Prijatím nového všeobecne záväzného nariadenia dostali Prešporáčiky v pešej zóne Starého mesta stopku, turistické „vláčiky“ mali údajne obmedzovať chodcov i keď jazdili pomalou 5km rýchlosťou a dávali prednosť chodcom.
Prešporáčik pôvodne vznikal v roku 1997 ako atrakcia v súčinnosti s bývalým starostom mestskej časti Staré Mesto, zaspomínal si pre RTVS Dušan Šmidák, zakladateľ Prešporáčika.
Súčasný starosta Matej Vagač ale chce aby historické centrum bolo bezpečnou zónou pre peších obyvateľov a turistov. Prešporáčik mal údajne svojou jazdou obmedzovať chodcov ale aj poškodzovať historické dlažobné kocky v pešej zóne.
Ak starosta Matej Vagač svoje rozhodnutie nezmení Prešporáčiky v historickom centre Starého Mesta už jazdiť nemôžu. Spoločnosť Tour4U, ktorá atrakciu prevádzkuje preto spustila petíciu za ich zachovanie. „Prešporáčik v centre mesta poskytujúci vlastivednú výuku žiakom, vyplnenie voľného času Slovákom aj turistom, príležitosť spoznať Bratislavu pre delegácie na najvyššej úrovni, atrakciu na fotenie… a to z absurdných dôvodov,“ reaguje v petícii ktorú dnes podpísalo zatiaľ 167 ľudí, vrátane našej redakcie, pripojiť sa môžete > tu
Redakcia Staromestského Večerníka zisťovala podrobnosti, Veronika Gubková, hovorkyňa starostu a vedúcu oddelenia komunikácie MiÚ Bratislava-Staré Mesto, uviedla:
„Historické centrum a pešia zóna v Starom Meste je veľmi malá, dá sa prejsť doslova za niekoľko minút. Našou snahou od nástupu súčasného vedenia je naozaj minimalizovať počet vozidiel v pešej zóne, aby bola skutočne bezpečnou a pokojnou. Zároveň dlhodobo riešime poškodzovanie historickej dlažby vozidlami, nakoľko tieto povrchy nie sú na súčasnú váhu a premávku vozidiel stavané. Mestskej časti to vyvoláva vysoké investície spojené s opravami.
V súvislosti so spomenutým, mestská časť pripravuje v lete nasadiť aj nový inteligentný systém vjazdov a EČV kamery napojené na pilomaty, aby sme mali jasné dáta a kontrolu nad tým, aby do historického centra jazdil iba nevyhnutný počet aut.
Momentálne riešime aj drop-off zóny pre menšie zásielky kuriérov. Toto všetko postupnými krokmi smeruje k ochrane historického centra, podpore turizmu a prevádzkarov, letných terás a zároveň udržaniu jedinečného charakteru najstaršej časti Bratislavy.
Novú úpravu všeobecne záväzného nariadenia sme dôkladne diskutovali a uvažovali nad ňou naozaj z každej strany. Turistické vláčiky vo svojom okruhu Starým Mestom jazdili naozaj tými najkrajšími, ale aj najužšími uličkami – spomeniem napríklad Baštovú, Klariskú, nádhernú Kapitulskú.
Ľudia sa vláčikom častokrát len tak-tak vyhli, v niektorých miestach museli počkať, kým vláčik prejde, a až potom pokračovať v chôdzi a to sa týkalo aj naozaj veľkých skupín peších turistov.
Zároveň je dôležité podotknúť, že počas 30 minútovej jazdy historickým centrom neboli nijako podporené gastro prevádzky či obchody so suvenírmi, keďže ľudia z vláčika nezvykli vystupovať. Tento okruh vláčikom teda nijako nepodporoval ekonomiku cestovného ruchu historického centra.
Zároveň však veríme, že turistický vláčik bude naďalej atraktívnym, spomínané zmeny sa dotkli iba jednej z 5 ponúkaných okruhov. Na dlhšie vzdialenosti – napríklad na Bratislavský hrad, Slavín, Námestie Slobody či k Modrému kostolíku okružné turistické jazdy vláčikom dávajú absolútny zmysel,“ uviedla Veronika Gubková, hovorkyňa starostu.