7.3 C
Bratislava
štvrtok, 25. apríla 2024

V uliciach Bratislavy jazdili viac ako tridsať rokov. Dopravný podnik sa lúči s autobusmi Karosa

Najčítanejšie

Ulice hlavného mesta donedávna brázdili tzv. krátke a kĺbové autobusy Karosa. Kým krátke modely boli sprevádzkované už v roku 1981 a cestujúcich vozili do roku 2011, dlhšie kĺbové sa zaradili do premávky o desať rokov neskôr, a Bratislavčankám i Bratislavčanom slúžili rekordných tridsať rokov.

Práve kĺbová Karosa B 741 minulý rok v novembri teda uzatvorila dokopy štyridsať rokov trvajúcu éru autobusov s „hranatými“ čelami v Dopravnom podniku Bratislava. Zároveň tým dojazdili posledné bratislavské vysokopodlažné autobusy.

„Hranaté“ autobusy Karosa radu 700 vyrábala továreň vo Vysokom Mýte v rokoch 1981 – 1999. Počas sériovej výroby zišlo z výrobných liniek spolu 37 166 autobusov Karosa radu 700, z toho až 707 kusov smerovalo do DPB.

Krátke mestské autobusy Karosa B 731, v krémovo-červenom nátere, sa zaradili na linky už v októbri 1982. Vozidlá boli vybavené automatickými prevodovkami určenými pre premávku v meste.

Mestskú verziu kĺbových autobusov začala Karosa sériovo vyrábať od roku 1991, pričom prvé kĺbové autobusy Karosa B 741 boli zaradené do premávky na konci novembra 1991. Prvých 50 autobusov malo dokonca zatmavené okná a premávali na expresných linkách, druhých 50 kusov o rok neskôr už smerovalo na celodenné služby MHD.

V priebehu svojej prevádzky vystriedali všetky linky. Ich životnosť predlžovali generálne opravy a modernizácie, v rámci ktorých 160 autobusov zmenilo pohon z naftového na plynový (CNG). Posledné naftové autobusy Karosa B 732 dojazdili v Bratislave v roku 2009, naftové kĺbové autobusy Karosa B 741 v roku 2010.

V novembri 2011 boli z pravidelnej premávky vyradené aj plynofikované autobusy Karosa B 732. Zostali tak iba kĺbové plynofikované Karosy B 741, ktoré vďaka generálnym opravám, modernizácii a vnútro firemnej údržbe vydržali v uliciach Bratislavy až do novembra 2021, čiže odjazdili úctyhodných 30 rokov, a to je na pomery prevádzky mestských autobusov nevídané.

Kĺbové Karosy DPB vypravoval v uplynulých rokoch už len sporadicky, v závere roka 2021 najmä na „študentskej“ linke 31. Príchodom nových nízkopodlažných autobusov Otokar Kent C definitívne ukončili svoju službu cestujúcim.

„Hranaté Karosy boli ikonickým Československým autobusom. Pri pohľade naň si nejeden obyvateľ Bratislavy spomenie na zážitok, ktorý za tie roky pri ceste v Karose zažil. Doba však pokročila a my v dopravnom podniku robíme všetko pre to, aby bola cesta v našich prostriedkoch čo najkomfortnejšia. Inovácia vozidlového parku prináša do Bratislavy novú éru MHD, teda klimatizovaných, nízkopodlažných vozidiel s modernými technológiami. Na jednej strane mi budú Karosy chýbať, no na druhej strane sa teším z omladzovania a skvalitňovania našej flotily vozidiel,“ podčiarkol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

(ts)

Redakcia
Redakcia
Redakcia Bratislavského Večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne