Slováci si obľúbili nakupovanie v e-shopoch najmä pre široký výber sortimentu, komfort nakupovania a doručenia. Ženy nakupujú o čosi častejšie ako muži, no muži dokážu minúť oveľa viac.
Ťažiskovým obdobím nakupovania sú Vianoce a tento rok budú obchodníci opäť prepisovať štatistiky tržieb. Čo bude hitom Vianoc? Prvé trendy už sú známe a nie je prekvapením, že to budú „chytré“ hračky a elektronika.
Celoročný obrat e-commerce na Slovensku dosiahol za minulý rok takmer jednu miliardu eur a nakupovanie cez internet medziročne stúpa dvojciferným tempom, o 15 %.
Z obsiahleho prieskumu Nielsen Admosphere pre SAEC vyplýva, že ženy nakupujú na internete o čosi častejšie a viac ako muži. Prieskum sa uskutočnil v čase od 28. 5. 2017 do 4. 6. 2018 na vzorke 1010 respondentov.
Z tých, ktorí nakupujú v internetových obchodoch realizovalo za posledných 12 mesiacov desať a viac nákupov 28 % mužov a 34 % žien. V rozmedzí celkovej útraty 101 až 501 eur ročne sa ženy vyrovnajú mužom, no muži častejšie realizujú nákupy nad 501 eur (16 ku 13) a nad 1000 eur ročne (13 ku 7).
Neprekvapí, že výška útraty a frekvencia nakupovania sa zvyšujú s výškou príjmu domácnosti. Viac v e-shopoch míňajú respondenti vo veku 25-34 rokov a vysokoškolsky vzdelaní nakupujúci.
Podľa českej APEK bola priemerná útrata v e-shopoch v Nemecku 1037 eur/osoba/rok, vo Veľkej Británii 3 000 eur/osoba/rok a v Čechách necelých 400 eur/osoba/rok.
Na Slovensku sa podľa SAEC pohybuje útrata medzi 201 až 500 eur/osobu/rok (26 % z tých, ktorí nakupovali za posledný rok on-line).
Oblečenie, obuv, parfumy a elektronika
Respondenti najviac v poslednom roku kupovali na internete oblečenie a obuv (48 %), knihy, elektronické knihy a audio knihy (30 %), produkty pre zdravie a krásu, kozmetiku, drogériu a parfumy (30 %).
Top trojka je tesne nasledovaná mobilmi a inými mobilnými komunikačnými zariadeniami (29 %) a vstupenkami na udalosti (27 %).
Medziročné porovnanie (2017 .vs 2018) však ukazuje, že kategórie v Top trojke majú klesajúci charakter. Naopak polepšila si kategória „biela technika a domáce spotrebiče“ (nárast z 23 % na 24 %) a „nábytok, bytové zariadenie a doplnky“ (nárast zo 17 na 20 %), čo môže súvisieť aj s boomom rezidenčného výstavby.
Tradične silnou kategóriou v e-commerce je elektronika (na celkovom obrate sa podieľa takmer 50 %). Tento rok bude opäť dominovať aj vianočným darčekom objednaným cez internet v podobe smart hodiniek, fitness náramkov, smart hračiek či smartfónov.
V nákupoch budú figurovať aj notebooky a televízory a mimoriadne sa toho roku darí predaju tyčových vysávačov a rôznym kuchynským spotrebičom, mixérom, robotom a kávovarom. Významnými darčekovými kategóriami sú „kozmetika a zdravie“ a „šport“ (športové potreby, odevy a obuv).
Zákazníci na tieto Vianoce chystajú s dostatočným časovým predstihom a zodpovedne. Portál Heureka.sk napríklad už eviduje zvýšené vyhľadávanie umelých vianočných stromčekov či oplátkovačov.
„Hoci e-commerce minulý rok stanovil rekordy v obrate, tento rok očakávame, že sa budú štatistiky opäť prepisovať. Slováci si zvykajú nakupovať cez internet, a to aj zo zahraničných e-shopov,“ uvádza Alexander Jančo, CEO Zásielkovňa.sk.
„E-shopy si už pre predošlých skúsenostiach so sezónnou špičkou vytvárajú dostatočné skladové a personálne rezervy. My na Slovensku máme pre zákazníkov výdajne v každom meste s viac ako 5000 obyvateľmi a štyri logistické depá. Pokračujeme tiež v zlepšovaní a zrýchľovaní procesov na výdajných miestach. Od novembra začíname na najrušnejších pobočkách implementovať platobné terminály. V Bratislave už ponúkame aj službu dodania v rovnaký deň ako bol realizovaný nákup. Aktuálne ju využíva jeden z najväčších maloobchodníkov s parfumami a kozmetikou Notino,“ doplnil Jančo.
(ts)