21.8 C
Bratislava
piatok, 24. mája 2024

Inovácie pre lepší svet: Ako zelená fasáda a e-mobilita menia naše prostredie

Najčítanejšie

V petržalskom nákupnom centre sa môžete presvedčiť, že aj malé kroky dokážu veľké zmeny. Bratislavský Aupark smeruje k udržateľnejšej budúcnosti vďaka viacerým zeleným riešeniam a iniciatívam, ktoré si získali obľubu zákazníkov.

Patrí sem napríklad nabíjanie elektromobilov a kolobežiek alebo zodpovedný prístup k recyklácii. Nájdete tu aj bohatú ponuku značiek, ktoré prispievajú k ochrane životného prostredia. A to nie je všetko. Už čoskoro sa môžete tešiť na jednu z najväčších zelených fasád na Slovensku.

Aupark Bratislava neustále znižuje svoj ekologický dopad implementáciou rôznych inovatívnych aktivít a postupov. Politiku trvalej udržateľnosti uplatňuje pri rekonštrukciách, nákupe zelenej elektriny, používaní ekologických čistiacich prostriedkov, či využívaní elektriny z fotovoltických panelov umiestnených na svojej streche.

Petržalské nákupné centrum tiež zaväzuje dodávateľov k udržateľnosti a preferuje takých, ktorých materiály sú lokálne a prírodné. Návštevníkom tiež umožňuje jednoduché triedenie rôznych typov odpadu. V súčasnosti je recyklovaných 37 % všetkého odpadu s plánom zvýšiť tento objem na 45 %.

Aupark kladie vysoký dôraz aj na udržateľnú mobilitu.

Pochváliť sa môže výraznou infraštruktúrou pre nabíjanie elektromobilov (34 staníc), pričom nabíjanie je dostupné aj pre bicykle a kolobežky. Nemenej dôležitou iniciatívou je aj podpora biodiverzity v meste.

Na budove nákupného centra a v jej okolí sa nachádza 10 búdok pre rôzne druhy vtákov a na jej streche 10 úľov pre včely. Výsledkom usilovnej práce včelích rodín z včelnice vo Vysokej pri Morave je produkcia viac ako 200 kg medu za sezónu.

Jedna z najväčších zelených fasád na Slovensku

Domovom pre množstvo včiel, čmeliakov, motýľov a 40 000 rastlín rôznych druhov sa stane aj zelená fasáda pripravovanej prístavby Auparku, ktorá podporí biodiverzitu v tesnej blízkosti mestskej diaľnice.

S výškou 18 metrov a dĺžkou 130 metrov pôjde o jednu z najväčších realizácií svojho druhu na Slovensku a prinesie viacero benefitov. Podporí energetickú sebestačnosť centra, ochladzovanie okolia, zabráni prieniku tepla do interiéru, bude vyrábať kyslík a pohlcovať CO2 a hluk. Výrazne tiež navýši percento zelených plôch na fasáde centra (aktuálne je to 15 %).

Projekt rozšírenia obchodného centra smerom k Einsteinovej ulici, ktorý má byť ukončený koncom roka 2024, je špecifický aj opätovným využitím materiálov. Pri výstavbe sa repasuje a znovu využije 100 % pôvodných oceľových konštrukcií a približne tretina skiel z pôvodnej fasády. Dôležitým krokom k väčšej sebestačnosti bude aj inštalácia viac ako 350 solárnych panelov na streche prístavby.

„Efekt zelenej fasády je dlhodobý a prejavuje sa hlavne zlepšením mikroklímy vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre život hmyzu. Tento prístup je zvlášť dôležitý v priestore, kde naše centrum susedí s dopravnou tepnou mesta. Samozrejme, všetko sa bude riadiť zákonmi prírody a fasádu v plnej kráse uvidíme až po pár mesiacoch po inštalácii,“ približuje Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava.

Nová fasáda podporuje záväzok skupiny Unibail-Rodamco-Westfield, vlastníka nákupného centra, znížiť do roku 2030 vlastné uhlíkové emisie rozsahu 1 a 2 o 90 %.

Aupark získal prestížne hodnotenie udržateľnosti budov

Všetky tieto iniciatívy a záväzky k zeleným riešeniam sa premietli do certifikácie BREEAM In-Use, jedného z najprestížnejších systémov hodnotenia udržateľnosti budov. Aupark Bratislava je jeho držiteľom od roku 2014 na úrovni „Double Excellent”.

V decembri 2023 centrum potvrdilo opätovne vysoký štandard prevádzky a v hodnotení BREEAM In-Use sa posunulo na úroveň „Outstanding/Excellent“, pričom rating „Outstanding“ predstavuje najvyššiu možnú úroveň. V prostredí obchodných centier na Slovensku je to aktuálne najvyššie hodnotenie.

Práve prebiehajúca výstavba a rozšírenie centra má ešte zlepšiť ďalšie parametre udržateľnosti, ktoré má Aupark Bratislava ambíciu potvrdiť pri ďalšej potenciálnej re-certifikácii o tri roky.

V procese sa štandardne hodnotia technické a systémové prístupy, typy materiálov a technológií, spotreba energií, manažment vody, uhlíková stopa a ďalšie parametre prevádzky a budovy.

V ekologických iniciatívach nezaostávajú ani prevádzky

Svoju transformáciu smerom k čo najväčšej miere udržateľnosti zdôrazňuje Aupark Bratislava aj prebiehajúcou kampaňou Everyday For Future zameranou na ekológiu. Môžete sa v rámci nej zúčastniť rôznych workshopov či swapov, ale aj lepšie spoznať značky a predajne nákupného centra, ktoré svojou ponukou či rôznymi iniciatívami prispievajú k lepšej budúcnosti našej planéty. Ako realizujú koncept udržateľnosti v praxi?

• Kozmetická značka Kiehl’s ponúka možnosť recyklovania prázdnych obalov v butiku, má recyklačný program pre zákazníkov a program Future Made Better, ktorého cieľom je zníženie dopadu na životné prostredie.
• Obuv CCC v rámci svojho celoslovenského projektu „Dajte topánkam druhú šancu” zbiera použité topánky pre ľudí v núdzi, ktoré tak neskončia na skládke či v spaľovni. CCC zároveň rozširuje svoje produkty z ekologicky udržateľných materiálov pomocou kolekcie „weCare“.
• Značka Waterdrop, ktorá ponúka štýlové fľaše, termosky a mikrodrinky, sa zaviazala k zníženiu plastov v nápojovom priemysle. Prírodu šetrí pri navrhovaní produktov i vo výrobných procesoch. V rámci spolupráce s organizáciou Plastic Bank tiež zbiera z prostredia dve plastové fľaše za každú predanú fľašu zo svojej ponuky.
• Značka Yves Rocher pri výrobe svojich kozmetických produktov dbá na rešpekt k prírode aj k pokožke – sprchovacie gély sú vegánske a neobsahujú sulfáty. V roku 2024 uviedla novinku v podobe náhradných náplní svojich sprchovacích gélov radu Bain de Nature.
• Značka Curaprox vo svojich Smile Shopoch zbiera použité kefky, ktorým dáva druhú šancu na život, vďaka čomu neskončia na skládke. Vyseparované kefky putujú do fabriky v Pliešovciach, ktorá vyrába rôzne súčiastky a komponenty z plastu.
• Módna značka Reserved spustila zber použitého oblečenia vo svojich prevádzkach. Vo všetkých kolekciách tiež v čo najväčšej možnej miere používa materiály šetrné k životnému prostrediu aj z recyklovaných materiálov.
• Predajňa hračiek ALLTOYS má svojej ponuke viacero produktov z recyklovaných materiálov, či už ide o plyšové zvieratká či vozidlá pre deti. Ponúka tiež skladačky na podporu rozvoja jemnej motoriky vyrobené z dreva alebo rôznych bio materiálov.
• Značka obuvi ECCO používa pri výrobe revolučnú technológiu DriTan™, ktorá šetrí zhruba 20 litrov vody na jeden kus kože. Udržateľné procesy prebiehajú aj v rámci kolekcie kožených doplnkov.
• Predajňa CEWE Fotolab ponúka niekoľko produktov z recyklovaných materiálov, ako napr. fotoknihu, kalendár, bonboniéry či fotografie na plátno s rámom, ktoré majú udržateľný certifikátu FSC®.
• Značka NESPRESSO ponúka repasované kávovary ReLove, ktoré pomáhajú šetriť cenné zdroje a minimalizovať odpad. Známou aktivitou je aj recyklačný program, v rámci ktorého zákazníci vracajú použité kávové kapsuly na ďalšie spracovanie.

Unibail-Rodamco-Westfield je vlastníkom, developerom a prevádzkovateľom udržateľných, vysokokvalitných nehnuteľností v najdynamickejších mestách v Európe a Spojených štátoch. Skupina prevádzkuje 72 nákupných centier v 12 krajinách vrátane 38, ktoré nesú ikonickú značku Westfield.

Tieto centrá priťahujú viac ako 900 miliónov návštev ročne a poskytujú jedinečnú platformu pre maloobchodníkov a značky na spojenie so spotrebiteľmi. URW má tiež portfólio vysokokvalitných kancelárií, 10 kongresových a výstavných miest v Paríži a vývojový fond v hodnote 2,5 miliardy EUR prevažne so zmiešaným využitím.

Jej portfólio v hodnote 50 miliárd eur predstavuje 86 % v maloobchode, 6 % v kanceláriách, 5 % v kongresových a výstavných priestoroch a 2 % v službách (k 31. decembru 2023). URW je odhodlaným partnerom veľkých miest na projektoch mestskej obnovy, a to prostredníctvom rozvoja so zmiešaným využitím a modernizácie budov podľa špičkových noriem udržateľnosti. Tieto záväzky sú posilnené plánom skupiny Better Places, ktorý sa snaží mať pozitívny environmentálny, sociálny a ekonomický vplyv na mestá a komunity, kde URW pôsobí. Základné akcie URW sú kótované na burze Euronext Paris (Ticker: URW), sekundárne sú kótované v Austrálii prostredníctvom Chess Depositary Interests. Skupina ťaží z ratingu BBB+ od Standard & Poor’s a z ratingu Baa2 od Moody’s. Viac informácií nájdete na www.urw.com.

WOOD & Company Real Estate zastrešuje realitné aktivity významnej stredoeurópskej investičnej skupiny WOOD & Company, založenej v roku 1991. WOOD & Company spravuje investičné aktíva v hodnote presahujúcej 1,5 miliárd eur, obchoduje na burzách s ročným obratom 25 miliárd eur a poskytuje poradenské služby pri najvýznamnejších M&A transakciách v regióne. Úlohou WOOD & Company Real Estate je budovanie portfólia a aktívny manažment kvalitných komerčných nehnuteľností. Okrem pôsobenia v Českej republike, kde spravuje administratívne budovy Hadovka Office Park, Harfa Office Park a The Greenline či obchodné centrá Galerie Harfa a Centrum Krakov, WOOD & Company Real Estate úspešne buduje aj slovenské realitné portfólio s nákupným centrom Aupark Bratislava a administratívnymi budovami, Aupark Tower, Lakeside Park 01, BBC5, BBC1, BBC1 Plus a Westend Tower.

Redakcia
Redakcia
Redakcia Bratislavského Večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne