12.8 C
Bratislava
štvrtok, 25. apríla 2024

Marián Balázs: Váš portál nepovažujem za blog, ale za riadnu webovú stránku

Najčítanejšie

Oslovil som so žiadosťou o rozhovor na môj blog – (ex)šéfa zboru poradcov (ex)premiérky
pani Prof. PhDr. Ivety Radičovej, PhD., publicistu, spoluzakladateľa a šéfredaktora nového online magazínu „AM Report“

A keďže otázky, bez odpovedí by nemali zmysel…
pozvanie tak prijal pán Marián Balázs (46) ktorému som položil, „už tradične“, desať otázok…

Blogujete? Čo si myslíte o blogovaní, ako o spôsobe publikovania? Aký je Váš vzťah k médiám? Kto a čo, podľa Vášho názoru, má vplyv na slovenskú mediálnu kultúru?

Váš portál nepovažujem za blog, ale za riadnu webovú stránku. Neblogujem a blogy nečítam. Ak, tak len veľmi výnimočne a musím na to mať konkrétny dôvod.  Môj vzťah k médiám je myslím dostatočne jasný, keďže publikujem už zhruba 15 rokov. Kto a čo má vplyv na slovenskú mediálnu kultúru? To je šikovná otázka, lebo sa nepýtate, kto a čo má vplyv na slovenské médiá. Asi viete, že dvetisíc stranová správa o stave britských médií konštatuje,že v britskom mediálnom prostredí sa šíria neetické štandardy, korupcia, neprípustné prepojenie na politiku a neakceptovateľné obťažovanie ľudí. Som nevyvrátiteľne presvedčený, že toto sú charakteristiky aj slovenského mediálneho prostredia.

Jeden zo spôsobov vplyvu diktujú lukratívnejší zadávatelia reklám. Ďalší vplyv diktujú niektorí politici alebo ich donori. Novinár a redaktor je v strachu, že niekto silný zavolá jeho šéfovi a on bude mať problém. Toto mi povedali viacerí. Takto nastupuje autocenzúra. Médiá miesto informovania o politike, samy robia politiku. Keby boli slobodné, správali by sa celkom inak. Príkladov by bolo neúrekom a na jeden celý dlhý rozhovor. Ktoré médium dnes šalie kvôli cenám alebo rastu nezamestnanosti? Žiadne. Za predošlej vlády? To boli titulky, útoky, hoci zamestnanosť rástla a nezamestnanosť klesala. A keď sme chceli informovať o faktoch, nikoho to nezaujímalo. Miesto pravdivého informovania všade dávali priestor Ficovým klamstvám. Keď za predošlej vlády bolo valorizovanie dôchodkov, boli cynické titulky a články, aké sú to smiešne sumy. Dnes? Čítal som titulok, že vláda dožičí dôchodcom. Pritom ide o tú istú sumu. Takže kto má vplyv na médiá? A okrem iného, spomeňte si aj na „bejby“. Čiže médiá fungujú aj spôsobom bejby. Lebo potrebujú obrovské balíky peňazí, a preto sa nepotrebujú dostať do nepriazne silných hráčov. Ak bývalý šéfredaktor jedného denníka povie, že už im nikdy nechce dať rozhovor a už nikdy nechce mať s nimi nič spoločné, tak je to veľmi vážna a silná vec. On vie, čo hovorí.

Takže viaceré médiá nie sú celkom slobodné a vonkoncom nie nezávislé. Na západe je celkom bežné priznať sa, ktoré médium kam patrí, kto je za ním a či je vpravo či vľavo. U nás sa to všetko kamufluje, zahaľuje. Lebo tak sa ľahšie zataja kadejaké vplyvy a tak sa aj médiám veľmi ľahko lavíruje podľa toho, kedy, ako sa hodí. Ale toto všetko je jeden zo znakov nezrelej demokracie. Keď sme zakladali AM Report, povedali sme si, že nechceme zaplavovať mediálny priestor balastom, ani sa podriaďovať diktátu ekonomických síl a záujmových skupín.

Ste spoluzakladateľom a šéfredaktorom nového online magazínu „AM Report“, ktorý vydáva novovzniknutá bratislavská vysoká škola mediálnej a marketingovej komunikácie –  „Akadémia médií“. AM Report je magazín o kultúre, médiách, politike a o spoločnosti. Predpokladám, že má ambíciu stať sa druhým „Dominom fórum“, alebo ďalším titulom, ako je napríklad magazín „.Týždeň“? …Podľa môjho názoru základom internetového publikovania má byť však aj interakcia, resp. možnosť čitateľov komentovať a spoluvytvárať tak jeho obsah. Prečo teda v AM Reporte-e, nemajú čitatelia možnosť pridávať komentáre pod  Vaše články!? 

Musím Vás opraviť. AM Report nevydáva vysoká škola. AM Report vydáva nezisková organizácia Akadémia médií. Tá je zakladateľom aj Vysokej školy mediálnej a marketingovej komunikácie. Čiže neziskovka s názvom Akadémia médií má tieto dva projekty.

Nový internetový magazín vznikol s cieľom vytvoriť kvalitný magazín so skúsenými autormi a zaplniť určitý prázdny priestor, ktorý tu je, a zároveň vytvoriť priestor aj pre študentov médií, ktorí sa tak môžu profilovať na témach a budovať si svoje profesijné meno. Naším cieľom je ponúknuť náročnejšiemu čitateľovi kvalitný magazín s aktuálnymi témami, názorovou ponukou a s hlbším pohľadom na veci.

Čo sa týka komentárov, budem s vami polemizovať. Komentáre sú skutočnou interakciou iba v prípade striktne odborných webov, webov o zdraví, IT a podobne. Ale bežne diskusné fóra či komentáre nie sú v praxi žiadnou interakciou ani nie sú spoluvytváraním obsahu. Až na ojedinelé výnimky sa stali odpadovým košom anonymných nekultúrnych, urážlivých a vulgárnych prejavov, ktoré s vecnou diskusiou nemajú nič spoločné, no ich autori sa pohodlne skrývajú za anonymitu. To je nedôstojné, neetické a nehodné mediálneho prostredia. Preto sa na tom ani nemienime podieľať.

V ktorom roku ste zakončili štúdium? Na ktorej univerzite a fakulte ste presne študovali? Čo Vás v živote viedlo k tomu, že ste aký ste? A aký vlastne ste? Môžete prosím opísať vlastnými slovami, naším čitateľom svoj životný príbeh? A spomeniete si ešte na svoj prvý publikovaný článok? A o čom bol? Veď prvý článok, to je ako prvá frajerka, nezabúdame naň…

To je veľmi veľa otázok. S publikovaním som začínal ešte v časoch samizdatovej literatúry. Potom po revolúcii som s publikovaním začínal v týždenníku Domino fórum v deväťdesiatych rokoch.

Na bratislavskej Akadémií Médií aj prednášate? Aké predmety konkrétne? Alebo aké by ste chceli prednášať? A aká je, alebo aká by bola, Vaša filozofia, ako pedagóga? Máte nejaké vzory z mediálnej oblasti? Mám na mysli súčasných, či minulých mediálnych teoretikov, alebo praktikov…  

Na Vysokej škole mediálnej a marketingovej komunikácie zatiaľ neprednášam. Keď som istý čas pôsobil ako vysokoškolský pedagóg na inom mieste, vždy som chcel, aby študenti mali zo štúdia príjemný pocit a nie ako nutné zlo. To potom formuje spôsob, ako so študentmi komunikujete, ako im odovzdávate vedomosti, ako komunikujete vaše očakávania a podobne. Najhoršie je, keď pedagóg zabudne, že aj on bol kedysi študent.

Opíšete prosím, aký je Váš „bežný“ deň šéfredaktora?

Nie je to printové médium a samozrejme nejde o klasickú veľkú redakciu. Takže vo veľkej miere prevažuje komunikácia s autormi. Popri tom organizačné záležitosti a niekedy aj písanie vlastných článkov.

Všetky médiá v súčasnosti kládli legitímnu otázku: „Bude pani Radičová kandidovať a uchádzať sa tak o priazeň v nadchádzajúcich prezidentských voľbách?“ Radíte pani Ivete Radičovej aj v súčasnosti? Radíte jej aj v oblasti politickej a mediálnej stratégie? Predpokladám, že sa teraz pani Radičová utiahne do súkromia, mediálne sa odmlčí a nebude nejaké obdobie vôbec komunikovať s novinármi…  Je teda nastavený aktuálne tento model jej komunikácie…? 

Ako povedala ona sama, nikdy nebola apolitická, takže ani teraz sa neutiahne do súkromia, ale vyjadruje sa k veciam verejným. A k prezidentskej kandidatúre sa viac ráz vyjadrila celkom jednoznačne. Radíme sa a rozprávame o mnohých veciach.

Akú knihu ste naposledy čítali, ktorá stojí za zmienku,  pán Balázs?  A o čom bola? Bola o médiách a mediálnej kultúre?

Zväčša mám rozčítané dve-tri knihy. Momentálne napríklad aj knihu Cicerových listov priateľom.

Pripravujete nejakú knihu o zákutiach slovenskej politiky? Alebo s inou tematikou?…

Dokončievam knihu s témou sociálnej solidarity. Bude to náčrt etiky solidarity, etiky zodpovednosti, vzťahu sociálnej solidarity a sociálnej spravodlivosti  atď. V tomto kontexte píšem aj o niektorých deformáciách slobody a demokracie. Knihu dokončím zrejme do leta a potom budem musieť hľadať vydavateľa. 

Ako oddychujete po práci? Čo máte rád? Máte psa? Chodíte si zabehať? Bicyklujete?…

Kedysi som behával denne 15 kilometrov, ale po zranení som musel prestať s tréningami. Keď mám možnosť, rád si zašportujem. Keď so psami trochu šantíte na dvore, je to skvelý relax. Mám rád prírodu.

Máte nejaký kontakt, na ktorom Vás môžu naši čitatelia zastihnúť? Napríklad e-mail, web stránku…?

Mám svoju osobnú webovú stránku www.mbalazs.sk. Na stránke je väčšina článkov publikovaných v uplynulých rokoch. Je na nej tiež kontakt. Iný kontakt je aj na stránke www.amreport.sk

Ďakujem za rozhovor.

Marián Luha

rozhovor vznikol koncom januára 2013

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne