6.4 C
streda, 24. apríla 2024

Recenzia: Hĺbavý symbolizmus Jesúsa hladí aj provokuje

Obrazy španielskeho rodáka Jesúsa De Miguel Alcántaru sú plné mystérií, symbolizmu, krásy, ale aj lásky a nesmrteľnosti. Zoznámte sa aj vy s jeho tvorbou v River Gallery v hoteli Kempinski.

Už prvý pohľad na obrazy tohto umelca je dychvyrážajúci. Šokujúci je ich naturalizmus a náročný symbolizmus, ktorý vás nenechá ľahostajným. Prinúti vás pristaviť sa, vsiaknuť jeho atmosféru, v ďalšej fáze rozhýbať šedú kôru mozgovú, aby ste pochopili asociácie maliara. Ťahá vás k nim akási magická sila a nedovolí vám od vystavených obrazov odísť a už vôbec nie odpútať zrak. Sú priam hypnotické. Mnohostrannosť jeho tvorby spočíva v magickom mysticizme, a to veru nie je nič prvoplánové, čo v návštevníkovi galérie vzbudí len povrchnú emóciu, ktorá čoskoro vyprchá. Táto emócia pretrvá a ponesiete si ju so sebou domov, bude vo vás kvasiť celú noc a ešte pred otvorením očí do depresívneho rána sa z vášho podvedomia prederie s obrovskou intenzitou, aby pohltila celé vaše „ja“.

Jesúsova fantázia je bezhraničná. Tento vyznávač Zen-budhizmu vkladá do svojich diel nedoziernu škálu duchovna, symbolov a nájdete v nich množstvo prvkov naturalizmu. Práve ten núti človeka vstúpiť za hranice svojho ega, ktoré si tak často a hlavne povrchne určujeme všetci na tejto planéte (kto nie, nech v duchu písma skúsi hodiť kameň). Krajinky či portréty tohto umelca nie sú len lacným realistickým zobrazením, ktoré kopírujú nudnú a často sivú realitu. Jesús je intelektuálne podkutý rojko a zároveň majstrom mágie, pričom v jeho umení treba hľadať myšlienky v niekoľkých rôznych fázach procesu.

Jesús De Miguel Alcántara -obraz  TIRANO 130X130 CM
Jesús De Miguel Alcántara, Tirano

Ak sa zadívate na obraz Tirano (v preklade Tyran), ktorý zobrazuje majestátneho hnedého koňa, pohltia vás v prvom kole silné emócie, v ďalšom rešpekt až nedefinovateľná skľúčenosť, aby ste následne skúsili mať pod kontrolou svoje rácio. Ťažká úloha, ale pri pochopení symbolizmu nevyhnutná. Prekrásne línie zvieraťa, jeho sila, agresia a dominancia na vás budú z obrazu doslova sršať. Ešte náročnejšie na pochopenie symboliky diela je vizuálne interesantný Extasis – prvý obraz, ktorý Jesús De Miguel Alcántara namaľoval na Slovensku. V tomto prípade si však necháme vysvetlenie príbehu, ktorý dielo zobrazuje, ako utajenú, vysoko konfidentnú záležitosť. Návštevníkom predsa nehodno prezrádzať všetko a je potrebné nechať priestor ich fantázii a činnosti receptorov, aby s ich pomocou dokázali pochopiť jednotlivé prvky obrazu tak, ako ich autor zamýšľal odkázať tomuto svetu.

Jesús De Miguel Alcántara - "EXTASIS " 103x140cm
Jesús De Miguel Alcántara, Extasis

Medzi vystavenými obrazmi nájdete aj dielo Intercepción (Prienik), ktorý zobrazuje chlapca v lúči svetla skáčuceho zo skaly do mora. Majstrovský zmysel pre detaily, hra so svetlom, farbami a tieňovaním, originálny a pritom jednoduchý nápad v zdanlivo nenáročnom zobrazení. To je však len prvý, klamlivý dojem spôsobený okamžitou emocionálnou hladinou pozorovateľa. Slová majstra Jesúsa sú pritom pozoruhodne nekomplikované: pri výklade svojich diel sa človeku venuje s obrovskou vášňou a záujmom. Chytí ho za ruku, privedie k absolútnej blízkosti obrazu a nechá ho zadívať sa na detaily. Následne prekvapeného návštevníka od obrazu odvedie na pár metrov, aby mal možnosť zadívať sa z inej perspektívy a odhaliť tak kombináciu rozdielnych techník svojej tvorby. Zažili sme to na vlastnej koži a vrelo odporúčame. Okrem netradičného emocionálneho zážitku sa dostanete aj do priameho kontaktu s týmto jedinečným umelcom s obrovským srdcom. Každému svojmu jednému návštevníkovi sa totiž venuje s úctou, zanietením a priateľským naladením. Bez toho, aby sme boli apriórne zovšeobecňujúci: takýmto prístupom zrejme disponuje len niekto, kto prichádza na Slovensko z cudzej krajiny, však?

Foto-Anna Weiss-na fotografii Jesús De Miguel Alcántara na vernisáži výstavy – River park Gallery 12.9.2013-obr.4
Jesús De Miguel Alcántara

V tvorbe Jesúsa, ktorá je tak výrazne odlišná od európskych tvorcov, sa prejavuje prostredie, v ktorom vyrastal a následne žil. Narodil sa 5. februára 1958 v Ceute, španielskom meste na severe Afriky. (Krátky exkurz do sveta horoskopov: Vodnári majú vopred predurčenú umeleckú dráhu, za všetkých stačí menovať príklad Mozarta). Vnímavý chlapec už v šiestich rokoch kreslil nádherné obrázky a medzi ostatným drobizgom sa nevynímal len svojím talentom, ale najmä jednoznačnosťou svojho rozhodnutia: už v útlom detstve totiž presne vedel, že chce byť maliarom. Počas dospievania však prežil niekoľko osobných tragédií v rodine, ktoré nemohli nezanechať vplyv na jeho tvorbe. Po štúdiách sa odsťahoval do Venezuely, kde zažíval neuveriteľne plodné obdobie a zaznamenával nebývalé úspechy. A práve očarujúce prostredie tejto malej stredoamerickej krajiny, ktorá je plná rôznorodých farebných škál a neopakovateľných prírodných scenérií, mu otvorilo cestu do sveta. Obrazy plné harmónie, farieb a všetkých krás života, ktoré práve v tejto krajine vznikli, dnes zdobia mnohé prestížne svetové galérie a múzeá.

Jesús De Miguel Alcántara -obraz MARILYN_IN_PIESTANY
Jesús De Miguel Alcántara, Marilyn v Piešťanoch

Pozoruhodný je aj ďalší osud umelca. Už dva roky žije na Slovensku a doslova si ho zamiloval, a to nielen kvôli láske, ktorú tu našiel. Piešťany, kde žije, sa stali jeho inšpiráciou pre tvorbu a momentálne zažíva kreatívne obdobie, výsledkom ktorého je množstvo nových diel. Za zmienku určite stojí napríklad obraz Marilyn v Piešťanoch. Umelec tým nielen podčiarkol svoj svojrázny svet fantázie, ale do diela implantoval aj štipku láskavého humoru. Ruku na srdce, nechceli by ste na prechádzke stretnúť oživený sex symbol v tomto malebnom mestečku aj vy?

Jesús De Miguel Alcántara už nedávno vystavoval aj na bratislavskom Hrade a s jeho tvorbou sa mohli oboznámiť aj obyvatelia Piešťan v miestnej galérii, kde mal úspešnú a vysoko pozitívne hodnotenú výstavu svojich diel. Ak ste však tieto termíny prepásli a chcete spoznať tvorbu osobitého maliara, ktorý sa dokáže nadchnúť krásami života, hudbou, ale aj ďalšími druhmi umenia, má širokospektrálne znalosti, originálne vnímanie sveta a srdce vám ponúkne na dlani, navštívte aj vy River Gallery v najbližších dňoch. Neoľutujete a odídete z galérie s hlbokým zážitkom, aký v našich pomeroch nezažijete s vysokou periodicitou.

Anna Weiss

Poznámka redakcie masmediálne.info:
Výstava potrvá v River Gallery do 25.10.2013 (súbežne s výstavou sochára Jána Ťapáka)