Bratislavský Aupark otvoril v stredu 23. októbra rozšírenú časť, ktorá predstavila novú úroveň nakupovania v spojení s ekologickými aj dizajnovými inováciami. Štvrtá etapa výstavby petržalského nákupného centra priniesla vyšší počet obchodných jednotiek, vrátane vlajkových predajní, väčší komfort návštevníkov a udržateľné riešenia. Jedným z nich je aj očakávaná zelená fasáda, ktorá je najväčším projektom tohto druhu nielen na Slovensku, ale aj v Česku.
Aupark Bratislava novostavbou posilňuje svoju pozíciu moderného obchodného centra, ktoré reaguje na aktuálne požiadavky zákazníkov a trhu. Rozšírenie kladie dôraz nielen na prémiový nákupný zážitok, ale aj životné prostredie. Skupina Wood & Company investovala do rozšírenia Auparku s víziou dlhodobého posilnenia jeho postavenia ako kľúčového hráča v oblasti retailu a udržateľného rozvoja.
Rozšírenie Auparku zahŕňa 9 999 m² hrubej podlažnej plochy, z čoho 7 756 m² je určených na nové obchodné jednotky, vrátane značiek ako RESERVED a Zara, ktoré tu otvorili svoje najmodernejšie predajne na Slovensku. „Obnovila sa tiež časť existujúcich priestorov Auparku, čo umožnilo viacerým etablovaným nájomníkom rozšíriť svoje prevádzky alebo sa presunúť na lepšie pozície v rámci centra,“ dodáva Veronika Košická, General manager Aupark.
Zara, Reserved aj H&M v novom krajšom šate
Do nových priestorov sa presúva značka Zara. V jej najväčšej predajni na Slovensku s plochou viac ako 3 860 m² predstavuje svoj najinovatívnejší koncept obchodu. Zákazníci sa môžu tešiť na vynovený imidž, väčšie plochy na prezentáciu produktov a najlepšiu možnú kvalitu zákazníckeho servisu.
Obchod je vybavený najefektívnejšími technológiami, ktoré poskytnú unikátny módny zážitok integrovaný s online platformou. K službám dostupným cez aplikáciu značky patrí rezervácia skúšobnej kabínky, vyzdvihnutie online objednávok v predajni do dvoch hodín od objednania a možnosť vyhľadávania produktov v obchode.
Pripravená je aj zóna pre samoobslužné pokladne a miesto na recykláciu kartónov zákazníkmi. Zara Aupark má zároveň k dispozícii niektoré z najpokročilejších systémov eko-efektivity na zníženie environmentálneho dopadu.
Značka RESERVED otvorila v novej časti svoj najmodernejší typ predajne s rozlohou 2400 m², ktorá sa radí medzi najväčšie na Slovensku. Táto veľkorysá plocha so štýlovým a prehľadným dizajnom ponúka komplexný sortiment pre deti, ženy aj mužov, vrátane širokej ponuky oblečenia a doplnkov.
Prevádzka bude využívať najnovšie technológie nielen pri spracovaní tovaru v predajni, ale aj pri zabezpečení jej efektívneho chodu. Jedným z kľúčových riešení bude telemetrický systém, ktorý optimalizuje spotrebu energie. Vďaka tomu bude prevádzka fungovať udržateľnejšie a ekonomicky výhodnejšie.
Zároveň v rámci spoločenskej zodpovednosti je možné vďaka spolupráci s partnerom EKOCHARITA odovzdať v predajni použité oblečenie a doplnky, a tak prispieť k udržateľnejšiemu nakladaniu s textilom.
Výstavba s dôrazom na maximálne znovu-využitie materiálov
Dizajn nového rozšírenia navrhol architekt Juraj Jančina, ktorý sa podieľal aj na výstavbe pôvodného Auparku. Práce sa začali na jar roku 2023 vybúraním povrchového parkoviska a hlavná fáza výstavby odštartovala v auguste 2023. Celý projekt bol dokončený na jeseň 2024, presne pred plánovaným otvorením novej časti centra.
Ide už o štvrtú etapu rozšírenia Auparku, ktorý prešiel od svojho otvorenia v roku 2001 viacerými fázami. Prvá etapa zahŕňala samotné nákupné centrum, druhá fáza priniesla aj kiná a v rámci tretej etapy sa postavila kancelárska veža Aupark Tower. Aktuálna, štvrtá fáza tak prináša najvýraznejšie rozšírenie nákupných možností od otvorenia.
„Cieľom výstavby bolo maximálne recyklovať a opätovne využiť všetky dostupné materiály. Napríklad, pôvodná presklená fasáda sa rozobrala a jej časti sa vyžili v novej fasáde. Toto riešenie nielen znížilo náklady, ale aj pomohlo minimalizovať uhlíkovú stopu. Opätovne sa využilo aj pôvodné osvetlenie pri vstupe, niektoré zariadenia a vonkajšia dlažba,“ hovorí Michal Smolák, Development Manager Aupark Bratislava.
Zo staveniska sa tiež vytriedilo 13-tisíc ton zeminy, ktoré sa využili pre iný projekt na západnom Slovensku. Práce sa dotkli aj úprav pôvodnej fasády Auparku, ktorá podstúpila repas.
Nová budova je vybavená špičkovými technológiami na riadenie vzduchotechniky, chladenia a optimalizáciu energetickej spotreby. Pre úsporu prevádzkových nákladov preberá novostavba časť chladu od pôvodného Auparku. K energetickej efektivite prispieva fotovoltická elektráreň s výkonom 150 kWp na streche budovy.
Aupark tiež získal energetický certifikát s hodnotu A pre celkovú spotrebu energie a A0+ pre primárnu spotrebu energie – teda najvyššiu energetickú hospodárnosť v rámci certifikátu.
Jednou z hlavných výziev bola výstavba na mieste bývalého parkoviska, čo si vyžadovalo presunutie viacerých infraštruktúrnych sietí. Pôvodné povrchové parkovacie plochy pre návštevníkov, ktoré sa nachádzali na mieste aktuálnej stavby, sa presunuli do podzemia.
Nachádza sa v ňom 79 nových parkovacích miest, ktoré sú prepojené s existujúcimi parkovacími plochami. LED systém navigácie je navrhnutý tak, aby zabezpečil efektívne a pohodlné parkovanie pre návštevníkov. Vyšší komfort pocítia aj chodci vďaka novému vstupu do rozšírenej časti (medzi novou predajňou RESERVED a H&M), ktorý je bližšie k zastávkam MHD.
Zelená fasáda zlepší mikroklímu v okolí
Projekt rozšírenia obchodného centra smerom k Einsteinovej ulici je unikátny aj vďaka zelenej fasáde, ktorá je najväčšou realizáciou svojho druhu v rámci Slovenska aj Česka. Myšlienka vznikla s cieľom podporiť biodiverzitu v tesnej blízkosti Auparku aj mestskej diaľnice.
Architekti skombinovali prírodné prvky a moderné materiály, pričom znovu využili oceľ a sklo z pôvodnej fasády. S plochou viac ako 600 m² a 35 000 rastlinami rôznych druhov vychádza fasáda z konceptu prepojenia prírody s architektúrou. Inšpiráciu čerpá zo Sadu Janka Kráľa, ktorý je v tesnej blízkosti Auparku. Spojenie recyklovaných materiálov so zeleňou vytvára esteticky pôsobivú a ekologicky prospešnú živú stenu, ktorá harmonicky ladí s celkovým dizajnom centra.
„Tím investorov s hlavným architektom vytvorili stavbu pre novú klimatickou dobu. Jej nádherná zelená fasáda nielen ohromne chladí budovu a jej okolie, ale tiež čistí vzduch a radikálne znižuje hlučnosť,“ spresňuje Libor Musil, zakladateľ LIKO-S.
Zelená fasáda prinesie mnoho pozitívnych účinkov na okolie – ročne zachytí približne 1050 kg CO2 a zlepší mikroklímu v okolí budovy. V lete zníži prestup tepla, čím pomôže ochladzovať budovu a zníži potrebu využívania klimatizácie. Zároveň zavlažovanie zlepší vlhkosť vzduchu a prispeje k príjemnejšiemu prostrediu pre návštevníkov.
Fasáda tiež absorbuje hluk a zníži jeho prestup do vnútorných priestorov. Prispeje tiež k zachyteniu prachových častíc, čím čistí vzduch, a poskytne útočisko pre hmyz. Na zeleň nadviaže aj vedľajší chodník, na ktorom vyrastie „lúka“ tak, aby chodník splynul so zelenou fasádou. Osadený bude v ekorastri, čo umožní zachytávať dažďovú vodu.
Aby sa živá stena zachovala v čo najlepšej kvalite, bude podstupovať pravidelnú údržbu minimálne dvakrát ročne, aby sa zabezpečil optimálny rast a zdravie rastlín, ktoré bude potrebné strihať, presádzať a dopĺňať.
Zeleň je napojená na automatický zavlažovací systém, ktorý využíva vodu zo studne z Dunaja. Zavlažovanie prebieha celý deň v pravidelných intervaloch a v určitých časoch sa dopĺňa hnojivo. Zeleň by mala dosiahnuť svoj plný potenciál do dvoch rokov, keď sa rozrastie koreňový systém a rastliny sa stabilizujú.
Aupark Bratislava bude prínosy fasády merať v spolupráci so Slovenskou Technickou Univerzitou a profesorom Bielekom. Meranie bude zahŕňať zlepšenie tepelnej pohody, meranie povrchových teplôt a hluku, úspory na energiách a analýzu kvality ovzdušia. Fasáda má potenciál výrazne znížiť koncentrácie tuhých znečisťujúcich látok (PM10 a PM2,5), ako aj CO2, najmä v letných mesiacoch.
Rozšírenie Auparku predstavuje inovatívny prístup k modernému nakupovaniu, ktorý spája komfort s ohľadom na životné prostredie. Ide tak o vzorový projekt nielen pre Bratislavu, ale aj pre celé Slovensko. Skupina Wood & Company plánuje pokračovať v inováciách a ekologických projektoch aj naďalej. Zároveň sa budú ďalej vyvíjať digitálne prvky a rozšírenie služieb pre zákazníkov, pričom hlavným cieľom je udržateľnosť a zlepšovanie zákazníckej skúsenosti.
(ts)