7.3 C
štvrtok, 25. apríla 2024

Recenzia predstavenia: TRAJA SPOLU, ale každý inak!

Bratislavská tanečná scéna je bohatšia o tri tanečné miniatúry. Baletný súbor Novej scény uviedol 26. 10. 2013 v premiére choreografie Borisa Nebylu, Mária Radačovského a Lukáša Timuláka pod názvom Traja spolu.

Choreografie troch Slovákov spájal v sobotný premiérový večer najmä fakt, že sú Slovákmi, ktorí svoje skúsenosti nadobudli v zahraničí. Spojivkom bolo samozrejme aj javisko Novej scény a jej baletný súbor. Osobná skúsenosť podlieha individualite jednotlivca, čo sa odrazilo na invencii i úrovni jednotlivých choreografických častí večera.

Prvou tanečnou miniatúrou bolo dielo RE: Composed v choreografii Borisa Nebylu. Nebyla predviedol celkom bohatý pohybový slovník, veľa floor work, zaujímavý postoj k hudbe i mnoho pohybovej plastiky…Kompozícia ako taká pôsobila ucelene a premyslene, ale chýbala jej gradácia, cesta niekam, nejaká sínusoidná krivka. Nepopierateľne zaujímavým prvkom bolo umiestnenie violončelistky na horizonte scény, ktorá hudbou Olivera Grabera doprevádzala tanečníkov.

Súčasný riaditeľ Baletu Národného divadla v Brne Mário Radačovký si zvolil pre svoje dielo Spolu/ Together hudbu Franza Schuberta. Intimitu, poetiku ani plynulosť hudobnej predlohy sa však na  javisko nepodarilo preniesť. Radačovký využil opäť množstvo prvkov klasického tanca, ktoré rozsekal na kúsky izolovanými pohybmi. Kompozícia i choreografická kresba mi evokovala spomienky na jeho kreáciu  68, ktorú uviedol s Baletom SND. Vyzdvihujem snahu tvoriť, ale chýbala mi invencia, väčia odovzdanosť téme, možno by stačilo len trošku viac počúvať hudbu.

Záver večera patril Lukášovi Timulákovi a jeho A Place Between. Osobná skúsenosť je neprenosná a Timulák ukázal , že skúseností má dosť. Inteligentne viazaný pohyb, bohatá práca s motívom, dynamika, muzikalita, všetko ako má byť. Celková štýlová i myšlienková ucelenosť choreografie dávajú tušiť tvorivý potenciál autora, jeho vnímavosť súvislostí i dostatok fantázie. Timulák neponúkol divákom len choreografiu, ale i kus mágie, ktorú poznáme pod slovom divadlo.

Traja choreografi  spolu, i keď každý inak, predstavili svoje videnie súčasného tanca. Nepostrádateľnou oporou bol všetkým trom autorom baletný súbor Novej scény, ktorý sa popasoval s uvedenými choreografiami so cťou.

Zuzana Buranská

Zdroj foto: Nová scéna, Autor fotografií: Ctibor Bachratý
Na fotografii hore je vyobrazené predstavenie Lukáša Timuláka a jeho A Place Between

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.