12 C
Bratislava
streda, 1. mája 2024

Nové AUDI A8 – suverenita definovaná nanovo

Najčítanejšie

Audi posilňuje charakter svojej vlajkovej lode. Dochádza k zníženiu spotreby paliva na širokom fronte. Dôsledná ľahká konštrukcia, vynikajúci komfort a široké portfólio technológií High-end: AUDI výrazne prepracovalo svoju vlajkovú loď – limuzínu A8.  Motory sú ešte výkonnejšie a účinnejšie, nové asistenčné systémy a inovatívne reflektory Matrix LED mu dodávajú ešte väčšiu suverenitu.

V luxusnom segmente patrí Audi s novým modelom A8 k lídrom v oblasti inovácií. Výraznou silnou stránkou veľkej limuzíny je ľahká konštrukcia: S normálnym rázvorom má Audi A8 3.0 TFSI quattro prázdnu hmotnosť iba 1.830 kilogramov  – čo je najlepšia hodnota medzi konkurenciou s pohonom všetkých kolies. Karoséria je takmer kompletne vyrobená z hliníka; koncepcia Audi Space Frame (ASF) jej zabezpečuje hmotnosť iba 231 kilogramov.

S nezmenenou dĺžkou 5,14 metra, rázvorom 2,99 metra, šírkou 1,95 metra a výškou 1,46 metra je Audi A8 najšportovejšou limuzínou v segmente; verzia A8 L má rázvor aj dĺžku väčšie o 13 centimetrov. Pri obidvoch verziách karosérie je batožinový priestor  lepšie prístupný vďaka zmenenému tvaru výrezu veka. Prídavné opatrenia na tlmenie hluku v interiéri ďalej znížili už dovtedy nízku hladinu vnútorného hluku v kabíne posádky.

Dynamický dizajn veľkej limuzíny je po prepracovaní ešte výraznejší. Kapota motora, jednodielna maska chladiča a predný nárazník sú plastickejšie premodelované; spodná hrana reflektorov teraz prebieha rovno. Na nemeckom trhu majú verzie s motormi V8 sériovo predné reflektory zo svietiacich diód LED. Na želanie Audi montuje reflektory s technológiou Matrix LED, ktoré dizajnom a technikou posúvajú latku na novú úroveň. Diaľkové svetlá tu tvorí 25 jednotlivých svietiacich diód v každom reflektore, ktoré sa podľa situácie dajú samostatne zapínať a vypínať alebo tlmiť.

Vďaka tomu môže systém reflektorov veľmi presne reagovať na iné vozidlá a pritom vždy jasne osvetľovať cestu. K ďalším funkciám nových reflektorov patrí inteligentné zákrutové svetlo, denné svetlá s novým dizajnom a smerové svetlá s dynamizovanou indikáciou. Systém reflektorov z LED v novom Audi A8 využíva dáta z navigačného systému a reaguje na momentálne jazdné situácie prispôsobením rozdelenia svetelných lúčov na základe prediktívnych údajov o trase jazdy. V kombinácii s navigačným systémom MMI Navigation plus s  MMI touch, systém zohľadňuje aj dáta o ceste zahrnuté v navigačnom systéme ako priebehy zákrut alebo klasifikáciu ciest.

Na zadnej časti karosérie nového Audi A8 sú užšie zadné skupinové svetlá z LED; zadný nárazník nového tvaru pri všetkých verziách s výnimkou S8 obopína dve lichobežníkové koncovky výfuku. Nové chrómované lišty a  čierne rámy okien s vysokým leskom dopĺňajú modifikácie dizajnu. Na výber je 12 farieb laku karosérie, z toho 5 nových; ponuka diskov kolies z hliníkovej zliatiny siaha až po formát 21 palcov.

Motory: vyšší výkon pri zvýšenej účinnosti

Na nemeckom trhu Audi ponúka nový model A8 s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi. Ponuku tvorí mechanickým kompresorom prepĺňaný benzínový šesťvalec  3.0 TFSI s výkonom 228 kW (310 k), benzínový motor V8 biturbo 4.0 TFSI s výkonom 320 kW (435 k), vysoko účinný naftový šesťvalec  3.0 TDI clean diesel s výkonom 190 kW (258 k) a naftový osemvalec 4.2 TDI clean diesel s výkonom 283 kW (385 k) a mohutným maximálnym krútiacim momentom 850 Nm.

Väčšina agregátov má zvýšený výkon. Benzínový osemvalec  4.0 TFSI teraz udeľuje Audi A8 s pohonom všetkých kolies quattro zrýchlenie za 4,5 sekundy z pokoja na tempo 100 km/h; jeho systém Audi cylinder on demand (COD) pri čiastočnom zaťažení vypína štyri z ôsmich valcov. Najúčinnejší motor je šesťvalec 3.0 TDI clean diesel – priemerne sa uspokojí iba s 5,9 litra nafty na 100 kilometrov (emisie CO2 155 gramov na kilometer). Všetky agregáty spĺňajú budúcu emisnú normu Euro 6, konštrukčné opatrenia na zníženie trecích strát znižujú spotrebu paliva až do 10 percent oproti predchodcom.

Ku klasickým verziám pristupujú tri ďalšie modely. Sériovo veľmi luxusne vybavené Audi A8 L W12 quattro predstavuje špičkovú verziu modelového radu; jeho benzínový dvanásťvalcový motor je vďaka usporiadaniu valcov do  W veľmi krátky a ľahký. Z objemu 6,3 litra poskytuje výkon 368 kW (500 k). Spotreba paliva 11,7 litra na 100 kilometrov (emisie CO2 270 gramov na kilometer) predstavuje najlepšiu hodnotu vo svojej triede. Aj tento motor je vybavený systémom Audi cylinder on demand, ktorý bol preň špeciálne vyvinutý. Pri malom zaťažení systém COD vypne zapaľovanie a vstrekovanie paliva v šiestich valcoch. Vynikajúci akustický komfort zabezpečuje aktívny systém kompenzácie hluku Active Noise Cancellation (ANC).

S výkonom 382 kW (520 k) predstavuje model S8 najväčšiu športovú limuzínu Audi – jeho zvučný osemvalec 4.0 TFSI ho v kombinácii s pohonom všetkých kolies quattro dokáže zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 4,2 sekundy. Na 100 kilometrov Audi S8 spotrebuje priemerne iba 10,1 litra benzínu (emisia  CO2 235 gramov na kilometer); aj tu hrá systém COD dôležitú rolu. Active Noise Cancellation (ANC) –  technológia, ktorú využívajú aj modely A8 4.0 TFSI quattro, A8 L W12 quattro a A8 hybrid – kompenzuje pri deaktivovaných valcoch rušivé hluky v interiéri cieleným antizvukom (zvuk rovnakej frekvencie a intenzity s opačnou amplitúdou), súčasne aktívne silentbloky motora tlmia vibrácie. Podvozok a rozličné detaily karosérie dokumentujú osobitné športové postavenie Audi S8.

Audi A8 hybrid dosahuje s benzínovým štvorvalcom 2.0 TFSI a elektromotorom systémový výkon 180 kW (245 k) a systémový maximálny krútiaci moment 480 Nm. Motory, pracujúce samostatne alebo súčasne podľa zvoleného režimu, poháňajú predné kolesá prostredníctvom modifikovanej 8-stupňovej automatickej prevodovky tiptronic. Lítiovo-iónová akumulátorová batéria pod podlahou batožinového priestoru umožňuje jazdu s rýdzo elektrickým pohonom do maximálnej rýchlosti 100 km/h na vzdialenosť  približne 3 kilometre. Priemerne Audi A8 hybrid spotrebuje iba 6,3 litra benzínu na  100 kilometrov (emisia CO2 147 gramov na kilometer).

Štandardné prevodové ústrojenstvo v novom Audi A8 tvorí rýchlo a mäkko radiaca 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic. Elektronicky ovládaná automatická prevodovka je vždy spriahnutá s permanentným pohonom všetkých kolies quattro. Na želanie môže byť pohonné ústrojenstvo doplnené športovým diferenciálom zadnej nápravy, ktorý aktívne rozdeľuje krútiaci moment medzi zadnými kolesami podľa okamžitej potreby. Pri modeloch S8  a A8 4.2 TDI clean diesel quattro je aktívny diferenciál zadnej nápravy súčasťou sériového vybavenia.

K športovému charakteru veľkej limuzíny významne prispieva starostlivo konštruovaný podvozok.  Systém Audi drive select, ktorý ovplyvňuje činnosť rozličných technických komponentov, je súčasťou sériového vybavenia všetkých verzií. Ovplyvňuje aj pneumatické pruženie adaptive air suspension s adaptívnymi tlmičmi pruženia. Na želanie Audi montuje pneumatické pruženie so športovou charakteristikou. Posilňovač riadenia využíva účinný elektromechanický pohon; alternatívne je k dispozícii dynamické riadenie, ktoré mení svoj prevodový pomer podľa rýchlosti jazdy. Audi A8 s motormi V8 a A8 L W12 quattro môžu byť na želanie vybavené brzdami s keramickými kotúčmi vystuženými uhlíkovými vláknami.

Na želanie môže byť nové Audi A8 vybavené hliníkovými technologickými diskami kolies vo formáte 9 J x 20. Ich základ tvorí nosné koleso vykované z hliníka, ktoré je špeciálnym postupom spojené s desaťlúčovým dizajnovým prvkom z plastu vysokej pevnosti.

Manufaktúrny charakter: Interiér Audi A8

Interiér vlajkovej lode Audi fascinuje svojimi elegantnými líniami a veľkorysou priestorovou ponukou. Pri predných sedadlách ponuka vybavenia na želanie siaha až po ventiláciu a masážnu funkciu. Pre A8 a A8 L sú na želanie k dispozícii dve elektricky nastavovateľné samostatné sedadlá v zadnej časti kabíny; pri A8 L sa k nim dá objednať aj priebežná stredová konzola s koženým poťahom. Ako prvok first class tu slúžia sedadlá s ležadlovou úpravou a elektricky nastavovateľnou opierkou na nohy. Okrem toho sú k dispozícii rozličné ďalšie luxusné prvky vybavenia – od štvorzónovej automatickej klimatizácie cez elektrické dovieranie dverí až po integrovaný chladiaci box.

Všetky komponenty v novom Audi A8 sú starostlivo vybraté a vypracované s maximálnou presnosťou; každý s láskou vyhotovený detail dokumentuje manufaktúrny charakter interiéru. Pri poťahových materiáloch, dekoračných lištách a farbách je paleta v mnohých oblastiach nanovo aranžovaná – nové sú napríklad drevené obklady Pappelmaser Braunsilber a  Eschenmaser Braungold naturell, ako aj koža Unikat, ktorá je zvlášť prirodzená, mäkká a priedušná.

Ponuka Audi design selection poskytuje optimálne zladený výber exkluzívnych materiálov a farieb do interiéru, medzi nimi sivé odtiene Platanengrau/Marmorgrau. Pre Audi S8 je k dispozícii komplet design selection Schwarz/Vermontbraun s dekoračnými obkladmi Carbon Köper kupfer. Program Audi exclusive poskytuje zvlášť náročným zákazníkom ďalší potenciál pre individualizáciu.

Ako je typické pre Audi, aj nový model A8 sa napriek množstvu funkcií vyznačuje príkladne jasným a prehľadným ovládaním. Pre väčšinu funkcií je vyhradený ovládací element MMI na stredovej konzole; keď je vozidlo vybavené navigačným systémom MMI Navigation plus má navyše dotykovú plôšku (Touchpad). Pomocou plôšky MMI touch môže vodič ovládať rozličné multimediálne funkcie a navigačný systém písaním znakov prstom na citlivý povrch.

Ešte suverénnejšia jazda: Asistenčné systémy

Asistenčné systémy, dodávané na želanie, robia jazdu ešte suverénnejšou. Radarový tempomat  adaptive cruise control s funkciou Stop&Go je spriahnutý so sériovým bezpečnostným systémom  Audi pre sense basic, to isté platí aj pre systém Audi side assist. Novinkou v modelovom rade A8 je asistenčný systém  Audi active lane assist, ktorý automatickými korekciami riadením udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu a parkovací asistenčný systém so zobrazovaním okolia, ktorý  automaticky ovláda riadenie pri parkovaní. Nový Head-up displej premieta dôležité informácie na čelné sklo v zornom poli vodiča. Asistenčný systém pre jazdu v noci dokáže teraz okrem chodcov rozoznať aj väčšie zvieratá.

Ako doplnok k systému  MMI Navigation plus sa dá objednať komplet Audi connect s autotelefónom; prostredníctvom integrovaného modulu UMTS zabezpečuje spojenie nového Audi A8 s internetom. Spolujazdci môžu cez hotspot WLAN v kabíne so svojimi mobilnými koncovými zariadeniami neobmedzene surfovať po internete a využívať elektronickú poštu. Vodičovi prináša Audi connect špeciálne spracované služby online  – napríklad dopravné informácie online, Google Earth a Google Street View, ako aj správy online. V multimediálnej oblasti poskytuje dokonalé ozvučenie kabíny Bang & Olufsen Advanced Sound System. Pre pasažierov na zadných sedadlách je k dispozícii multimediálny komplet Rear Seat Entertainment s dvoma monitormi, bezdrôtovými slúchadlami s prenosom signálu cez Bluetooth a DVD-prehrávačom.

Nové Audi A8 sa v Nemecku začne predávať v novembri tohto roku. Napriek ďalej rozšírenému sériovému vybaveniu (napr. sériovo reflektory z LED pre všetky modely s motormi V8) a výkonnejším motorom sa ceny zmenili iba nepatrne.

Andrej Gerstner

Zdroj: AUDI/Porsche Slovakia

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne