Keď Andrej Kiska v septembri 2022 hľadal nového zamestnanca na pozíciu do svojho nového projektu na pozíciu „E-Commerce manažéra v oblasti fashion“, veľa ľudí bolo asi prekvapených. O necelý rok projekt pod názvom Romade nabral reálne kontúry.
Romade je nezisková organizácia, ktorá uviedla na odevný trh novú dizajnérsku módnu značku s rovnakým názvom, značku „spájajúcu štýl a pomoc iným. Kúpou oblečenia potešíte seba a zároveň podporíte rómske ženy zo znevýhodnených komunít, ktoré ho pre vás vyrobili“.
Kúpou oblečenia od Romade zmeníte niekomu život. „Zamestnancom a zamestnankyniam z rómskej menšiny pomáhame okrem zabezpečenia stálej práce a príjmu aj odborným poradenstvom, napríklad pri riešení dlhov, exekúcii a taktiež pri získavaní odborných zručností a vedomostí. Poskytujeme im kariérne poradenstvo a mentoring pri rôznych životných situáciách,“ uvádza nová značka na svojom webe.
„Rómska kultúra je nesmierne rozmanitá, špičkovým módnym návrhárom sme dali k dispozícii okolo 1000 fotiek z Múzea rómskej kultúry a nechali sme im voľnú ruku,“ uviedol na sociálnej sieti Andrej Kiska k dizajnu oblečenia novej značky.
Ak má byť projekt udržateľný, vždy budú ceny oblečenia v ponuke e-shopu Romade vyššie, ako keď sa ušijú v Číne, alebo v Turecku, kde aktuálne väčšina odevných značiek svoje produkty vyrába.
„Pri tvorbe cien sme sa riadne zapotili, sme si vedomí, že niektoré sú vysoké. Museli sme zohľadniť cenu materiálu, ale aj dobu ušitia, ktorá je možno v našom projekte dlhšia ako je bežné. Verím, že keď sa zabehneme a dokážeme lacnejšie nakupovať ale aj rýchlejšie vyrábať, tak budeme môcť znížiť ceny…Verte mi, že som pri tvorbe cien prežíval ťažké chvíle, ale, žiaľ, žiaden slovenský výrobca nemá šancu konkurovať s fast fashion robeným v Bangladéži, či Vietname,“ doplnil Andrej Kiska.
Pozrite si video, ktoré zverejnil na sociálnej sieti Andrej Kiska: