Niektoré definície nazývajú affiliate marketing aj provízny marketing, pretože predajca alebo poskytovateľ služby finančne odmeňuje sprostredkovateľa (tzv. affiliate partnera) za každého návštevníka, ktorého prostredníctvom svojho webu pritiahne na stránku predajcu a ktorý tam vykoná nejakú činnosť (či už priamo kúpi produkt, zaregistruje sa, prihlási sa na odber newslettera, prípadne len navštívi stránku). My si to však dovolíme nazvať napríklad podporným marketingom (alebo marketingom spolupráce).
Affiliate marketing predstavuje obchodný vzťah medzi predajcom alebo poskytovateľom služby a sprostredkovateľom, z webu ktorého sa návštevník preklikne na web predajcu. Keď návštevník klikne na takýto podporovaný link a následne vykoná kúpu, sprostredkovateľ získa od predajcu alebo poskytovateľa služby finančnú odmenu. Tá môže pozostávať z podielu cvikov na brucho, vopred dohodnutej sumy alebo z platby za každé kliknutie návštevníka na odkaz. Okrem fixnej finančnej čiastky alebo odmeny podľa dohody však môže predajca odmeniť sprostredkovateľa aj inak, napríklad službou zadarmo, percentom z predaja a podobne. Úspešnosť konverzie sa môže sledovať napríklad tak, že v reklame na webe (alebo blogu) sprostredkovateľa je umiestnený unikátny kód, ktorý návštevníka identifikuje. Sprostredkovateľ vďaka Google Analytics vie, koľko ľudí na konkrétnu reklamu kliklo a predajca zase vie, odkiaľ na jeho web jeho návštevníci prišli.
Ako to vyzerá v praxi?
Manželia Tristan a Izolda zháňajú do svojej spálne novú posteľ. Napríklad na fiktívnom webe www.spitezdravo.sk si všimnú odkaz, ktorý ich presmeruje na web predajcu www.skvelepostele.sk. Na tomto webe sa im zapáči niektorá posteľ, kúpia si ju a spia pokojným spánkom. Keďže Tristana a Izoldu predajcovi ako zákazníkov sprostredkoval práve portál www.spitezdravo.sk, predajca ho odmení určitou finančnou čiastkou. Alebo niektorým zo spôsobov odmenenia, o ktorých sme písali vyššie.
Vojto Kósa
Článok prebratý z blogu reklamnej agentúry TRIAD Advertising