21.8 C
Bratislava
piatok, 24. mája 2024

Alexej Fulmek: Vidíme záujem o kvalitnú žurnalistiku aj napriek narastajúcej sile konšpiračných kanálov

Najčítanejšie

Generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press Alexej Fulmek uviedol: „Prezidentské voľby poukázali na narastajúcu silu konšpiračných, alebo ak chcete alternatívnych kanálov. Majú schopnosť mobilizovať voličov cez vymyslené naratívy. Napríklad, že Ivan Korčok zavedie Slovensko do vojny na Ukrajine.

To, čo nevyšlo v Česku Andrejovi Babišovi v súboji s Petrom Pavlom (lebo česká spoločnosť je predsa len odolnejšia proti konšpiráciám), padlo na Slovensku na úrodnú pôdu. Prezidentom sa stal „kandidát mieru“, hoci žiadny kandidát vojny neexistoval.

Zneužitie strachu z vojny ukazuje, aké dôležité sú pre spoločnosť štandardné médiá, keď je evidentné, že ich vplyvu sa postupne vyrovnáva konšpiračná scéna, ktorá sa posilnila najmä za covidu, pričom niektorí predstavitelia dnešnej vládnej koalície konšpiračné médiá vedome podporujú.

To je, samozrejme, len moja hypotéza, pretože žiadne auditované dáta od takzvaných alternatívnych médií totiž nemáme. Aj v tom sa odlišujú štandardné médiá od tých neštandardných, že zverejňujú svoje výsledky.

Preto vám ďakujem za vašu pretrvávajúcu podporu a opäť vás chcem informovať o výsledkoch nášho vydavateľstva za prvý kvartál roku 2024 a už po audite našej spoločnosti aj za celý predchádzajúci rok 2023.

Ak ste nečítali môj predošlý list, nájdete ho na webe denníka SME.

Výsledky vydavateľstva a počet predplatiteľov


Vývoj predplatného vydavateľstva Petit Press, stav k 31. marcu 2024. (Zdroj: SME.sk)

Rok 2023 sme uzatvorili s konsolidovaným ziskom celej skupiny Petit Press pred zdanením 0,988 eur a s EBIDTA 1,990 mil. eur. Tržby vzrástli o jedno percento na 26,14 mil. eur, ale naše náklady rástli o tri percentá, preto došlo k zhoršeniu hospodárskeho výsledku o 300 000 eur oproti predošlému roku.

Informáciu o našom hospodárskom výsledku zverejňujem každý rok najmä preto, aby bolo jasné, že naše médiá sú finančne sebestačné a nepotrebujú dostávať žiadne dotácie, ako sa to snažia nahovoriť verejnosti niektorí vládni politici.

George Soros nám neposiela žiadne doláre, aj keby to bol celkom pohodlný život. Takto musíme bojovať na trhu v tvrdej konkurencii.

Čo sa týka predaja tlačených vydaní novín, celý trh klesol o 13 percent, denníky SME a Korzár klesali na úrovni 8 percent resp. 15 percent.

Denník SME predával denne priemerne 14 248 kusov a denník Korzár spolu s regionálnou sieťou MY predali denne priemerne 10 712 kusov.

Počet všetkých predplatiteľov našich titulov (online, denníky, týždenníky aj mesačníky) k 31.3. 2024 dosiahol 96 515.

Na konci roka vyzerali predaje denníkov na Slovensku takto, denník SME sa umiestnil na treťom mieste.


Predaje denníkov na Slovensku na konci roka 2023. (Zdroj: SME.sk)

V digitálnom predplatnom sme mierne klesali a počet digitálnych predplatiteľov dosiahol úroveň 58 200 (k 31. 3. 2024).

Z dcérskych spoločností sa najviac darilo Športnetu a našim anglickým novinám The Slovak Spectator.

V prvom kvartáli roku 2024 sme dosiahli konsolidovanú EBIDTA približne 250 000 eur (mesiac marec ešte nemal definitívnu uzávierku), čo je zlepšenie oproti minulému roku o 160 000 eur pri náraste tržieb o 3 percentá.

Ďalšie novinky v skratke

Vydavateľstvo Petit Press spustilo Closer, nový lifestylový portál pre mladých. Šéfredaktorom Closeru Matúš Baňovič predtým pôsobil v RTVS, týždenníku .týždeň a ako šéfredaktor refresher.sk. Hlavnou ambíciou novej redakcie je byť relevantnými pre mladších čitateľov a čitateľky a prinášať lifestylové témy. Prečítajte si aj rozhovor s Matúšom Baňovičom a jeho prvý newsletter čitateľom.

Novým riaditeľom brandu SME sa stal Roman Krpelan. Do vydavateľstva Petit Press sa vrátil po trinástich rokoch. K jeho hlavným úlohám bude patriť nastavenie novej stratégie distribúcie obsahu smerom k čitateľom sme.sk, v jeho kompetencii bude aj celková ekonomická výkonnosť digitálnej časti SME.

Náš športový spravodajský web Sportnet bol v druhom polroku 2023 športovou jednotkou na slovenskom webe. V januári mal dokonca vyše milión návštevníkov.

Sportnet spustil aj prvý denný športový podcast na Slovensku. Vychádza každý pracovný deň a prináša zhrnutie toho najdôležitejšieho, čo sa udialo počas uplynulého dňa v športovom svete.

Už viac ako 20-tisíc ľudí odoberá spravodajský newsletter Ranný brífing. Na rozdiel od niektorých iných newslettrov z produkcie denníka SME je Ranný brífing stále úplne zadarmo, bez ohľadu na to, či ste predplatitelia alebo nepredplatitelia sme.sk. Audio verziu Ranného brífingu si minulý mesiac pustilo takmer 100-tisíc poslucháčov. Jedna epizóda mala priemerne 6-tisíc prehratí.

Pokračujeme aj v prepájaní audia a videa. Populárny satirický podcast Piatoček pridal aj videotvorbu. Tvorcovia každý týždeň komentujú z podcastového štúdia SME politické dianie.

Denník SME sa počas nedávnych prezidentských volieb stal najčítanejším spravodajským webom. Predtým sa počas parlamentných volieb stal najnavštevovanejším spravodajstvom na slovenskom webe. Vďaka za to patrí aj vám všetkým.

Zobrazenia návštevnosti spravodajských webov počas volebného víkendu (prezidentské voľby). (Zdroj: Gemius Slovakia)

Neustále pracujeme aj na vylepšovaní aplikácie SME.sk. Za posledné mesiace prešla vizuálnou zmenou a pribudlo aj viacero užitočných funkcií pre používateľov.

V divízii týždenníkov vydali vlani dva nové printové projekty pre najmladších a najstarších. Pracovný zošit Zábavné úlohy pre bystré deti a protistresový špeciál Tréning pamäti nielen pre seniorov určený pre každého, kto sa chce odtrhnúť od všedných starostí. Aktuálne sa už do predaja dostalo aj voľné pokračovanie pracovného zošita Zábavné úlohy pre bystré deti 2.

Na súťaži najlepších slovenských reklám Zlatý klinec získal denník SME niekoľko ocenení.

Minulý rok sme si pripomenuli aj nedožité 70. narodeniny prvého šéfredaktora denníka SME Karola Ježíka, ktorý nás opustil po nešťastnom páde v decembri 1998. Nadácia otvorenej spoločnosti, denník SME a Aktuality pripravili spoločný projekt Silné články demokracie a slobody, v ktorom predstavujú novinárske osobnosti prostredníctvom spomienkových textov. Jednou z osobností je aj prvý šéfredaktor denníka SME Karol Ježík.

Pred vyše rokom sme oslávili 30 rokov existencie nášho vydavateľstva a sme radi, že mnohí z vás pri nás stoja už tri desaťročia.

Začali sme vydávať knihy s príbehom, ak by ste si chceli objednať knihy z našej produkcie, navštívte stránku nášho internetového obchodu.

Každému predplatiteľovi ďakujem za podporu. Ak predplatné ešte nemáte, môžete si vybrať z našej aktuálnej ponuky.

Predplatné je jedným z hlavných príjmov nášho vydavateľstva, bez ktorého by redaktori SME a autori v regiónoch nemohli tvoriť nezávislú žurnalistiku. Aj vďaka vám môže pre vás denne pracovať 150 našich novinárov v regiónoch a v Bratislave.

Ďakujem, že nás čítate a podporujete vznik nezávislej žurnalistiky, čím vyjadrujete podporu štandardným médiám, ktoré nešíria dezinformácie a hoaxy“.

Alexej Fulmek,
generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne