štandardy v ochrane životného prostredia . Spotrebuje o približne 50 percent  menej energie a približne 70  percent  menej vody, v porovnaní so súčasným priemerom pre výrobu v BMW Group, ktorý je už aj tak extrémne efektívny. Všetka elektrina použitá na výrobu modelov zo série BMW i je vytvorená vetrom a preto je 100 percent  obnoviteľná. Je to po prvýkrát, čo továreň na výrobu automobilov v Nemecku umiestnila veterné turbíny priamo na mieste, aby napájali výrobu. Taktiež, všetka energia použitá na výrobu karbónových vlákien v Moses Lake je plne čerpaná z obnoviteľnej, na mieste generovanej vodnej energie a preto je úplne bez emisií uhlíka. BMW i preto dosahuje cieľ, ktorý bol predstavený na začiatku: v porovnaní s World Green Car roku 2008 – BMW 118d – je uhlíková stopa BMW i3 približne o tretinu nižšia. A ak zákazník používa BMW i3 s energiou generovanou z obnoviteľných zdrojov, jeho výkon je zase o50 percent lepší.

Náhľad do budúcnosti: Inovatívny dizajn a udržateľné materiály.

BMW i3 je na svete prvý automobil v prémiovom segmente, ktorý je poháňaný čisto elektrickým pohonom. A inovatívne poňatie automobilu sa taktiež premieta do dizajnu automobilu. Vonkajší a vnútorný dizajn i3 je silne ovplyvnený architektúrou LifeDrive a priekopníckym jazdným systémom. Samozrejme sa neuspokojuje s vykúzlením nezameniteľného pocitu priestrannosti a s neobyčajným zážitkom zo šoférovania, tieto dve súčasti majú taktiež značný štylistický dopad.

Pôvod, identita a individualita BMW i3 zohráva rovnakú dôležitosť v jeho dizajne. Svieža interpretácia zabehnutých dizajnových prvkov ponúka prepojenie k pôvodu značky BMW. Jeho samostatný jazyk dizajnu, ktorým sa budú tiež vyznačovať budúce BMW i modely, stelesňuje ľahkosť, bezpečnosť, hospodárnosť a potešenie z jazdy, podčiarkujúc osobitý súbor funkcionalítBMW i3. Objavenie sa prvého plne elektricky poháňaného modelu od BMW Group odráža špeciálne zameranie  na udržateľnosť v rámci jeho prémiovej podoby, úlohy LifeDrive architektúry v optimalizovaní funkčnosti automobilu, a inovatívny výraz i3 v potešení z jazdy bez emisií v mestskom prostredí.

Architektúra LifeDrive tvorí základ pre inovatívny dizajn.

Štruktúra LifeDrive architektúry predstavuje základ konštrukcie BMW i3. Centrálny prvok modulu Life v kabíne pre posádku je z plastu vystuženého karbónom (CFRP). Robustný plastový vonkajší plášť je pripojený k tejto kabíne, čo poskytuje dizajnu značnú slobodu. Life modul je napojený na hliníkový Drive modul, v ktorom sú umiestnené všetky jazdné a podvozkové technológie. Tento charakteristický predel na dve  časti sa odráža v dizajne BMW i3. Samozrejme, exteriér aj interiér využíva túto štruktúrovanú vlastnosť prostredníctvom viditeľného vrstvenia a prelínania rôznych povrchov.

Použitie ľahkého, a aj napriek tomu, extrémne pevného karbónu (CFRP) pri konštruovaní kabíny pre posádku dovoľuje zbaviť sa B-stĺpikov, čo poskytuje skutočne jednoduchý prístup k dvom radám sedadiel. Rám z karbónu, ktorého časť je viditeľná keď sú dvere otvorené, slúži ako prepájací prvok medzi vonkajškom a vnútrom. Odhalená konštrukcia dvojrozmerného karbónového leštenia dáva tejto časti karbónovej konštrukcie extrémne funkčný vzhľad.

Proporcie poukazujú na agilnosť a priestrannosť.

Karoséria meria 3999 milimetrov, šírka 1775 mm a výška 1578 mm dávajú BMW i3 osobité proporcie, ktorých dynamický charakter a kompaktnosť zdôrazňujú agilnosť vozidla v mestských pomeroch. Extrémne krátke previsy BMW i3 sú taktiež jasným poukázaním na jeho obratnéjazdné vlastnosti. Veľké sklenené povrchy dodávajú i3 podmanivú ľahkosť a spolu s viditeľnými karbónovými štruktúrami, poskytujú náhľad do odľahčeného dizajnu automobilu.

Zboku plynúca silueta a dlhý rázvor BMW i3 láka pozornosť – a podčiarkuje neobyčajne prajnú úroveň priestoru vo vozidle. Funkčné vlastnosti tohto automobilu sú tiež vyzdvihnuté protiľahlými dverami, ktoré tiež poskytujú mimoriadne jednoduchý prístup k vzdušnému interiéru.

Čierny pás a tok prúdu: dve charakteristické črty BMW i. 

Jedna z charakteristických čŕt automobilov BMW i je „čierny pás“ ktorý sa ťahá z kapoty cez strechu až po zadnú časť auta, kde sa rozdeľuje okolo centrálnej časti zadného nárazníka, ohraničuje preliačinuna umiestnenie evidenčnej značky vozidla a odrazové plochy. V prednej časti je čierny pás ohraničený predným nárazníkom vo farbe karosérie a bočnými panelmi. Vytvára to neobyčajný predel karosérie automobilu a zvýrazňuje ľahkosť konštrukcie BMW i3.

Ďalší prvok jedinečného jazyka dizajnu BMW i je „tok prúdu“, ktorý sa dynamicky zužuje až po zadnú časť automobilu. Tento prvok je tvarovaný zbiehaním sa medzi vzostupným zakrútením línie ramien okolo C-stĺpika a zostupným sklonom línie strechy. Sklon línie ramien rovno dozadu k zadným dverám vytvára väčšiu plochu bočného okna pre zadnú časť kabíny a tým zväčšuje posádke štedrý pocit priestrannosti. Posádka je taktiež viac ponorená do zážitku z jazdy ako kedykoľvek predtým. Línia ramien a „tok prúdu“ poskytujú rozoznateľné črty tak, aby sa vyrovnali „Hofmeisterovmu výstrelku“ na vzostupnej hrane zadných bočných okien modelov BMW, pričom tiež určujú tón pre prispôsobenie sa tvaru BMW i3 aerodynamike.

Predná časť: nové chápanie známych čŕt BMW.

Mohutne vytvarovaný predný spojler, pohľady priťahujúce farebné kombinácie a svieža interpretácia pre BMW typických čŕt sú hlavné súčasti prednej časti. V strede stojí význačne navrhnutý obličkový gril BMW, ktorý má modrý, alebo sivý okraj (v závislosti od farby karosérie) a je nevyplnený, keďže elektrikou poháňané BMW i3 si nevyžaduje aby bolo chladenie vzduchom prepojené z prednej časti. Umiestnený je v tej istej výške ako predné svetlá, ktoré siahajú až po boky automobilu. Predné svetlá odrážajú individuálny charakter a sú tvarované do LED svetelných jednotiek v tvare U. Čierna hranica prepája nižší okraj predného spojlera s kruhovými hmlovými svetlami umiestnenými na vonkajších okrajoch.

Glazované dvere batožinového priestoru so začlenenými svetlami v tvare U.

Dizajn zadnej časti podčiarkuje funkčnosť a stopercentnosť priľnavosti BMW i3. Veľké dvere batožinového priestoru sa otvárajú do vysoka a úzke, vzpriamené stĺpiky strechy uľahčujú nakladanie vecí do kufra, ktorého kapacita môže byť zväčšená zložením opierok zadných sedadiel, keď je to potrebné.

Dvere batožinového priestoru sú v podobe rovnorodého čierneho skleneného povrchu. Tvoria  súčasť čierneho pásu, ktorý pokračuje dole až po nižší okraj karosérie vo vonkajších okrajoch zadnej časti. V kombinácii s bočnými panelmi, ktoré mierne zasahujú až po zadnú časť to vytvára pohľady priťahujúce farebný kontrast. Toto obratom podčiarkuje nastavenú pozíciu automobilu v podobe „kaskádovej“ karosérie získavajúcej na šírke smerom k ceste. Svetlá zdanlivo splývajú v skle dvier kufra. Spletité LED svetlá poskytujú očarujúci nočný dizajn, ich tvar do U si  osvojuje terajšie charakteristiky profilovania sa predných svetiel BMW i.

V ponuke je šesť farebných odtieňov lakov bočných panelov karosérie a predného i zadného spojlera BMW i3, tieto sú exkluzívne navrhnuté  pre BMW i. Dve nemetalické a štyri metalické farby tvoria čiernemu pásu viditeľný kontrast. Toto zdôraznenie sa vynára na bočných prahoch a na obličkovom grile BMW obklopenom buď BMW i Blue alebo Frozen Grey metalickým, v závislosti od varianty.

Interiér: sloboda dizajnu vytvára slobodu pohybu.

Architektúra Life Drive, vrátane karbónovej kabíny pre pasažierov taktiež otvára nové možnosti pre dizajn interiéru BMW i3. Protiľahlé dvere „kabíny“ a neprítomnosť B-stĺpikov umožnili nezvyčajnú mieru priestrannosti a slobody pohybu (berúc do úvahy vonkajšie rozmery automobilu). Vďaka umiestneniu elektrického motora priamo na poháňanej náprave, sa centrálny tunel – ktorý je bežne súčasťou vozidiel – vynechal, a tým poskytol úplne otvorené prepojenie medzi priestorom na nohy vpravo – a ľavou stranou automobilu. To znova prispieva k príjemnému pocitu z priestoru v kabíne a má taktiež svoje funkčné výhody – ako pri nastupovaní a vystupovaní z vozidla pri obzvlášť tesných parkovacích miestach. Prešmyknutie sa z pravého zadného sedadla na ľavé je tiež  úplne jednoduché, tak isto ako presun z predného sedadla spolujazdca za volant. Zloženie opierok zadných sedadiel vytvára úplne iný level objemu úložného priestoru a umožňuje tým rozšírenie variabilnej úložnej kapacity automobilu na 1100 litrov.

Mierne zvýšená pozícia pri sedení vylepšuje výhľad na mestskú premávku. BMW i3 je vybavené ľahkými sedadlami, ktorých úzke chrbtové opierky tiež poskytujú priestor navyše pre nohy vzadu. Voľne stojaci stĺpik riadenia má dvojsečnú stavbu, ktorá vyžaruje ľahkosť , eleganciu a prvky, ktoré sú podčiarknuté farbeným poňatím. Volič riadiacej páky a tlačidlo start/stop zdieľajú ovládací prvok, ktorý sa premieta na stĺpiku riadenia. Vodič si zvolí rýchlosť použitím otáčavého ovládania, ktoré sa hýbe dopredu a dozadu podľa želaného smeru cesty.

Prístrojový panel aj Control Display BMW i3 (priemer 6.5 palcov štandardne, alebo s priemerom 8.8 palcov voliteľne) je v podobe voľne stojaceho displeja. Umiestnenie displejov prepožičiava ďalší dôraz na výrazne troj-dimenzionálny dizajn kokpitu. V strede kokpitu je plochý povrch ovládania – mierne naklonený k vodičovi – na ovládanie klimatizácie,  audio funkcií a tvorí nižší okraj prístrojovej dosky. Controller a ovládacie tlačidlá menu systému i Drive sú zoradené medzi vodičom a spolujazdcom vo výške povrchu sedadla.

Nápadné farebné kontrasty, prírodné materiály.

Línie a povrchy kokpitu a panely dvier posilňujú dojem ľahkosti a modernej funkčnosti. Čisté línie, silné kontúry a malé polomery sú dominantnými geometrickými tvarmi. Poprednou črtou dizajnu prístrojového panelu je vrstviaca sa štruktúra využitá v interiéri, rovnako ako v exteriéri. Vrstvy pokrývajú tri úrovne, ktoré preberajú rôzne farby a materiály v závislosti od variantu vybavenia. Centrálny prvok dizajnu tvorí zakrivený povrch lišty, ktorá siaha od vetracích otvorov na ľavej strane kokpitu a pokračuje za riadiaci stĺpik a siaha po jeho plnú výšku až nad priehradku. Tento povrch môže byť špecifikovaný v svetlom eukalyptovom dreve s otvorenými pórmi. Sortiment iných dostupných materiálov zahŕňa prírodne upravenú kožu, drevo, vlnu a iné surové obnoviteľné materiály, zaisťuje, že prvotriedna podoba BMW i3 – sprevádzaná výnimočnou vábivosťou pôsobivej udržateľnosti  – je niečo čo je vidieť aj cítiť.

Koža použitá vo vnútri BMW i3 je upravovaná jedine prírodnými látkami. Napríklad, extraktom z olivových listov, ktorý slúži na zhnednutie. Navyše, na ohraničenie prístrojového panelu a líšt dvier sa používajú vlákna z rastliny kenaf, z ktorej je vyrobený technicky vysoko kvalitný povrch, a ktorej prírodná štruktúra má charakteristické vizuálne vlastnosti a je príjemná na dotyk. A navyše, 25 percent (hmotnostne) plastov použitých v interiéri bolo nahradených recyklovanými materiálmi alebo nespracovanými materiálmi.

Doplnkové výbavy Loft, Lodge a Suite, môžu byť špecifikované ako alternatívy k štandardnej úprave Ateliér. Základný variant sa odlišuje kontrastom farby a materiálov, ktoré podčiarkujú kontúry dizajnu interiéru.

Doplnková výbava Loft používa štýlový pomer farieb tak, aby poskytola atmosféru uvoľnenia. Povrchy sedadiel a panely dvier sú vyrobené použitím PUR-Sensatec materiálu a textilu vyrobeného iba z recyklovaného surového materiálu. Svetlé farby dominujú každej časti interiéru. Kožený volant v teplom odtieni Carum Grey má výrazný prúžok vo farbe BMW i Blue.

Kombinácia vysokej kvality a udržateľnosti spojenej s charakterom „ďalšej prémiovosti“ je obzvlášť stelesnená – v doplnkovej výbave Lodge – použitím lišty z eukalyptového dreva, klímou-aktívnej vlnenej látky, kožených povrchov s hrubým zrnom na sedadlách a opierkach rúk, rovnako ako, extrémne jemná štruktúra prístrojovej dosky. Svetlý odtieň farby Carum Grey je doplnený svetlo hnedou farbou kožených povrchov.

Doplnková výbava Suite má sedadlá z kože Dalbergia Brown, a tak poskytuje strednej konzole a dverovým opierkam rúk obzvlášť exkluzívnu príťažlivosť. Tento variant tiež zahŕňa lišty z eukalyptového dreva a výrazný kruh v Satin Silver na koži volantu. 

Technické špecifikácie.

BMW i3.

BMW i3 BMW i3                        BMW i3 (Rozšírený dojazd)
Karoséria
Počet dverí / sedadiel 5 / 4 5 / 4
Dĺžka mm 3999 3999
Šírka mm 1775 1775
Výška (* so strešnou plutvou) mm 1578 (* 1597) 1578 (* 1597)
Rázvor mm 2570 2570
Polomer otáčania m 9.86 9.86
Predný / zadný previs mm/mm 707 / 722 707 / 722
Svetlá výška mm 140 140
Objem batožinového priestoru m3 0.260 – 1.100 0.260 – 1.100
Kapacita nádrže litre 0 9
Váha, nezaťažená, podľa DIN/EU kg 1195 / 1270 1315 / 1390
Maximálna povolená váha / náklad kg / kg 1620 / 425 1730 / 415

 

Odpor vzduchu (Cd/A/Cd x A) – / m2 / m2 0.29 / 2.38 / 0.69 0.30 / 2.38 / 0.71
Drive systém
Typ elektro motora BMW eDrive technológia: Hybrid synchrónny motor s integrovanou energiou elektroniky, nabíjací a generačný režim pre rekuperáciu
Výkon kW/hp 125 / 170 125 / 170
Krútiaci moment Nm 250 250
Rekuperácia kW up to 50 up to 50
Vysokonapäťová batéria
Menovité napätie V 360 360
Energetická kapacita (brutto) kWh 22 22
Technológia skladovania Lithium-ion Lithium-ion
Spaľovací motor
Krútiaci moment Nm 55
Konfig / nie z cyls / Ventily na cyl in-line / 2 / 4
Objem cm3 647
Zdvih / vnútorný priemer mm/mm 66 / 79
Výkon / pri otáčkach kW/k/ rpm 25 (34) / 4300
Krútiaci moment / pri otáčkach Nm/ rpm 55 / 4300
Kompresný pomer / poprípade palivo (odporúčané) :1/– 10.6 / RON87-98 (RON95)
Výfukový štandard / palivo EU6 / RON 95
Jazdná dynamika
Koncept pohonu Pohon na zadné kolesá
Predná náprava Hliníkové jedno-kĺbové MacPherson pružiny s podperou proti poklesu
Zadná náprava Päť linková náprava priamo namontovaná k Drive modulu
Pneumatiky predné / zadné 155/70 R19 / 155/70 R19 155/70 R19 / 175/65 R19
Ráfiky predné / zadné 5J x 19 ľahké zliatiny / 5J x 19 ľahké zliatiny 5J x 19 ľahké zliatiny / 5.5J x 19 ľahké zliatiny

 

Prevodovka
Typ prevodovky Automatická, jednorýchlostná s pevným pomerom
Výkon
Výkon v pomere s hmotnosťou (DIN) kg/kW 9.6 10.5
Zrýchlenie 0–100 km/h s 7.2 7.9
0–60 km/h s 3.7 3.9
80–120 km/h s 4.9 5.5
Najvyššia rýchlosť km/h 150 150
Dojazd pri každodennom jazdení
(Comfort mód) km 130 – 160 240 – 300
(najefektívnejší mód jazdy) km up to 200 up to 340
Dojazd v EU prostredí
(Comfort mód) km 190 170

 

Milan Stupka

 

Poznámka Redakcie masmediálne.info:
Predpokladaná uvádzacia cena nového modelu BMW i3 bude od 34.900Eur.

 

Zdroj: BMW Group Slovakia

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne