V utorok 9. apríla 2025 sa v Kultúrnom dome Vajnory konalo verejné prerokovanie návrhu urbanistickej štúdie Staré letisko Vajnory. Štúdia navrhuje vznik nového sídliska pre približne 12 500 obyvateľov na rozsiahlom území medzi Vajnorami a Račou. Spracovateľom návrhu sú Compass architekti, obstarávateľom spoločnosť Stará teheľňa s.r.o.
Starosta Vajnôr Michal Vlček pozval verejnosť k otvorenej diskusii. „Vo Vajnoroch riešime veľa dôležitých vecí – bezpečnosť, čistotu, škôlky, dopravu… Ale rovnako dôležité je aj to, ako budú Vajnory vyzerať o 10, 20 či 30 rokov,“ uviedol na sociálnej sieti. V statuse zdôraznil, že je potrebné hovoriť aj o náročných témach, akou je budúcnosť tohto strategického územia.
Proti štúdii sa však verejne ohradil starosta susednej mestskej časti Rača Michal Drotován. Na sociálnej sieti upozornil, že Rača ani on osobne o štúdii neboli informovaní a spracovateľ s nimi nekomunikoval, hoci návrh priamo susedí s ich katastrom.
„Bez električky je akákoľvek diskusia o tomto projekte a zámere stratou času,“ napísal Drotován. Kritizoval, že štúdia síce zobrazuje rozsiahlu sieť električkových tratí, no reálne trasy ani termíny výstavby neuvádza a viaceré návrhy označil za nerealizovateľné.
Okrem absencie električky Rača upozorňuje aj na ďalšie zásadné problémy:
- nedoriešené dopravné napojenie, vrátane plánovanej štvorprúdovej cesty pri nadjazde Vajnory,
- chýbajúce dopravno-kapacitné posúdenia a analýzy dažďových vôd a kanalizácie,
- riziko vytopenia Rače pri navrhovanom zvýšení terénu,
- nereálne plány na výstavbu občianskej vybavenosti, ako je 27-triedna ZŠ na poli pri Šúrskej ulici,
- absenciu peších a cyklistických prepojení na Rendez.
„Bez riešenia kľúčových bodov ako je električková trať, doprava, dažďové vody, kanalizácia, napojenie na Rendez či občianska vybavenosť (a kľúčový aspekt kto a za čo ju vybuduje), je úplne zbytočné sa baviť o tom, že tam má byť nejaký park alebo či tam bude kostol,“ uzavrel starosta Rače.
Štúdia je aktuálne v štádiu verejného prerokovania a občania môžu podávať pripomienky. Kompletný návrh je dostupný online.
Vajnorský Večerník poskytol priestor starostovi mestskej časti Bratislava – Vajnory Michalovi Vlčekovi, aby reagoval na aktuálnu diskusiu. Odpovedal na všetky otázky v plnom znení.
Ako hodnotíte verejnú prezentáciu návrhu štúdie Staré letisko Vajnory, ktorá sa konala 9. apríla vo Vajnoroch? Aké boli najčastejšie reakcie obyvateľov?
„Prezentácia štúdie prebehla vo vecnej a konštruktívnej atmosfére. Zaznamenali sme veľký záujem verejnosti, čo ma úprimne teší – ľudia chcú vedieť, ako sa bude ich okolie vyvíjať. Najčastejšie zaznievali otázky týkajúce sa dopravy, dostupnosti električky, zaťaženia infraštruktúry a ochrany charakteru našej mestskej časti. Tieto otázky považujem za legitímne a dôležité. Mojou úlohou ako starostu je zabezpečiť, aby rozvoj prebiehal v prospech všetkých – nielen budúcich obyvateľov, ale aj tých, ktorí tu žijú dnes.“
V návrhu sa uvádza plánovaná kapacita až 12 500 obyvateľov. Vnímate to ako primerané rozšírenie mestskej časti? Aké výzvy z toho vyplývajú?
„Ide o zásadný nárast, ktorý treba veľmi zodpovedne uchopiť. Nie je to len o počte obyvateľov, ale o tom, či máme vybudovanú infraštruktúru, občiansku vybavenosť, školy, škôlky, zdravotníctvo, športoviská či verejné priestory, ktoré s týmto rastom dokážu držať krok. Za mňa platí: ak sa má územie rozvíjať, musí rásť aj kvalita života v celej lokalite vrátane súčasných Vajnor. Nestačí postaviť byty – musíme zároveň rekonštruovať kanalizáciu, modernizovať cesty, posilniť verejnú dopravu. Ak tieto podmienky nebudú splnené, podpora pre takúto výstavbu nebude.“
Starosta susednej Rače Michal Drotován tvrdí, že Rača nebola do procesu prípravy štúdie vôbec zapojená. Prebehla podľa Vás dostatočná medziobecná koordinácia?
„Rozumiem postojom kolegu Drotována. Susedné mestské časti by mali byť do takýchto procesov zapájané, a to najmä tam, kde dochádza k cezhraničným dopadom – napríklad v oblasti dopravy, infraštruktúry či životného prostredia. Do budúcna je podľa mňa kľúčové, aby vzájomná kooperácia prebiehala ešte intenzívnejšie, pretože rozvoj Starého letiska bude mať dosah nielen na Vajnory, ale aj na Raču, ostatné okolité mestské časti či obce. Riešenia musia byť spoločné – problémy nepoznajú katastrálne hranice.“
Kedy by podľa Vás mohla byť električková trať do tohto územia reálne zrealizovaná? A kto by mal byť jej investorom?
„Električka je pre nás podmienkou akejkoľvek väčšej výstavby v tomto území. Musí byť súčasťou prvého balíka zmien územného plánu a musí sa začať pripravovať okamžite. Reálny termín výstavby závisí od spolupráce mesta, štátu a investorov. Ale ak ju nezačneme plánovať teraz, nebude ani o desať rokov. Preto tlačíme na to, aby sa projekt električky stal jednou z priorít aj na úrovni hlavného mesta a tento zámer môže byť práve akcelerátorom.“
Ako reagujete na výhrady zo strany Rače, ktoré sa týkajú dopravného napojenia, kanalizácie, dažďovej vody a chýbajúcej občianskej vybavenosti?
„Tieto výhrady sú legitímne a v mnohom ich zdieľame aj my vo Vajnoroch. Ak má v území pribudnúť 12-tisíc obyvateľov, bez masívnej investície do infraštruktúry to jednoducho nepôjde. To nie je len otázka dopravného napojenia – ide o celkovú funkčnosť územia, o to, aby nové zaťaženie neohrozilo súčasnú kvalitu života. Z môjho pohľadu musí byť súčasťou riešenia aj rekonštrukcia existujúcich častí Vajnor.“
Plánuje mestská časť Vajnory žiadať doplnenie alebo prepracovanie niektorých častí štúdie na základe pripomienok verejnosti a susedov?
„Určite áno. Mnohé požiadavky sme dali už pri zadaní urbanistickej štúdie a rovnako budeme aktívni aj pri pripomienkovaní a ďalšom procese spracovania. Verejné prerokovanie má zmysel práve vtedy, ak sa z neho odrazíme do konkrétnych úprav.“
Čo by ste chceli odkazať obyvateľom, ktorí majú obavy zo zásadných zmien v území bývalého letiska?
„Rozumiem týmto obavám – sú úplne na mieste. Urbanistické zmeny tohto rozsahu sa dejú raz za generáciu. Mojou úlohou ako starostu je strážiť, aby rozvoj prebiehal v prospech Vajnor – s rešpektom k tomu, čo tu máme dnes, ale aj s víziou pre budúcnosť. Ak má niečo vyrásť, musí to byť lepšie než to, čo tu je teraz. A to platí aj pre dopravu, aj pre zeleň, aj pre školy, škôlky, športoviská či cesty. Vajnory musia rozvoj využiť ako príležitosť – nie sa stať jeho obeťou.“