David Koutný, Tomáš Musil a Lukáš Lukeš spustili pôvodne kampaň Kefírer len ako vtip, ktorým chceli tiež upozorniť na rastúci extrémizmus.
Kampaň tvoril v roku 2016 len jeden billboard, ktorý vyhrali v súťaži, a komunikácia na sociálnej sieti Facebook, ale i tak vzbudila veľký rozruch. Ohlásené uvedenie Kefírera do predaja sa ale nekoná.
Kefírer však vyrobili aspoň pre priaznivcov v náklade 400 kusov. Limitovaná edícia tvorí súčasť mimosúdnej dohody, ktorú uzatvorili po predžalobnej výzve s vydavateľstvom Argo.
Uvedenie kefírového mlieka na trh je tak už navždy pozastavené, autori projektu pristúpili na mimosúdnu dohodu s vydavateľstvom, ktoré tvrdí, že grafický motív obalu ich knihy Už je tady zas, ktorú vydali v roku 2013 je podobný s grafikou Kefírera.
V originále kniha vyšla pod názvom Er ist wieder da už v roku 2012 a je od nemeckého spisovateľa Timura Vermesa, ktorý vyrozprával satirický príbeh v ktorom opisuje čo by sa stalo, ak by sa nemecký diktátor vrátil do súčasnosti.
Autori Kefírera ale plagiátorstvo odmietajú a tvrdia, že „Symbol ako taký, je natoľko generický, že je zložité, ak nie nemožné si naň nárokovať práva. Je to zhruba rovnaké, ako keby ste žaloval niekoho za to, že má srdiečko v znaku,“ tvrdia.
Predaj limitovanej edície Kefírera sa začal symbolicky 17.5., teda presne v deň ktorý ohlásili na jedinom billboarde pri uvedení Kefírera, i keď s ročným oneskorením.
Uvedenie limitovanej edície v počte 400 ks autori Kefírera ohlásili 12. mája 2017 na sociálnej sieti Facebook:
„Zdejší pamětníci dobře ví, že byl na Kefírera v srpnu spáchán atentát. Byli jsme v šoku, zradila nás totiž naše vlastní árijská krev. Malichernost, kvůli které jsme museli všechno zastavit. Stáli jsme před těžký rozhodnutím. Buď jsme mohli jít do útoku v podobě soudního procesu, který by trval 3-4 roky, nebo jsme se mohli jít vydat hledat společnou řeč. Zvolili jsme druhou variantu, i když s těžkým knírem. Věděli jsme ale, že je to pravděpodobně jediná cesta, jak splnit svůj slib a odměnit naše fanoušky skutečným nadproduktem. A tak začalo půlroční jednání, během kterého jsme se z dobré vůle zcela odmlčeli. Mrzí nás, že jsme vás nechali tápat ve tmě, snad vám teď konečně ukážeme světlo na konci komínu“.
Súčasť mimosúdnej dohody tvorí prísľub odstrániť webový obsah na stránke Kefírera, čo už autori spravili, dohoda zahŕňa i uvedenie limitovanej edície v počte max. 400 ks.
Autori Kefírera sa rozhodli darovať sumu vo výške 800 eur organizácii Exit Deutschland, ktorá pomáha ľuďom nájsť cestu von z extrémizmu. Pôvodne plánovali prispievať na činnosť podobnej organizácie z každého predaného kusu Kefírera.
Cenu Kefírera určili teraz na symbolických 194,5 Kč a to preto, že majú veľmi obmedzený počet, a Kefírer by sa tak mal dostať ku skalným fanúšikom, a ako vysvetľujú autori, cena je určená i s ohľadom na výdaje ktoré doteraz s projektom mali.
„Desaťtisíce sme dali za právnikov, a veľa nás teraz stoji aj samotná výroba. Takže náklady sú vysoké ako „Berlínsky múr“, v konečnom dôsledku budeme radi, ak skončime na nule. Hovoríte si, že je to debilná investícia a tie peniaze radšej dáte na niečo rozumného? Ok, super, v tom prípade odporúčame Klub přátel Paměti národa,“ uviedli autori Kefírera.
Prečítajte si tiež:
https://www.bratislavskyvecernik.sk/patri-masovy-vrah-do-reklamy/