Primátor hlavného mesta Matúš Vallo informoval: „Vďaka novému semaforu na Štúrovej sa snáď podarilo vyriešiť posledný väčší problém na Vajanského. Prejazdy vozidiel cez križovatku Šafárikovo námestie dnes už netrvajú dlhšie ako pred utlmením štvorprúdovky cez centrum Starého Mesta. Priemerná jazdná doba cez nábrežie v najhoršej dopravnej špičke je dnes približne 5 minút, čiže rovnako ako pred zmenami.

Prvé dáta krátko po zavedení cyklopruhov na Vajanského nábreží síce ukázali, že aj keď na niektorých úsekoch sa priemerné jazdné doby mierne predĺžili (o cca 1-2 minúty), určite nešlo o dopravný kolaps, aký sa mnohí v posledných mesiacoch snažili vykresliť. A výrazne sa nezhoršila ani situácia na mostoch, ktoré sú súčasťou alternatívnej trasy s Einsteinovou.

Pravdou však je, že najmä situácia pri prejazde Šafárikovým námestím od Dostojevského radu v smere na Most SNP horšia bola. Priemerná jazdná doba medzi Landererovou a Mostom SNP narástla o približne 4 minúty a navyše tu bežne vznikali aj situácie, kedy niektoré prejazdy boli aj výrazne dlhšie. Situáciu sa nepodarilo vyriešiť ani úpravou signálnych plánov v rámci existujúcej signalizácie na križovatke.

Vďaka intenzívnemu monitorovaniu v teréne sme sa utvrdili, že hlavným problémom bolo neregulované napĺňanie nábrežia vozidlami zo Štúrovej, kde nebol semafor a tým sa znemožňoval plynulý prejazd vozidiel od Dostojevského. Preto sme v januári na Štúrovej tento semafor osadili.

Na základe dát z prvých 3 týždňov prevádzky nového semafora dnes už vieme, že kým priemerná jazdná doba vozidiel medzi Landererovou a Mostom SNP v najhoršej poobednej špičke medzi 15:00 a 17:00 ešte pred realizáciou zmien minulé leto bola 5 minút, dnes je to 5 minút a 15 sekúnd. A nevznikajú tu už ani radikálne horšie jednotlivé prejazdy, ako tomu bolo v predošlých mesiacoch.

Dáta z automatických sčítačov umiestnených v križovatke zároveň ukázali, že počet áut prechádzajúcich nábrežím klesol o približne 34 % v priemere z 12 129 na 8 016 áut denne. A to bez toho, aby sa zároveň zhoršila dopravná situácia na mostoch a obchádzkových trasách.

Potvrdilo sa tak, čo sme hovorili od začiatku, že 70 % vozidiel, ktoré nábrežím len tranzitovali, môžu použiť inú vhodnejšiu trasu, napr. Einsteinovu. Tým vodičom a vodičkám, ktorí svoje návyky takto prispôsobili, ďakujeme. Viac informácií > TU

Dnes sa teda už aj na základe dát dá konštatovať, že dopravná situácia na nábreží nie je o nič horšia ako pred realizáciou projektu. Pritom sa nám podarilo to, čo je najpodstatnejšie, aby medzi naším historickým jadrom a nádhernou dunajskou promenádou jednoducho neviedla štvorprúdová cesta.

Zároveň sme vytvorili bezpečnú cyklotrasu tam, kde doteraz žiadna nebola. Vďaka novým sčítačom tiež vieme, že aj počas týchto najchladnejších mesiacov evidujeme približne 600 cykloprejazdov denne. Už na začiatku jesene 2023 bolo na nábreží približne 1 800 cykloprejazdov denne a vďaka novej cyklotrase očakávame, že toto číslo bude túto sezónu ďalej rásť.

Áno, mrzí nás, že úpravy, ktoré odstránili posledné závažnejšie problémy, sa nám nepodarilo zaviesť skôr. Všetkým cestujúcim a vodičom sa za tieto dočasné komplikácie ospravedlňujeme. Prosíme však tých, ktorí o nábreží šíria nepravdy a v snahe získať lacné politické body ich zneužívajú aj na presadenie škodlivých zmien, aby s tým prestali.

Situáciou na Vajanského už dnes naozaj nie je možné obhajovať legislatívne zmeny, ktoré by nielen nám, ale všetkým samosprávam na Slovensku radikálne skomplikovali možnosť riešiť dopravu v prospech a v záujme bezpečnosti svojich obyvateľov a obyvateliek,“ uviedol Matúš Vallo.

(fb)

zdroj: FB/Matúš Vallo má rád Bratislavu 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu