6.4 C
Bratislava
streda, 24. apríla 2024

Nová trieda S – ašpiruje na najlepšie auto vo svete

Najčítanejšie

Nová trieda S troma ťažiskami vývoja „Intelligent Drive“, „Efficient Technology“ a „Essence of Luxury“ rozširuje hranice techniky na mnohých úrovniach. Trieda S je nielen vrcholom technológií z dielne Mercedes-Benz, ale aj automobilového vývoja ako takého.

Mercedes-Benz S-banner_na_titulku

Zákazníci očakávajú, že nová trieda S rovnako ako každá predchádzajúca generácia posunie latky vyššie v každej oblasti – a nanovo si tak zaslúži prívlastok „najlepšie auto na svete“. Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva spoločnosti Daimler AG a riaditeľ divízie Mercedes-Benz Cars:

„Úlohou vývoja nebola bezpečnosť alebo estetika, výkon alebo hospodárnosť, komfort alebo dynamika. Našou ambíciou bolo v každej dimenzii: to najlepšie alebo nič. Žiadne iné auto neodráža heslo značky Mercedes-Benz lepšie ako trieda S.“

Dokonalosťou do posledného detailu vzniká „The Essence of Luxury“. Snahu priblížiť sa k dokonalosti možno zažiť napríklad v interiéri: či sedadlá, alebo klimatizácia, či obsluha alebo dizajn, či infotainment alebo komfort a bezpečnosť v priestore pre cestujúcich vzadu – nové nápady, ich pedantné uskutočnenie a najvyššia kvalita spracovania podčiarkujú ambície špičkového modelu z dielne Mercedes-Benz – a jeho inžinierov.

Platí to aj pre bezpečnosť: to, čo začalo systémom PRE-SAFE® pred desiatimi rokmi a pokračovalo systémom DISTRONIC PLUS, vedie v súčasnosti k novej dimenzii automobilizmu: komfort a bezpečnosť splývajú. Značka Mercedes-Benz to nazýva „Intelligent Drive“. Vďaka množstvu nových systémov je nová trieda S ešte komfortnejšia a ešte bezpečnejšia.

Hospodárnosť, s akou jazdí trieda S, je takmer utopická: zavádzaním „Efficient Technology“ značka Mercedes-Benz napríklad znížila spotrebu vo výkonovej triede 150 kW v priebehu desiatich rokov na polovicu – na súčasných 4,4 litra na 100 kilometrov. Súčiniteľ odporu vzduchu sa v prípade triedy S opäť podarilo výrazne vylepšiť v porovnaní s predchodcom a hodnotou cw = 0,24 sa stáva novým štandardom vo svojom segmente.
Ďalším vylepšovaním aerodynamických detailov model S 300 BlueTEC HYBRID tieto hodnoty opäť prekonáva a dosahuje rekordnú hodnotu cw 0,23. Nový model je však napríklad aj prvým autom na svete, v ktorom už nie sú žiarovky – iba svetelné diódy. Aj to ukazuje cestu do budúcnosti.

Dizajn: moderný status a zmyselné formy

Každé dieťa na svete ho ihneď spozná: prichádza mercedes. Typickú tvár mercedesov možno nájsť v celej histórii značky ako červené vlákno. „Moderný dizajn triedy S bol oddávna výrazom luxusu a automobilovej vznešenosti svojej epochy a aj naša nová trieda  S pokračuje v tejto tradícii. Svojou klasickou architektúrou a plynulou siluetou stelesňuje moderným spôsobom zmyselnú čistotu.
Dizajn spája modernú progresívnu reč tvarov a klasickú eleganciu našich vozidiel z tridsiatych rokov – inteligenciu tak možno zažiť emocionálne. Štýlový športový charakter a zmyselné tvary v syntéze s nadčasovou ladnosťou a suverenitou robia z triedy S skutočnú ikonu dizajnu,“ hovorí šéfdizajnér Gorden Wagener.

Na zdôraznenie suverenity a vedúcich ambícií novej triedy S, je maska chladiča väčšia ako doteraz, je vzpriamená a má výrazne trojdimenzionálny dizajn. Svojou dlhou kapotou motora, letmou, oblúkom vedenou líniou strechy a zľahka klesajúcou zadnou časťou má nová trieda S klasické proporcie sedana. Veľkosť a priestor sa zámerne zvolili takto, aby nová trieda S pôsobila reprezentačne. Zaoblená strešná línia signalizuje športové ambície na spôsob kupé. Decentná, smerom spredu dozadu klesajúca štruktúrna línia dropping line – typická pre značku – vytvára na bokoch elegantnú štruktúru a zvyšuje dynamiku vozidla. Vďaka decentne načrtnutej konvexno-konkávnej hre celého boku vzniká veľmi atletické a predĺžené telo vozidla, ktoré demonštruje napätie a pohodu súčasne. Mohutné plece nad zadným kolesom osobitne zdôrazňuje atletický charakter vozidla.

Pozitívne výstredné plochy a línie bočnej steny novej triedy S sa pútavo vlievajú do zadnej časti . Mierne klesajúci tvar nielenže pôsobí elegantne, zároveň je výhodný aj z pohľadu aerodynamiky. Horizontálne línie od zadnej kapoty až po nárazník zdôrazňujú šírku vozidla pri pohľade zozadu. Typický rukopis dizajnérov značky Mercedes-Benz možno nájsť aj na zadnom skle, ktoré zasahuje do tretieho stĺpika. Sklo je v hornej časti zaoblené, čím dostáva nádych kupé. Čerešničkou na torte sú celkom nové zadné svietidlá: sú kompletne lemované karosériou a vďaka tomuto solitárnemu integrovanému umeniu spracovania a jeho láskyplne načrtnutému vnútornému životu završujú dizajnové ambície do posledného detailu.

Technológia svetelných diód: prvé auto úplne bez žiarovky

Takmer 100 rokov po zavedení elektrického osvetlenia vozidiel prechádza Mercedes-Benz kompletne na technológiu svetelných diód: ako prvé vozidlo na svete si nová trieda S sériovo vystačí bez akýchkoľvek žiaroviek v interiéri a exteriéri. Mercedes-Benz upevňuje svoju pozíciu priekopníka v sektore osvetlenia. Svetovú premiéru oslavuje aj takzvaná viacúrovňová intenzita svietenia: ohľaduplne voči účastníkom cestnej premávky za vozidlom sa intenzita brzdového svetla v noci alebo počas čakania na červenú zníži. Osvetlenie cesty, vozidla, interiéru a batožinového priestoru zabezpečuje takmer 500 svetelných diód.

Sú to v závislosti od výbavy tieto:
• Svetlomety: každý má až 56 LED
• Zadné svietidlá: každé má 35 LED (plus 4 pre zadné hmlové svietidlo)
• Interiér (vrátane náladového osvetlenia): približne 300 LED.

K lepšiemu výhľadu prispievajú dva podstatne vylepšené asistenčné systémy – adaptívny asistent diaľkového svetla Plus a asistent nočného videnia Plus. Vďaka novej stereokamere a viacstupňovým radarovým snímačom trieda S vidí svoje okolie v okruhu 360 stupňov a lepšie rozpozná potenciálne nebezpečenstvo v cestnej premávke.

Pohon: v každej výkonovej triede najlepší v hospodárnosti

V modeloch S 400 HYBRID, S 500, S 350 BlueTEC a S 300 BlueTEC HYBRID budú v prvom roku novej triedy S k dispozícii dva hybridy a jedna benzínová a jedna dieselová verzia. Všetky modely sú vo svojej triede na čele v hospodárnosti – v porovnaní s predchodcom sa podarilo znížiť spotrebu až o 20 percent. Všetky motory spĺňajú už teraz limity emisnej triedy Euro 6. S 400 HYBRID a S 350 BlueTEC spĺňajú aj prísne kritériá triedy efektívnosti A, S 300 BlueTEC HYBRID je dokonca zaradený do triedy A+.

„Nová trieda S dosahuje hodnoty spotreby a emisií, ktoré sa pred niekoľkými rokmi javili ako utopické ešte aj v strednej triede,“ hovorí Prof. Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva koncernu Daimler zodpovedný za koncernový výskum a riaditeľ vývoja divízie Mercedes-Benz Cars. „A to je iba začiatok našej ofenzívy Green Leadership: už čoskoro bude nasledovať S 500 Plug-In HYBRID, prvá trieda S, ktorej hodnota spotreby bude mať pred desatinnou čiarkou trojku.“ Modelový program triedy S tak prvý raz zahŕňa kompletné spektrum benzínových a dieselových modelov a benzínových, dieselových a elektrických hybridov.

Podvozok: prvý podvozok na svete, ktorý „vidí“

Ako prvé auto na svete dokáže nová trieda S dopredu rozpoznať zvlnenú vozovku. Ak systém ROAD SURFACE SCAN pomocou stereokamery zistí takéto nerovnosti, systém MAGIC BODY CONTROL v zlomku sekundy pripraví podvozok na túto novú situáciu. Tento inovačný podvozkový systém bude k dispozícii na želanie pre osemvalcové modely. Sériovo je nová trieda S vybavená spolupracujúcim adaptívnym systémom tlmenia ADS PLUS a plne nosným vzduchovým pružením AIRMATIC, ktoré bolo opäť vylepšené.

Interiér: vizuálna šírka a formálny pokoj

Dizajn interiéru novej triedy S stelesňuje svojou čistou architektúrou klasický, suverénny a zároveň moderný sedan. Priestoru vdychuje jeho výraz jedinečne letmý, zmyselne elegantný štýl. Horizontálne prvky a línie pritom vytvárajú prostredie, ktoré sa vyznačuje vizuálnou šírkou a formálnym pokojom. Vysoká kvalita a elegancia sú v súhre s čistotou a funkčnosťou: koncepcia interiéru triedy S spája komfort jazdy, komfort priestoru a komfort obsluhy na najvyššej úrovni.

Dokonale zladená koncepcia materiálov a farieb zahalí interiér do exkluzívneho šatu. Drevom sa nešetrilo najmä na prístrojovej doske a stredovej konzole. Mimoriadny efekt majú metalizované povrchy ovládačov s perleťovými lakmi v troch farebných odtieňoch ladiacich s farbou interiéru.

Aj cestujúci sediaci na zadných sedadlách sedia v prvom rade – koncepcia a exkluzívnosť sedadiel, obloženia dverí a všetkých ovládacích prvkov v ničom nezaostávajú za prednou časťou. Ďalšiu individualizáciu priestoru pre cestujúcich na zadných sedadlách ponúka výbava „zadná časť prvej triedy“. Táto stredová konzola biznis navzájom spája súkromnú sféru a úžitkový komfort (integrácia telefónneho slúchadla, ďalšie úložné priečinky, odkladací stolík atď.).

Koncepcia: to najlepšie pre dva svety

Prvý raz v histórii triedy S bol v centre pozornosti sedan s predĺženým rázvorom. Inak ako voľakedy z toho bola odvodená verzia s krátkym rázvorom. Pretože trieda S sa jednoznačne etabluje ako reprezentačný sedan nielen na veľkých zámorských trhoch ako USA, Čína alebo Japonsko. Kým v Európe a Severnej Amerike si majiteľ svoju triedu S šoféruje spravidla sám, vlajkovú loď programu osobných vozidiel z dielne Mercedes-Benz v Ázii najčastejšie šoféruje profesionálny šofér. Logickým dôsledkom je počet noviniek, ktoré sa týkajú hlavne komfortu a bezpečnosti vzadu – v triede S aj cestujúci vzadu sedia bezpochyby v prvom rade.

Z mierne zvýšenej veľkosti vozidla  novej triedy S profitujú cestujúci vďaka všeobecne väčším vnútorným rozmerom: takto má vodič k dispozícii o 12 milimetrov viac nad hlavou, o  14 milimetrov viac na plecia a o 10 milimetrov viac miesta pred sebou. Vďaka priestoru v oblasti druhého radu sedadiel, ktorý je väčší v oblasti kolien o 14 milimetrov, bude cestovanie ešte príjemnejšie aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. Priestor na plecia vzadu narástol až o deväť milimetrov.

Koncepcia zobrazovania a obsluhy: elegantná nová povelová centrála

Novú informačnú centrálu triedy S tvoria dva farebné displeje TFT s vysokým rozlíšením vo formáte 8:3 a s uhlopriečkou 30,7 cm (12,3 palca). Ľavá obrazovka preberá funkciu doterajšieho združeného prístroja a poskytuje všetky informácie relevantné pre vodiča. Pravá obrazovka slúži na pohodlné ovládanie funkcií infotainmentu a komfortu. Ustavične rastúce nároky pri integrácii ďalších funkcií do automobilu mali v prípade novej triedy S za následok ďalšie zdokonalenie celej logiky obsluhy. V popredí boli pritom najmä ciele ako ergonómia, komfort obsluhy a bezpečnosť, ako aj atraktívnosť a estetika.

Pri návrhu ovládacích a zobrazovacích prvkov bolo cieľom formálne a obsahovo logické zlúčenie ovládacích prvkov a zobrazovacích funkcií vo vozidle. Okrem nových displejov pôsobia mimoriadne hodnotne pokovené povrchy spínačov a ovládacie prvky z pravého hliníka. Vďaka jemným štruktúram na povrchu kovu každý ovládací prvok vo vozidle vyžaruje práve také dotykové a zvukové vnemy, ako aj lásku k detailu, ktoré robia z mercedesu niečo celkom mimoriadne.

Medzi nové ovládacie prvky patria dotyková telefónna klávesnica a rozšírená koncepcia obľúbených položiek s dvanástimi voľne programovateľnými obľúbenými funkciami. Hlavným ovládacím prvkom zostáva centrálny otočný ovládač s tlačidlom, ďalej sú tu už zaužívané ovládacie tlačidlá na stredovej konzole na najdôležitejšie funkcie a ovládacia lišta na jazdné asistenčné systémy.

Systém hlasového zadávania príkazov LINGUATRONIC umožňuje cez systém Speech Dialog napríklad hlasovo zadať kompletnú adresu v jednom kroku (tzv. One Shot). Hlasovými pokynmi možno ovládať aj telefón a audiosystémy. Novinkou je možnosť, dať si prečítať textové správy (SMS) alebo e-maily.

Klimatizovanie: veľa noviniek v záujme príjemnej klímy

Pri ďalšom dôslednom vylepšovaní celého systému klimatizácie osobitný zreteľ spočíval na cieľoch vývoja: výkonnosť, kvalita vzduchu, kvalita regulácie, úroveň hluku a hospodárnosť. Novinkou je balík AIR BALANCE so súčasťami aromatizácia, ionizácia a filtrácia, ktorá je v porovnaní so základným vozidlom teraz ešte výkonnejšia. Zadná automatická klimatizácia THERMOTRONIC ponúka dve ďalšie zóny na zvýšenie teplotnej pohody. Úplnou novinkou je elektrické vyhrievanie lakťovej opierky.

Ako svetovú novinku má nová trieda S sedan systém „aktívnej aromatizácie“ v rámci balíka AIR-BALANCE. Slovo aktívny znamená, že systém aromatizácie možno zapnúť a vypnúť a možno ho nastaviť na požadovanú intenzitu. Aromatizáciou sa individualizuje pachové pole interiéru. Pach interiéru sa nezmení natrvalo, ani sa molekuly vonnej látky neusadzujú na textilných povrchoch vozidla alebo na odeve. Pôsobenie vône je decentné, efekt prichádza mierne a rýchlo opäť odznieva.

Sedadlá: kancelária na kolesách a oáza wellness

S početnými svetovými novinkami ako masážnou funkciou ENERGIZING na princípe masáže lávovými kameňmi alebo aktívnou ventiláciou sedadiel s reverzibilnými ventilátormi zvyšuje Mercedes-Benz komfort sedenia a klímy v triede S na novú úroveň. Priestoru pre cestujúcich vzadu pritom vývojári sedadiel venovali špeciálnu pozornosť. Na výber je päť rôznych variantov zadných sedadiel vrátane riaditeľského kresla s možnosťou sklonu operadla až na 43,5 stupňa. Vo vozidle tak môžete sústredene pracovať alebo sa pohodlne uvoľniť.

Masážna funkcia ENERGIZING podľa princípu masáže lávovými kameňmi je svetovou novinkou. Experti na sedadlá v Mercedes-Benz vyvinuli jedinečnú masáž so 14 individuálne ovládateľnými vzduchovými vankúšmi v operadle a s integrovanou teplotnou funkčnosťou. Celkovo je na výber šesť masážnych programov, z toho dva pracujú s podporou tepla. Funkcia je dostupná aj pre zadné sedadlá.

Prvý raz sú v rámci aktívnej ventilácie sedadiel použité takzvané reverzibilné ventilátory. Po spustení vetrania sa najskôr k povrchu sedadla nasáva chladnejší vzduch z okolia. Takto možno teplotu povrchu slnkom zohriateho sedadla ochladiť oveľa skôr ako doterajšími aktívne chladiacimi systémami. Po štyroch minútach sa ventilátory automaticky prepnú do režimu vyfukovania, aby sa znížil prievan.

V prípade triedy S s normálnym rázvorom sú na výber dva varianty zadných sedadiel (statická lavica alebo samostatné sedadlá s nastavením sklonu 37 stupňov), v prípade modelu s predĺženým rázvorom je k dispozícii až päť variantov. Pri komfortných a lôžkových sedadlách sa zmenila kinematika nastavovania. Na rozdiel od inak bežnej koncepcie vlečených operadiel sa operadlo nastavuje samostatne, priestor na nohy a referenčný bod sedadla tak ostávajú nezmenené. Na sedacom vankúši možno individuálne nastaviť sklon a horizontále nastavenie.

Maximálny sklon operadla riaditeľského kresla (lôžkové sedadlo) na strane spolujazdca vzadu sa z 37 stupňov zvýšil na 43,5 stupňa, a tak ponúka najväčší sklon operadla v segmente najvyššej triedy. Lôžkové sedadlo je vybavené opierkou na lýtka, ktorej pozdĺžnu polohu a naklonenie možno voľne nastaviť. V kombinácii s pätovou opierkou sklápacieho sedadla pre prevádzku so šoférom vpredu a s ďalším komfortným vankúšom možno dosiahnuť lôžkovú polohu, ktorá v otázkach komfortu spania a oddychu posúva obzory v tomto automobilovom sektore.

V prípade výbavy „zadná časť prvej triedy“ (stredová konzola vzadu) predná konzola vizuálne pokračuje na stredovom tuneli. Je vybavená novými držiakmi na poháre s reguláciou teploty, ktoré pomocou termoelektrických článkov umožňujú na dlhšiu dobu chladiť alebo zohrievať nápoje. Na želanie ukrýva stredová konzola dva stolíky podobne ako v lietadle, ktoré možno ľahko sklopiť a vyklopiť jednou rukou.

Ponuka multimédií: mobilná koncertná sieň

V triede S debutuje úplne nová generácia multimédií s intuitívnou obsluhou, vizualizáciou a animáciou funkcií. Medzi ďalšie inovácie patrí systém viacerých miest, v rámci ktorého možno k zdrojom zábavného systému pristupovať nezávisle z každého miesta na sedenie.

Spoločným znakom všetkých audiosústav je inovatívny systém Frontbass, vyvinutý v dielni Mercedes Benz a v prípade triedy S prvý raz použitý v sedane:  v rámci tohto systému sú basové reproduktory namontované na priečnu stenu medzi motorom a kabínou vozidla a využívajú priestor priečneho a pozdĺžneho nosníka s objemom skoro 40 litrov ako rezonančný priestor. Zvyčajné basové reproduktory vo dverách tak nie sú potrebné. Stredotónové reproduktory vo dverách boli posunuté vyššie. To zlepšuje reprodukciu a umožňuje získať ďalší úložný priestor vo dverách.

Alternatívne k sériovému ozvučovaciemu systému s desiatimi reproduktormi sú k dispozícii na výber hneď dva mimoriadne kvalitné audiosystémy, vyvinuté v spolupráci so špecialistami na hifi z firmy Burmester: ozvučovací systém s priestorovým zvukom Burmester® a špičkový ozvučovací systém s priestorovým zvukom 3D Burmester®.

Novinkou v prípade navigácie je najmä interaktívna príprava obsahových prvkov. Medzi nové navigačno-zábavné funkcie patria okrem iného animovaný kompas, Driveshow s informáciami pre cestujúcich ako v lietadle a zobrazenie máp od Google na hlavnej jednotke a v priestore pre cestujúcich vzadu. Informácie o dopravnej situácii sú teraz znázornené šrafovanými čiarami (namiesto siluetami vozidla ako doteraz). Pomocou novej služby Live Traffic Information sa dopravné údaje prenášajú v reálnom čase. Navigačný systém je tak ešte lepšie informovaný o situácii na cestách.

Karoséria: najvyššia stabilita a najlepšia ľahká konštrukcia

Vysoká bezpečnosť pri náraze, vysoká tuhosť na dosiahnutie vynikajúcich jazdných vlastností, nízky hluk a malé kmitanie – to boli hlavné ciele pri vývoji karosérie novej triedy S. Ide o hybridnú hliníkovú karosériu tretej generácie. Kvalita ľahkej konštrukcie – torzná tuhosť v pomere k hmotnosti a veľkosti vozidla – sa v porovnaní s predchodcom zlepšila o 50 percent.

Od vývoja modelového radu BR 220 v deväťdesiatych rokoch ľahká hybridná konštrukcia za pomoci optimálne navzájom nastavených kombinácií materiálov dospela do hybridnej hliníkovej karosérie. V tom čase vzrástol podiel hliníka na viac ako 50 percent. Aj preto sa za posledných 20 rokov podarilo udržať, ba dokonca mierne znížiť hmotnosť karosérie, napriek podstatne zvýšeným nárokom na bezpečnosť a komfort a ďalším funkciám. Okrem toho sú v novom modelovom rade použité bodovo pôsobiace štruktúrne penové prvky. Kompletný vonkajší plášť triedy S vrátane strechy a prednej časti karosérie je z hliníka. Vysoký podiel hliníka sa podarilo dosiahnuť využitím kompletnej palety  polotovarov (liatina, výlisky, plech). Bezpečnostná kabína sa vyznačuje komplexným využitím vysokopevnej ocele.

Táto ľahká konštrukcia na báze voľby materiálov a optimalizovaných tvarov s vysokou zložitosťou v technike spájania prispieva k tomu, že nová trieda S posúva obzory v náročnom segmente luxusných sedanov – a to bez zvýšenia hmotnosti. Hodnotou torznej tuhosti 40,5 kN/stupeň (predchodca: 27,5 kN/stupeň) dosiahla trieda S nový rekord vo svojom segmente.

Rozšírená ochrana systémom PRE-SAFE®: prevencia je lepšia ako liečba

Pred desiatimi rokmi značka Mercedes-Benz svojim systémom preventívnej ochrany cestujúcich PRE-SAFE® v triede S predstavil priekopnícku koncepciu bezpečnostnej technológie, ktorá je odvtedy ustavične vylepšovaná. Priekopník bezpečnosti teraz znovu rozšíril ochranu.

Nové funkcie systému PRE-SAFE® dokážu prispieť k zníženiu počtu zrážok s chodcami a nárazom do predchádzajúceho vozidla v mestskej premávke, zmierniť nebezpečné situácie spôsobené vozidlami idúcimi za vozidlom a rozširujú ochrannú funkciu bezpečnostného pásu.

• Brzda PRE-SAFE® dokáže rozpoznať aj chodcov a samočinným brzdením zabráni zrážke až rýchlosti 50 km/h.
• Systém PRE-SAFE® PLUS dokáže rozpoznať hroziaci náraz zozadu a upozorniť vozidlá idúce za vozidlom aktivovaním zadných výstražných smerových svetiel vysokou frekvenciou. Ak nebezpečenstvo nárazu stále trvá, systém môže úplne zabrzdiť stojace vozidlo v prípade nárazu zozadu, a tak znížiť riziko poranenia krčnej chrbtice menším postrčením vozidla dopredu, ktoré spôsobuje náraz. Takto možno zabrániť aj sekundárnym nehodám. Bezprostredne pred nárazom sa iniciujú opatrenia systému na ochranu cestujúcich PRE-SAFE®, najmä reverzibilné napínače pásu.
• V prípade systému impulz PRE-SAFE® sa bezpečnostný pás vodiča a spolujazdca napne vo včasnej fáze nárazu ešte pred nárastom kinetickej energie tiel cestujúcich, pohybujúcich sa zotrvačnou energiou proti smeru nárazu. Takto možno výrazne znížiť riziko a závažnosť poranenia v prípade nárazu spredu.

Meradlo bezpečnosti cestujúcich vzadu: novinky v triede S

Mercedes-Benz zvyšuje bezpečnosť v priestore pre cestujúcich vzadu podávačom zámku pásu, airbagom bezpečnostného pásu (beltbag) a cushionbagom. Prvé dve uvedené novinky sú súčasťou balíka PRE-SAFE® v priestore pre cestujúcich vzadu. V prípade osvetleného podávača zámku pásu elektromotor automaticky posúva zámok pásu hore a dole. Takto možno zredukovať voľnosť pásu v oblasti panvy a hrudníka, cestujúci sú tak lepšie fixovaní v bočnom a pozdĺžnom smere.

Airbag bezpečnostného pásu je nafukovací bezpečnostný pás, ktorý dokáže znížiť riziko poranenia cestujúcich sediacich vzadu pri čelnom náraze tým, že zníži zaťaženie pôsobiace na hrudný kôš. Lôžkové sedadlo je sériovo vybavené cushionbagom pod vankúšom sedacej plochy. Ten zabráni tomu, aby v lôžkovej polohe sedadla cestujúci pri nehode prekĺzol popod bezpečnostný pás (takzvaný submarining). Takto dokázala značka Mercedes-Benz zostrojiť pohodlné lôžkové sedadlo, ktoré poskytne vyššiu úroveň bezpečnosti v prípade nehody ako sedadlo s vlečeným operadlom.

Intelligent Drive: sieťovo prepojený so všetkými zmyslami

Zabrániť nehodám a zmierniť následky nehôd: to je celostný prístup skupiny pre výskum nehôd pri Mercedes-Benz, ktorý spoločnosť zhrnula pod označenie Real Life Safety. Množstvom nových asistenčných systémov s podstatne rozšírenými funkciami značka Mercedes-Benz v triede S dôsledne napĺňa túto stratégiu. Zároveň sa zvyšujú komfort a bezpečnosť. Mercedes-Benz to nazýva Intelligent Drive. Nové funkcie pritom využívajú rovnaké snímače – novú stereokameru a viacstupňové radarové snímače.

„Inteligentné asistenčné systémy analyzujú komplexné situácie a vďaka vylepšenej senzorike okolia lepšie rozpoznajú nebezpečné situácie v cestnej premávke,“ vysvetľuje Prof. Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva koncernu Daimler zodpovedný za koncernový výskum a riaditeľ vývoja divízie Mercedes-Benz Cars. „Obrazne povedané: nová trieda S už nemá oči iba vpredu, ale pozerá sa v okruhu 360 stupňov okolo seba.“ Rozhodujúce je prepojenie všetkých systémov – experti na bezpečnosť to označujú ako fúzia snímačov. Cieľom je ochrana zo všetkých strán nielen pre cestujúcich sediacich v mercedesoch, ale aj pre všetkých ostatných partnerov v cestnej premávke.

Spektrum podpory zahŕňa pomoc, a teda zvýšenie komfortu, vizuálne, zvukové a/alebo hmatové upozornenia, ako aj zosilnenie reakcie vodiča. Niektoré systémy dokážu v núdzovom prípade aj zasiahnuť, napríklad samočinným brzdným manévrom, a tak odvrátiť nehodu alebo aspoň znížiť jej závažnosť. Nasleduje prehľad nových a vo svojich funkciách podstatne rozšírených asistenčných systémov:

• DISTRONIC PLUS s asistentom riadenia a asistentom na jazdu s častým zastavovaním a rozbiehaním pomáha vodičovi pri udržiavaní vozidla v jazdnom pruhu a zvláda čiastočne sledovanie vozidiel v zápche.
• Asistent brzdenia BAS PLUS s asistentom prejazdu križovatkou dokáže vďaka stereokamere v prípade prerušovaného vodorovného značenia rozpoznať obsadený vedľajší pruh, najmä protiidúcimi vozidlami, a zabrániť neúmyselnému opusteniu jazdného pruhu brzdením na jednej strane vozidla
• Aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu dokáže rozpoznať protiidúce vozidlá a obsadený susedný jazdný pruh a zabrániť neúmyselnému opusteniu jazdného pruhu brzdením na jednej strane vozidla.
• Adaptívny asistent diaľkového svetla Plus umožňuje neoslepujúce trvalé diaľkové svetlo vďaka odcloneniu ostatných vozidiel v kuželi diaľkového svetla.
• Asistent nočného videnia Plus bol ešte viac vylepšený a rozšírený o termokameru. Asistent nočného videnia Plus môže v prípade nebezpečenstva spôsobeného chodcami alebo zvieratami v neosvetlenom pásme pred vozidlom varovať pomocou automatického prepnutia z tachometra na jasnú obrazovku nočného videnia a označenia zdroja nebezpečenstva. A funkcia nasvietenia môže zablikať na rozpoznaných chodcov. Týmto sa pozornosť vodiča upriami na zdroj nebezpečenstva; systém zároveň upozorní osobu na kraji vozovky.
• ATTENTION ASSIST môže v rozšírenom rozsahu rýchlosti varovať pred nepozornosťou a únavou, informovať vodiča o únave a trvaní cesty od poslednej prestávky, má nastaviteľnú úroveň citlivosti a v prípade varovania zobrazí na navigácii COMAND motoresty v okolí.

Iľja Majda

 

 Zaujímavé linky:

Zdroj: Mercedes-Benz Slovensko/Daimler

 

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne