2.8 C
Bratislava
piatok, 26. apríla 2024

BMW i8: Plug-in hybrid – to najlepšie z oboch svetov

Najčítanejšie

Značka BMW i – je synonymom pre vizionárske koncepty mobility a novú definíciu prémiovej kvality s dôrazným zameraním na udržateľnosť. Po svetovej premiére prvého sériovo vyrábaného modelu značky, BMW i3, je ďalším krokom BMW Group revolučná odpoveď na budúce výzvy osobnej mobility v segmente športových automobilov. Na francúzskej testovacej trati Miramas teraz značka BMW i predstavuje prototyp svojho druhého produkčného vozidla – BMW i8. Tento plug-in hybrid je najpokrokovejším športovým automobilom súčasnosti a rozširuje základnú filozofiu udržateľnosti BMW i do nového segmentu vozidiel.

BMW i8 je stelesnením pre BMW typickej radosti z jazdy v revolučnej a prevratnej podobe. Odráža sa to v jeho mimoriadne emotívnom dizajne, jazdných parametroch športového automobilu a hodnotách spotreby aj emisií pod úrovňou triedy malých vozidiel. Skombinovanie výnimočne ľahkej aerodynamickej karosérie s priekopníckou technológiou BMW eDrive v podobe kompaktného benzínového turbomotora BMW TwinPower Turbo s objemom 1,5 litra a inteligentným manažmentom energie, predstavuje ďalšie evolučné štádium stratégie EfficientDynamics. Vďaka kabíne z plastu, vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP, karbón) stanovuje BMW i8 nové štandardy vozidiel typu plug-in hybrid v oblasti nízkej hmotnosti. Dokáže jazdiť aj čisto na elektrický pohon, čo znamená nulové lokálne emisie. Zároveň však ponúka športovú dynamiku s predpokladaným zrýchlením z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy.

BMW i8 vznikalo od samého počiatku ako športový plug-in hybrid, s dôrazom na agilné jazdné vlastnosti a vynikajúcu efektivitu. Jeho charakteristická BMW i LifeDrive architektúra je tým najlepším základom pre odľahčenú konštrukciu. Jej prvou hlavnou časťou je hliníkový modul Drive, do ktorého patrí spaľovací motor aj elektromotor, batéria, riadiaca elektronika a komponenty podvozka, spolu s nosnými štruktúrami a konštrukčnými prvkami na ochranu pri kolízii. Druhou hlavnou časťou je modul Life, ktorý v zásade pozostáva z karbónovej štruktúry kabíny pre pasažierov s usporiadaním sedadiel 2+2. Táto architektúra okrem iného dáva BMW i8 pozoruhodne nízke ťažisko a takmer dokonalý pomer rozloženia hmotnosti na nápravy 50:50, čo v oboch prípadoch prispieva k zlepšeniu jazdnej agility.

Plug-in hybridný systém BMW i8 je špecifický pre tento model. Vývoj aj výroba sú vo vlastnej réžii BMW Group. Kompaktný trojvalcový benzínový motor BMW TwinPower Turbo je tu skombinovaný s elektrickým pohonom a lítium-iónovou batériou, ktorá sa dá dobíjať z bežnej domácej zásuvky. Benzínový motor posiela svoj výkon 170 kW/231 k na zadné kolesá, elektrický motor s výkonom 96 kW/131 k poháňa prednú nápravu. Táto konfigurácia umožňuje jazdu čisto na elektrinu na vzdialenosť do 35 km, s maximálnou rýchlosťou 120 km/h. Pri aktivite oboch systémov disponuje vozidlo dokonalými jazdnými vlastnosťami vďaka pohonu všetkých kolies, mohutnej akcelerácii a dynamickému prerozdeľovaniu ťahu pri športových prejazdoch zákrut. Podľa kalkulácie na základe jazdného cyklu EU, platného pre hybridné automobily typu plug-in, bude priemerná spotreba BMW i8 pri uvedení na trh menej než 2,5 l/100 km, s emisiami CO2 maximálne 59 g/km.

Optimálna rovnováha medzi dynamikou a spotrebou: BMW i8 je vzrušujúcou evolúciou stratégie BMW EfficientDynamics.

Už viac než desať rokov uplynulo od momentu, keď BMW Group uviedla svoju stratégiu EfficientDynamics, ktorej cieľom je podstatne zlepšovať dynamiku a zároveň efektivitu nových modelov. EfficientDynamics kombinuje evolučné vylepšovanie existujúcej technológie s vývojom nových, revolučných pohonných koncepcií. Venuje sa odľahčenej konštrukcii, aerodynamike, vysokovýkonným pohonným systémom na báze technológie BMW TwinPower Turbo a koncepcii elektrických pohonom BMW eDrive, s inteligentným manažmentom všetkých energetických tokov vo vozidle. Modelmi značky BMW i sa uvádzajú revolučné technológie, ktoré si následne nájdu cestu aj do produktov kmeňových značiek BMW Group.

BMW i zároveň stanovuje nové meradlá na ceste k mestskej mobilite s nulovými emisiami CO2. Vývoj, ktorý prebieha už od roku 2007, položil pevné základy revolučným riešeniam mobility, pod silným vplyvom ekologických, ekonomických a sociálnych zmien vo svete. BMW i sa zameriava výlučne na čisto elektrické a plug-in hybridné technológie.

Architektúra LifeDrive s hliníkovým šasi pre pohonný systém a karbónovou kabínou: pre viac emócií, nižšiu hmotnosť a optimalizovaný odpor.

Architektúra LifeDrive, vyvinutá špeciálne pre vozidlá BMW i, ponúka ideálnu platformu pre zvrátenie trendu postupného narastania hmotnosti, pričom zároveň umožní dosiahnuť dizajn, typický pre BMW i. S dĺžkou 4689 mm, šírkou 1942 mm a výškou 1293 mm má BMW i8 typické proporcie športového automobilu. Jeho dynamiku zvýrazňuje aj dlhá predná kapota, neprehliadnuteľné aerodynamické prvky, predĺžená línia strechy, krátke previsy a rázvor s dĺžkou 2800 mm.

BMW i8 kombinuje minimálny koeficient odporu vzduchu (cx) s hodnotou 0,26 s maximálnou aerodynamickou rovnováhou. Dômyselne prepracované obtekanie všetkých komponentov vozidla vzduchom prispelo k excelentnému pomeru odporu vzduchu a vztlaku, čoho výsledkom je špičková jazdná dynamika a stabilita.

Inteligentná odľahčená konštrukcia – od celkovej koncepcie až po tie najmenšie detaily.

BMW i8 s kombináciou hliníkového modulu Drive a karbónového modulu Life je žiarivým príkladom úspešnej aplikácie ľahkých konštrukčných postupov, čiže jedného z hlavných princípov stratégie EfficientDynamics. Použitie ľahkého, zároveň však mimoriadne voči nárazom odolného karbónu, prinieslo úsporu hmotnosti až o 50 percent oproti oceli a približne o 30 percent v porovnaní s hliníkom, pri podobnej, alebo dokonca vyššej pevnosti. Tieto bonusy eliminovali negatívny dopad hmotnostného nárastu, spôsobeného masou elektrického motora a vysokonapäťovej batérie. Výsledkom je pohotovostná hmotnosť BMW i8 nižšia než 1490 kg. Architektúra LifeDrive zároveň prináša výhody v oblasti rozloženia hmotnosti na nápravy. Batéria je uložená v strede dolnej časti vozidla, čoho rezultátom je nízko a centrálne položené ťažisko. Žiaden iný aktuálny model BMW Group nemá ťažisko položené takto nízko.

Rozloženie hmotnosti na nápravy dosahuje takmer dokonalý pomer 50:50. Kompaktný elektrický motor, spolu s prevodovkou a riadiacou elektronikou, sú uložené v tesnej blízkosti elektricky poháňanej prednej nápravy. Benzínový motor, prepĺňaný vysokotlakovým turbodúchadlom, je uložený bezprostredne pri zadnej náprave a svoju silu posiela na kolesá takisto najkratšou možno cestou. Lítium-iónová batéria je vo vozidle uložená centrálne, tesne pred jeho stredom. Po stránke ochrany pri kolízii je to ideálna pozícia pre batériu, uloženú v hliníkovom puzdre.

Dvere majú vnútornú štruktúru z karbónu a hliníkový vonkajší plášť. Toto znížilo ich hmotnosť o 50 percent v porovnaní s konvenčnou konštrukciou. Vysoko kvalitná prírodne spracovaná koža demonštruje udržateľnú filozofiu BMW i, známu ako „next premium“.

Horčíkový držiak palubnej dosky šetrí hmotnosť na dvoch frontoch. Jednak inteligentnou konštrukciou, ktorá ho robí o 30 percent ľahším oproti napr. BMW radu 6. A jednak aj vysokou pevnosťou, ktorá umožnila dosiahnuť redukciu množstva komponentov a znížiť hmotnosť o ďalších 10 percent. Inovatívna technológia penových plastov vo vedení klimatizácie znamená redukciu hmotnosti až o 60 percent oproti konvenčným komponentom, k čomu sa pridáva bonus lepšej absorpcie zvuku a vyššieho akustického komfortu.

Priame prepojenie motora a riadiacej elektroniky ušetrilo hmotnosť na kratšom káblovaní a úsporu prinieslo aj čiastočné využitie hliníkového vedenia. Odľahčoval sa aj podvozok. Štandardné 20-palcové kované hliníkové disky sú nielen ľahšie, ale majú aj lepšiu aerodynamiku. Šetrilo sa dokonca aj na skrutkách a maticiach, ktoré sú hliníkové a pri rovnakej pevnosti a funkčnosti o 45 percent ľahšie než oceľové.

BMW i8 je zároveň prvým produkčným vozidlom na svete, ktoré bude vybavené chemicky tvrdeným sklom. Táto technológia sa dodnes využívala napríklad pri smartfónoch. Deliaca priečka medzi kabínou a batožinovým priestorom BMW i8 pozostáva z dvoch vrstiev tvrdeného skla, z ktorých každá má hrúbku iba 0,7 cm. Medzi ne je vložené akustické tienenie. Okrem vynikajúcich zvukovo izolačných schopností je ďalšou výhodou asi 50 percentná úspora hmotnosti oproti konvenčnému laminovanému sklu.

Pre maximálnu radosť z jazdy a efektivitu: Motor BMW TwinPower Turbo a elektromotor z vývoja BMW Group.

Plug-in hybridný systém BMW i8 pochádza z vlastného vývoja BMW Group. Platí to tak pre spaľovací, ako aj pre elektrický motor, riadiacu elektroniku a batériu. Vďaka tomu disponujú všetky komponenty vysokými štandardmi kvality, ktoré pramenia z rozsiahlych výskumných a vývojových schopností BMW Group.

Revolučný charakter BMW i8 zdôrazňuje aj nový spaľovací motor, ktorý tu absolvuje svoju premiéru. BMW i8 je prvým produkčným modelom BMW, ktorý bude poháňať trojvalcový benzínový motor. Táto turbodúchadlom prepĺňaná jednotka je mimoriadne kompaktná a vyvinie vysoký výkon 170 kW/231 k. Litrový výkon až 113 kW/154 k je na úrovni špičkových športových automobilov a je najvyšším zo všetkých doteraz vyrobených motorov BMW Group.

Nový trojvalcový motor o objeme 1499 cm3 má svoje typické charakteristiky odvodené od radových šesťvalcov BMW, s ktorými je blízko príbuzný. Jeho technologický balík BMW TwinPower Turbo obsahuje prepĺňanie vysokotlakovým turbodúchadlom, priame vstrekovanie s tryskou umiestnenou medzi ventilmi a plynulo variabilný zdvih ventilov VALVETRONIC, ktorý eliminuje potrebu použitia škrtiacej klapky. Podobne ako pri šesťvalci, ani v novom trojvalci nepôsobia zotrvačné sily prvého a druhého rádu. Nízko položený moment otáčania, typický pre trojvalcové motory, je ešte výraznejšie redukovaný vyvažovacím hriadeľom, zatiaľ čo viacstupňový tlmič, integrovaný v automatickej prevodovke, sa stará o hladký a plynulý chod pri nízkych otáčkach. Krútiaci moment aj efektivitu motora pozitívne ovplyvňujú nízke hodnoty vnútorného trenia. Reakcia na akcelerátor je spontánna a agregát veľmi rýchlo dosiahne svoj najvyšší krútiaci moment 320 Nm.

Druhou pohonnou jednotkou BMW i8 je synchrónny elektromotor, špeciálne vyvinutý a vyrábaný v kapacitách BMW Group pre BMW i. Najvyšší výkon elektromotora je 96 kW/131 k, maximálny krútiaci moment 250 Nm vyvinie prakticky okamžite po rozbehu. Lineárny priebeh výkonu pokračuje aj do vysokých otáčok, čo sa podarilo dosiahnuť špecifickou konštrukciou, exkluzívnou pre BMW i. Technológia BMW eDrive vylepšuje princíp synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom pomocou špecifických rozmerov a usporiadania komponentov, vytvárajúcich krútiaci moment. Výsledkom je samomagnetizujúci efekt, inak typický iba pre reluktačné motory. Táto extra magnetizácia zaručuje stabilitu elektromagnetického poľa aj do vysokých otáčok.

Okrem funkcie asistencie pre benzínový motor počas akcelerácie dokáže elektrický agregát poháňať vozidlo aj sám, do rýchlosti 120 km/h. Maximálny dojazd pri nulových emisiách a takmer nehlučnej jazde je 35 km. Energiu motor čerpá z lítium-iónovej batérie, takisto z vlastného vývoja BMW Group. Je chladená kvapalinou a dá sa dobíjať buď z domácej elektrickej siete, zo zariadenia BMW i Wallbox alebo na verejnej nabíjacej stanici. Domáca sieť batériu plne dobije za menej než tri hodiny, nabitie cez BMW i Wallbox trvá ešte o hodinu menej. Batéria sa okrem toho nabíja aj rekuperáciou pri spomaľovaní a brzdení, alebo priamo spaľovacím motorom, takže nikdy nehrozí jej úplné vybitie.

Ovládač jazdného zážitku a tlačidlo eDrive: voľba efektívnej alebo dynamickej jazdnej charakteristiky.

Zadné kolesá BMW i8 poháňa benzínový motor cez šesťstupňovú automatickú prevodovku. Predné kolesá poháňa elektromotor prostredníctvom integrovanej dvojstupňovej automatickej prevodovky. Kombinovaný maximálny výkon pohonu je 266 kW/362 k, pričom na štyri poháňané kolesá putuje kombinovaný krútiaci moment 570 Nm. Pri využití oboch zdrojov pohonu sa očakáva, že bude vozidlo schopné zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej než 4,5 sekundy. Lineárna akcelerácia pokračuje až do vysokej rýchlosti, keďže kombinácia oboch pohonov prekryje prerušenia ťahu, spôsobené radením. BMW i8 má maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú na 250 km/h a dosiahne ju pri prevádzke čisto len benzínového motora. Variabilný pomer rozdelenia celkového ťahu medzi prednú a zadnú nápravu je zárukou dokonalo dynamických prejazdov zákrut. Pri vjazde do zákruty putuje na vozovku viac výkonu cez zadné kolesá, pre presnejšie zatočenie. Pri ostrejšom výjazde sa rozdelenie vráti k východiskovému pomeru len čo sa volant vracia k strednej polohe. Nastavenie pohonu a podvozka si môže vodič aj sám regulovať pomocou Ovládača jazdného zážitku, známeho z najnovších modelov BMW a prostredníctvom voliacej páky prevodovky. Alebo, exkluzívne pre BMW i8, pomocou tlačidla eDrive.

Voliacou pákou prevodovky sa dá nastaviť režim D pre automatické radenie, alebo režim SPORT, s manuálnym sekvenčným radením, ktoré sa aktivuje spolu s pritvrdením podvozka pomocou štandardného systému riadenia tlmičov Dynamic Damper Control. V režime SPORT reagujú oba hnacie agregáty spontánnejšie na akcelerátor a funkcia pomocného ťahu elektromotora pri zrýchlení sa maximalizuje. V tomto móde zároveň dochádza k intenzívnejšej rekuperácii pri spomalení a brzdení, aby sa batéria adekvátne dobíjala. Špecifické pre režim SPORT je aj zobrazenie programovateľného prístrojového panelu, kde sú k dispozícii viaceré jazdne relevantné informácie, spolu s otáčkomerom.

Ovládač jazdného zážitku na stredovej konzole ponúka dva režimy. Pri štarte sa aktivuje režim COMFORT s vyváženým pomerom športovosti a efektivity, s neobmedzeným prístupom ku všetkým funkciám komfortu. Alternatívou je režim ECO PRO, optimalizovaný pre úspornú jazdu. Súčasťou stratégie tohto režimu je inteligentná aktivácia rekuperácie: riadiaca jednotka podľa aktuálnej situácie zváži, či sa po zložení nohy vodiča z akcelerátora viac oplatí rekuperovať, alebo naopak odpojiť motor od pohonného reťazca a nechať vozidlo „plachtiť“ vlastnou kinetickou energiou. ECO PRO režim zároveň kontroluje komfortné funkcie poháňané elektrinou, napríklad klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel a okien, s cieľom minimalizovať ich spotrebu, ale bez ohrozenia bezpečnosti. Maximálny dojazd BMW i8 s plnou nádržou benzínu a plne dobitou batériou je vyše 500 km v režime COMFORT. Prepnutím do módu ECO PRO sa dá predĺžiť ešte o 20 %. ECO PRO režim v BMW i8 sa dá využiť aj pri čisto elektrickej prevádzke. Spaľovací motor sa zapne iba v prípade, keď stav nabitia batérie poklesne pod istú hodnotu, alebo pri náhlej prudkej akcelerácii.

Aktuálne zvolený jazdný režim sa vodičovi trvalo zobrazuje na programovateľnom prístrojovom paneli vo forme špecifickej farebnej schémy a rozličného usporiadania ukazovateľov. Trojrozmerný vzhľad displeja dokonalo pasuje k celkovo futuristickému imidžu vozidla.

Špičková kvalita technológie podvozka, DSC a Dynamic Damper Control v štandardnej výbave.

High-tech podvozok BMW i8 má vpredu dvojité priečne ramená a vzadu päťprvkovú nápravu, s hliníkovými komponentmi a geometriou špeciálne prispôsobenými odľahčenej konštrukcii vozidla. Elektromechanický posilňovač riadenia uľahčuje manévrovanie v meste a zároveň poskytuje športovo typickú presnosť pri vysokej rýchlosti. Štandardom je dynamické riadenie tlmičov Dynamic Damper Control, ktorého elektronika prispôsobuje charakter tlmenia zvolenému jazdnému režimu.

Dynamická kontrola stability DSC obsahuje protiblokovací systém ABS, Kontrolu brzdenia v zákrutách CBC, Dynamickú kontrolu brzdenia DBC, brzdového asistenta, pohotovostný režim bŕzd, asistenta rozjazdu, kompenzáciu slabnutia účinku pri prehriatí a funkciu osúšania bŕzd. Tlačidlom aktivovaná Dynamická kontrola trakcie DTC posúva prah zásahov stabilizácie DSC, čo umožňuje prechádzať zákruty jemným kontrolovaným šmykom, alebo uľahčí rozjazd z klzkého povrchu, napríklad zo snehu.

Predná náprava má štandardne obuté pneumatiky rozmeru 195/50 R20, na zadnej je veľkosť 215/45 R20. Napriek relatívne malej šírke majú pneumatiky podobnú styčnú plochu s povrchom ako pri bežnejších rozmeroch – vďaka väčšiemu priemeru. Daný nezvyčajný rozmer je ideálnym z hľadiska pomeru dynamiky, aerodynamiky a valivého odporu, s priamym dopadom na spotrebu paliva a emisie.

Milan Stupka

 

Zdroj: BMW Group Slovakia

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne