Sledujeme nárast niečoho, čo sa dá nazvať „novinársky influencing“, keď novinári sa stávajú opinion leadermi a hviezdy ako Rytmus s 11 tisíckami followerov, či Zuzana Plačková na Clubhouse s 9100 sledovateľmi ustupujú do úzadia.
Najnovšími influencermi z novinárskej obce na Clubhouse sú reportéri denníka SME Zuzana Kovačič Hanzelová s 11,5 tisíc followermi a Adam Valček s 5 600 followermi, lebo vedia poslucháčovi ponúknuť hodnotný obsah.
Denník SME je trendsetter v oblasti podcastov na Slovensku, už v októbri 2017 spustil svoj prvý podcast Dobré ráno, ktorý v súčasnosti počúva v priemere už viac ako 32 tisíc ľudí denne.
Aplikácia Clubhouse vznikla v máji 2020, je to sociálna sieť plná inšpiratívnych rozhovorov založená na možnosti zúčastniť sa audio diskusie pre každého jej používateľa.
Súčasťou komunity sa môže stať len používateľ, ktorý dostane pozvánku vo forme sms správy, od iného používateľa, následne si vytvorí profil.
Clubhouse sa stáva populárnym i na Slovensku. V súčasnosti je zatiaľ dostupný len pre majiteľov zariadení od Apple. Ondrej Podstupka z denníka SME tvrdí, že „Clubhouse nie je produkt, ale podobne ako Stories ide o formát, ktorý postupne ostatné sociálne siete skopírujú.“ Podľa webu Neowin.net spoločnosť Facebook už aktuálne pracuje na klone s podobnými funkciami.
Adam Valček, ako moderátor v Clubhouse, začal v sobotu 13. februára svoju prvú víkendovú sériu odpovedí a otázok nazvanú „Pri behu – Víkendové Q&As,“ dva dni predtým bol hosťom Clubtalks ZKH moderátorky Zuzany Kovačič Hanzelovej, kde sa zhovárali o novom špeciálnom prokurátorovi Danielovi Lipšicovi, o právnom štáte aj spravodlivosti.
„Hovorí sa, že dobré tempo pri behu je také, kedy sa dokážeme rozprávať bez lapania dychu. Skúsme sa teda vzájomne motivovať k behaniu a popri ňom rozprávať o čomkoľvek,“ predstavil nový formát Adam Valček.
„Cieľ je pokračovať v budovaní otvoreného a bližšieho vzťahu s čitateľmi, poslucháčmi či divákmi, a fanúšikmi. Veľmi ma teší záujem poslucháčov/používateľov a som rád, že viacerí túto príležitosť využili aj na to, aby sami vybehli von a behali sme spolu,“ prezradil pre Mediahub.sk Adam Valček.
„Podnetom bolo, že som podobnú miestnosť videl v ČR a zároveň mi vyhovuje počúvanie podcastov pri behu, čas mi lepšie plynie pri počúvaní podcastu, príp. pri takejto diskusii než pri počúvaní hudby alebo pozeraní Netflixu, čiže preto. Clubhouse preto, že je to práve taká platforma, ktorá takéto niečo umožňuje a rýchlo rastie,“ doplnil pre Mediahub.sk Adam Valček.
„Nie je to prvá séria diskusií, už mám za sebou dve s Poštovou bankou/365.bankou, ktorých cieľom je zvyšovať povedomie o osobných financiách, tieto finančné diskusie budú pokračovať. Ešte nemajú názov, ale budú mať,“ povedal Adam Valček.
Vydavateľstvo Petit Press spustilo v septembri 2018 svoj týždenný ekonomický podcast INDEX, ktorý moderuje spolu s Adamom Valčekom aj Dávid Tvrdoň a Nikola Bajánová.
„Nevýhodou Clubhouse je, že je možné diskusiu nahrávať iba za pomerne prísnych a zložitých podmienok a prípadné získavanie písomného súhlasu od všetkých rečníkov, ktorí sa do diskusie zapoja, by pri takejto voľnočasovej aktivite bolo zložité a komplikovalo by ju to, má to byť primárne uvoľnené,“ povedal Adam Valček.
V popise diskusie na Clubhouse nestačí uviesť, že ak sa zapojí účastník do diskusie, dáva súhlas s jej nahrávaním a zverejnením. „Intenzívne sme to riešili minulý týždeň kvôli firemným SMEčkárskym diskusiám, žiaľ, nestačí to. Podmienky vylučujú takýto „konkludentný“ súhlas, musí ísť o písomný súhlas. Ale dá sa to riešiť, napr. robil som záznam z druhej finančnej diskusie, ktorá bola o hypotékach, tam sa mi podarilo zohnať písomný súhlas aj ľudí z publika, ktorí sa zapojili,“ prezradil Valček.
S myšlienkou mať vlastný podcast sa Adam Valček začal po prvý raz zaoberať už v máji 2018, na udelení Novinárskej ceny 2017, ktorú získal od Literárneho fondu, vtedy pre Mediahub.sk prezradil:
„Chcem sa naučiť niečo nové, práca so zvukom sa výrazne líši od písania, hoci stále ide o hru so slovom. Dnes však vôbec neviem odhadnúť, ako toto dopadne, či to budem stíhať a či sa to teda vôbec dostane „von“. Ale príklad podcastov denníka SME ukázal, že podcasty môžu byť na Slovensku veľmi úspešný formát. Existuje nezanedbateľná pravdepodobnosť, že podcasty ďalej budú naberať na sile. Ľudia stále konzumujú správy, mení sa však spôsob, akým tieto správy konzumujú. Niekto namiesto toho, aby správy čítal, si ich pustí pri behaní alebo v aute na ceste do/z práce. Vyrastá generácia konzumentov, ktorá sa inak pozerá na rádiá. Hudbu počúvajú zo služieb ako je Google Play, Spotify, Deezer a pod., správy, analýzy a rozhovory je pre nich prirodzené počúvať cez podcasty práve vtedy, keď oni sami chcú.“