Začiatkom decembra roku 1895 začali mechanik Václav Laurin a kníhkupec Václav Klement, obaja nadšení cyklisti, vyrábať vlastné bicykle. V nacionálne vypätej dobe konca 19. storočia bola vlastenecky pomenovaná Slavia.
Za niekoľko rokov (v roku 1899) mohol podnik Laurin & Klement spustiť výrobu motocyklov, sprevádzaných úspechmi v medzinárodných súťažiach. Po prvých pokusoch na prelome storočia prešli Laurin a Klement v roku 1905 postupne na výrobu automobilov.
Prvý automobil Voiturette A bol rovnako ako motocykle predajným úspechom a neskôr sa stal symbolom českého veterána. Firme zaistil už čoskoro stabilné postavenie na postupne sa rozvíjajúcom medzinárodnom trhu vozidiel. Popri ostatných podnikoch prispel Laurin & Klement rozhodnou mierou k tomu, že sa „Kráľovstvo české“ stalo najsilnejšou hospodárskou a priemyselnou časťou dunajskej monarchie. Produkcia sa podstatne rozšírila a čoskoro prekročila rámec rodinného podniku, a tak v roku 1907 uskutočnili jeho zakladatelia premenu na akciovú spoločnosť, ktorá priniesla prvú internacionalizáciu. Závod sa ďalej rozrastal a po roku 1914 sa musel zúčastniť vojenskej výroby.
V dvadsiatych rokoch sa prejavila potreba zlúčenia podniku so silným priemyselným partnerom, aby sa firma mohla udržať na trhu a modernizovať výrobu, ktorá vtedy zahŕňala popri osobných vozidlách taktiež rôzne typy nákladných vozidiel, autobusy, letecké motory a poľnohospodárske stroje. V roku 1925 nakoniec došlo k zlúčeniu s podnikom Škoda Plzeň, čo zároveň znamenalo koniec značky Laurin & Klement. Už v roku 1930 sa produkcia automobilov v rámci koncernu Škoda opäť vydelila ako samostatná akciová spoločnosť pre automobilový priemysel (ASAP), ktoré sa po odznení svetovej hospodárskej krízy podarilo uspieť na medzinárodnom automobilovom trhu modelom Škoda Popular.
Obdobie nemeckej okupácie predstavuje podstatný medzník v histórii podniku, ktorý sa stal súčasťou hospodárskeho systému nemeckej Ríše. V tejto súvislosti bol výrobný program okamžite obmedzený a výroba sa orientovala predovšetkým pre potreby Nemecka. Po 2. svetovej vojne bola spoločnosť v rámci socializácie premenená na národný podnik s označením AZNP Škoda, ktorému patrilo v súvislosti s politickým vývojom krajiny monopolné postavenie vo výrobe vozidiel.
Československé hospodárstvo povojnovej socialistickej doby, vychádzajúce z tradičných výrobných postupov a úspešnej minulosti, si cez zásahy plánovaného hospodárstva a iných obmedzujúcich opatrení podržalo relatívne dobrý štandard, ktorý bol spochybnený až nástupom nových technológií v západnom svete na konci šesťdesiatych rokov. Začiatkom sedemdesiatych rokov nastala permanentná stagnácia hospodárskeho systému, ktorá poznamenala aj mladoboleslavské automobilové závody, a to aj napriek ich vedúcemu postaveniu na východoeurópskom trhu. Nový prielom zaznamenala výroba až zavedením modelového radu Škoda Favorit v roku 1987.
Po politickom prevrate v roku 1989 začala vláda Československej republiky a vedenie firmy Škoda v Mladej Boleslavi hľadať v nových podmienkach trhového hospodárstva silného zahraničného partnera, ktorý by zabezpečil svojimi skúsenosťami a investíciami medzinárodnú konkurencieschopnosť. V decembri 1990 sa vláda rozhodla pre spoluprácu s nemeckým koncernom Volkswagen. 16. apríla 1991 začal svoju činnosť spoločný podnik Škoda, automobilová a.s., ktorý sa stal popri firmách VW, Audi a Seat štvrtou značkou koncernu.