3.4 C
Bratislava
štvrtok, 8. decembra 2022

Iba v Lidli máte možnosť venovať svoju zálohu za odovzdané obaly iniciatíve Upracme Slovensko a pomôcť tak upratať slovenskú prírodu

Najčítanejšie

Začiatok nového kalendárneho roka bude pre Slovensko dôležitým krokom k zelenšej budúcnosti, ktorej súčasťou budeme my všetci a rovnako tak aj nasledujúce generácie. Prvého januára sa totiž oficiálne začína zálohovanie PET fliaš a plechoviek, ktoré budete môcť pohodlne vrátiť v každej predajni Lidl.

Vo väčšine predajní budú k dispozícii až dva automaty. Diskont zároveň umožní zákazníkom prispieť k vyčisteniu našej prírody, iba v Lidli budú totiž môcť venovať svoju zálohu iniciatíve Upracme Slovensko a tým pomôcť upratať Slovensko.

Zákazník sa môže rozhodnúť a svoju zálohu za odovzdané obaly – plechovky, PET i sklenené fľaše – si uplatniť pri pokladnici v danej Lidl predajni, alebo celú zálohu darovať iniciatíve Upracme Slovensko. Táto organizácia podporuje dobrovoľníkov – jednotlivcov či partie kamarátov, kolegov, žiakov, susedov – aby urobili svoje okolie krajším a čistejším.

Vďaka spolupráci s Lidlom bude môcť organizovať množstvo brigád naprieč celou našou krajinou. Dobrovoľníci bezplatne získajú vrecia, rukavice a ďalšie pomôcky na vyzbieranie odpadkov z prírody. O výsledkoch projektu bude Lidl priebežne informovať na svojich sociálnych sieťach a webových stránkach.

„Vítame každú iniciatívu, ktorej cieľom je, aby odpad neskončil v prírode. Je tiež dôležité, aby sa do týchto aktivít zapájalo čo najviac ľudí, pretože každý z nás môže ovplyvniť v akom svete budú vyrastať naše deti. Máme iba jednu planétu a musíme si ju chrániť. Našimi projektami v oblasti ochrany životného prostredia chceme predchádzať vzniku odpadov, upozorňovať na problém znečistenia a prispievať k jeho riešeniu,“ povedal Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie Lidl Slovenská republika.

Ročne sa na Slovensku podľa Ministerstva životného prostredia predá asi miliarda PET fliaš a 345 miliónov plechoviek od nápojov, pričom miera recyklácie PET fliaš dosahuje o niečo viac než 60%. Znamená to, že stovky miliónov plastových fliaš končia v lepšom prípade v komunálnom odpade a teda na skládkach, v horšom prípade v prírode a doba ich rozkladu sa odhaduje možno až na 500 rokov.

„Slovenská príroda je znečistená odpadmi a zálohovanie zastaví ďalší rast odpadu z plastových fliaš a plechoviek. Ešte chvíľu nám potrvá kým zbavíme Slovensko tohto odpadu v prírode čo sa nahromadil doteraz. Ministerstvo vytvorí priestor pre koordinovanie občianskych, ale aj podnikateľských aktivít na odstraňovanie odpadu z prírody a to v kampani Čisté Slovensko, ktorá bude trvať celý budúci rok 2022,“ uviedol minister životného prostredia Ján Budaj.

„Keďže voľne pohodené PET fľaše a plechovky môžeme vidieť takmer na každom kroku v mestách, obciach či v prírode, zavedenie zálohového systému berieme ako skok vpred. Do boja s týmto odpadom sa tak môže jednoducho zapojiť každý z nás. Spoluprácu so spoločnosťou Lidl berieme ako veľkú výzvu a vďaka poskytnutým zálohám spoločne s dobrovoľníkmi upraceme Slovensko,“ povedala Veronika Repiská z iniciatívy Upracme Slovensko.

Reťazec Lidl sa na zálohovanie pripravuje už od leta 2020. Svojim zákazníkom v dvoch bratislavských a košických predajniach ponúkol možnosť odovzdávať plastové obaly a plechovky v rámci projektu Bude z toho haluz a zaviazal sa venovať za každý obal 10 centov na obnovu zelene. Bilancia projektu prekvapila všetkých – bezmála 120 000 PET fliaš a plechoviek znamená, že bratislavský Ružinov a košická mestská časť Západ získali tisíce eur na výsadbu kríkov a stromov.

Najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne a preto Lidl pred rokom spustil projekt Nenechajme to plávať. V rámci neho sa reťazec pýta svojich zákazníkov či naozaj potrebujú mikroténové vrecká a ponúka im možnosť dobrovoľne si ich zakúpiť za jeden cent.

Celú sumu následne zdvojnásobí a venuje Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie slovenských riek a vodných nádrží. A výsledok? Pokles spotreby jednorazových sáčkov o štvrtinu a viac ako 1200 ton plastov vylovených z našich vôd.

Lidl realizuje spomenuté iniciatívy v rámci stratégie skupiny Schwarz REset Plastic. Ide o komplexný program, ktorý zohľadňuje päť vzájomne súvisiacich prístupov k plastom: obmedzenie, dizajn, recyklácia, likvidácia, výskum a vývoj. Cieľom je znížiť používanie plastov a podpora princípov cirkulárnej ekonomiky.

(ts)

Redakcia
Redakcia Bratislavského večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne