22.9 C
Bratislava
streda, 6. júla 2022

Zamestnanci sa vracajú do kancelárií. Z home officu prechádzajú na hybridný model práce

Najčítanejšie

Slovensko sa po vyše dvoch rokoch pandémie vracia do „normálu“. Obchody, kaderníctva, fitness centrá či kultúrne podujatia navštevujeme bez obmedzení a pred pár dňami zanikla aj povinnosť nosiť respirátory či rúška.

Uvoľnenie pociťujú aj kancelárske budovy, ktorých priestory sa postupne zapĺňajú zamestnancami. Nakoľko prvotná eufória z home office už dávno opadla, spoločnosti návrat zamestnancov na pracoviská vítajú.

V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company, pozrela na to, ako to aktuálne vyzerá s návratom zamestnancov na pracovisko, aké typy kancelárií firmy preferujú, ale aj na riziká, ktoré z dlhodobého hľadiska home office prináša a aká budúcnosť prácu z domu čaká.

V ANALÝZE SA DOZVIETE:

  • Ako to vyzerá s návratom zamestnancov na pracovisko?
  • Akými zmenami prešli kancelárie počas pandémie?
  • Prečo je home office z dlhodobého hľadiska problematický a aká budúcnosť ho čaká?
  • A ako po dvoch rokoch práce z domu zvládnuť návrat na pracovisko?

Obmedziť mobilitu a zároveň neprerušiť prevádzku umožňoval firmám počas každej vlny pandémie home office. Ten ale nie je pre každého. Najväčší potenciál pre prácu na diaľku majú odvetvia ako informácie a komunikácia, administratívne služby alebo finančné a poisťovacie činnosti.

Tieto oblasti však dovedna nezamestnávajú ani desatinu zo všetkých pracujúcich Sloveniek a Slovákov. Pre drvivú väčšinu pracujúcich našincov je tak home office iba fikciou.

Zamestnanci sa po pandémii vracajú naspäť do kancelárií

zdroj: WOOD & Company

Slovensko má za sebou štyri vlny pandémie koronavírusu, počas ktorých bol povinný alebo minimálne odporúčaný home office. Aktuálne na Slovensku nemáme už takmer žiadne protipandemické opatrenia a pred niekoľkými dňami zanikla dokonca aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj administratívne budovy, ktoré evidujú narastajúci počet zamestnancov.

„Z kontaktu s nájomcami je zrejmé, že kancelárie sa stále viac zapĺňajú. Predpokladáme, že počet zamestnancov v kanceláriách v nasledujúcich mesiacoch ešte porastie. Stavy spred pandémie ale v najbližšom období neočakávame, nakoľko väčšina spoločností v súčasnosti preferuje hybridný model práce, teda striedanie kancelárie s prácou z domu. Od nájomcov ale vieme, že home officu sa už „presýtili“ a svojich zamestnancov chcú a potrebujú mať na pracovisku“, vysvetlil Martin Šmigura, investičný riaditeľ WOOD & Company.

Eufória z home office netrvala dlho. Zamestnávatelia chcú mať zamestnancov na pracovisku

Aj v odvetviach, kde je home office možný, z dlhodobého hľadiska prináša problémy. Človek je tvor spoločenský a osobný kontakt hrá v práci stále prím pred sterilitou online prostredia.

„Pri dlhodobej práci z domu je naše psychické zdravie ohrozené zvýšenou úzkosťou a depresiou. Na začiatku to môže vyzerať ako osamelosť alebo pocit odlúčenia – „nemám sa na koho obrátiť s problémom“. Pri home office sa stráca jasná deliaca čiara medzi domácim a pracovným prostredím – „ešte pošlem tento email a umyjem riad“. Toto môže v konečnom dôsledku nárazovo zvyšovať psychologickú a emočnú záťaž”, konštatuje Miloš Poštek, psychológ z centra INLY, ktoré sa zaoberá komplexnou starostlivosťou o duševné zdravie a rozvoj ako dospelých jednotlivcov, tak aj tímov.

Dlhodobá práca z domu môže zároveň viesť k tzv. “atomizácii” členov tímu, k strate synergií, podpory a pocitu spolupatričnosti, ale aj k nedostatku informácií. Na svoje limity naráža pri home office aj osobnostný a pracovný rast zamestnanca, ktorý sa lepšie uskutočňuje v kolektíve.

Novým „normálom“ je mix práce v kancelárii a z domu

Novým takpovediac normálom sa stáva mix práce z domu a v kancelárii. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu spoločnosti Profesia a iniciatívy Open HR forum, podľa ktorého uprednostňuje hybridný model práce až 54 % zamestnancov.

Výlučne v kancelárii chce pracovať 38 % zamestnaných. Výkon práce výlučne z domu preferuje iba 8 % opýtaných. Hybridný model spočíva v tom, že niekoľko dní v týždni vykonáva zamestnanec svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3:2.

Väčšina firiem nezmenšuje kancelárie, ale mení ich usporiadanie

Jedným z mýtov je, že hybridný model práce prináša so sebou záujem firiem o menšiu výmeru kancelárskych priestorov. Opak je pravdou, nakoľko väčšina firiem žiadne zmeny týkajúce sa výmery neuskutočnila a ani to nemá v pláne.

Potvrdzuje to aj prieskum realitno – poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield zo záveru roka 2021. Podľa týchto údajov má až 91 % firiem na Slovensku jasnú víziu o veľkosti svojich prenajímaných kancelárskych priestoroch, čo je dôkazom ústupu neistoty, ktorá panovala po vypuknutí pandémie.

Až 60 % z oslovených firiem v tomto roku nemá v pláne meniť prenajatú kancelársku plochu, zväčšovať priestory plánuje dokonca 12 % spoločností a k zmenšovaniu pristúpi zrejme 19 % opýtaných firiem.

Firmy nemenia teda ani tak výmeru prenajatých priestorov ako ich usporiadanie. Upúšťajú od open space usporiadaní a požadujú viac flexibilných priestorov, kde sa budú môcť ľudia stretávať.

Podľa údajov spoločnosti Cushman & Wakefield medzi najčastejšie zmeny patria dispozičné zmeny pomocou stavebných úprav alebo nábytkových prvkov, zväčšenie oblasti sociálnych zón, zníženie obsadenosti kancelárskych priestorov napríklad rotáciou zamestnancov, zvýšenie počtu malých a naopak zníženie počtu veľkých konferenčných miestností. Dobrou správou je, že firmy plánujú zvyšovať aj počty zamestnancov.

zdroj: WOOD & Company

Pre mnohých zamestnancov môže byť návrat na pracovisko plný obáv. ELA (European Labour Authority) preto ešte na jeseň 2021 pripravila „Našich 5 najlepších tipov pre zamestnancov, ktorí sa vracajú na pracovisko“:

  1. Doprajte si čas na prispôsobenie: Pre mnohých ľudí môže byť návrat na pracovisko obrovskou zmenou z dôvodu väčšieho počtu ľudí, hluku a času stráveného cestovaním. Mnohí si na plný úväzok na pracovisku budú musieť nanovo zvyknúť. Ak vám to zamestnávateľ umožní, vráťte sa na pracovisko potupne (mix práce z domu a v kancelárii).

2. Upravte si týždenný harmonogram: Dochádzanie na pracovisko súvisí so skorším ranným vstávaním. Skúste sa na to pripraviť a privstať si aj počas dní, kedy pracujete z domu. Odborníci odporúčajú pripraviť si deň vopred oblečenie či obed.

3. Nebojte sa opýtať sa: Pred návratom na pracovisko nezabudnite so svojím zamestnávateľom prebrať otázky napríklad o parkovacích miestach či o zdravotných a bezpečnostných opatreniach. Čím viac viete, tým sa budete cítiť pri návrate na pracovisko lepšie.

4. Preskúmajte nové spôsoby práce: Po pandémii je svet práce oveľa pružnejší. Porozprávajte sa so svojim zamestnávateľom, či a ako je možné nastaviť vašu pracovnú dobu alebo systém práce a to s cieľom zvýšiť čo najviac produktivitu práce, ale aj rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.

5. Nezabudnite na online nástroje: Neopúšťajte online nástroje, ktoré sa vám v čase home office osvedčili. Nové online platformy budú mať aj naďalej vplyv na pracovné postupy a budú naďalej umožňovať kolegom zapájať sa do pracovného procesu bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.

Eva Sadovská
analytička WOOD & Company

Redakcia
Redakcia Bratislavského večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne