2.1 C
Bratislava
utorok, 12. novembra 2024

Ako to vyzerá, keď nákupné centrum žije udržateľnosťou?

Najčítanejšie

V otázkach udržateľnosti sa Aupark Bratislava snaží ísť príkladom a aktívne sa venuje viacerým ekologickým iniciatívam, za ktoré získal aj prestížnu certifikáciu. Nákupné centrum je presvedčené, že k zelenej budúcnosti by mal priložiť ruku každý.

Bratislavský Aupark je držiteľom jedného z najprestížnejších hodnotení udržateľnosti budov s názvom BREEAM In-Use. V decembri 2023 sa mu podarilo posunúť na úroveň „Outstanding/Excellent“, pričom tento rating predstavuje najvyšší možný stupeň. V súčasnosti je to najvyššie hodnotenie medzi obchodnými centrami na Slovensku. Pomohli k tomu viaceré aktivity a záväzky, vďaka ktorým sa môže obľúbené nákupné centrum považovať za lídra v udržateľnosti.

Podpora biodiverzity v mestskom prostredí

Aupark Bratislava verí, že aj malé kroky dokážu veľké zmeny. S cieľom podporovať biodiverzitu v meste chová nákupné centrum na svojej streche včelie rodiny zo včelnice vo Vysokej pri Morave. Výsledkom usilovnej práce státisícov včiel z desiatich úľov je viac ako 200 kg lahodného mestského medu za sezónu. Aupark aktuálne začal stáčať nový med, ak sa chcete na včelie úle pozrieť, môžete ich vidieť cez okno z 2. poschodia predajne Peek & Cloppenburg.

Aupark pomáha aj s nedostatkom prirodzených miest na hniezdenie pre vtáctvo, ktoré priťahuje blízkosť Sadu Janka Kráľa a Dunaja. Na budove centra a v jej okolí sa nachádza 10 búdok pre rôzne druhy vtákov, ale aj netopiere.

Domovom pre množstvo včiel, čmeliakov, motýľov a 40 000 rastlín rôznych druhov sa stane aj zelená fasáda pripravovanej prístavby Auparku, ktorá podporí biodiverzitu v tesnej blízkosti mestskej diaľnice. Jedna z najväčších realizácií svojho druhu na Slovensku zároveň podporí energetickú sebestačnosť centra, ochladzovanie okolia a bude vyrábať kyslík, pohlcovať CO2 a hluk.

Solárna energia, jednoduché triedenie odpadu aj elektromobilita

Aupark znižuje svoj ekologický dopad implementáciou udržateľných princípov aj pri rekonštrukciách, používaní ekologických čistiacich prostriedkov či využívaní elektriny z fotovoltických panelov. Na streche parkovacieho domu sa ich nachádza až 1200, ktoré využívajú slnečné žiarenie na výrobu solárnej elektrickej energie.

Nákupné centrum vie, že ak chce návštevníkov motivovať k správnemu triedeniu odpadu, musí im ho čo najviac uľahčiť. Preto nájdete v jeho oranžovej garážovej lobby okrem základných smetných nádob aj nádoby na batérie, drobný elektroodpad, plechovky či použitý kuchynský olej. Nachádza sa tu aj automat na rozložiteľné vrecká pre zber kuchynského odpadu. V súčasnosti je v Auparku recyklovaných 37 % všetkého odpadu s plánom zvýšiť tento objem na 45 %.

Auparku záleží aj na podpore udržateľnej mobility. Majitelia elektromobilov majú k dispozícii bohatú infraštruktúru pre nabíjanie svojich vozidiel. Na nádvorí centra si zasa môžu návštevníci požičať zdieľaný bicykel od Slovnaft Bike, nachádzajú sa tu aj nabíjacie stanice pre elektrobicykle, zastrešené stojany pre bicykle aj priestor na parkovanie kolobežiek.

Nákupné centrum podporuje záujem svojich návštevníkov o ekologické témy aj rôznymi komunitnými aktivitami. Veľkú obľubu si získali workshopy, počas ktorých si môžu záujemcovia vyskúšať upcykláciu, ako aj swapy oblečenia s Nosene. Dať vašim kúskom nový domov a vybrať si zároveň aj niečo pre seba budete môcť najbližšie už 8. júna. Môžete sa tešiť aj na 25. mája, kedy sa bude konať program v centrálnej zóne: workshop Ako si opraviť oblečenie s NOSENE – naučíte sa, si poradiť s drobnými opravami pomocou nažehľovačiek & Ako sa správne starať o oblečenie, topánky a rôzne materiály, aby oblečenie vydržalo čo najdlhšie s Alain Delon. Nebude chýbať ani program na zadnom nádvorí pri sade J. Kráľa: Nájdite sa so zvieratkom z útulku.

Čo nové v Auparku?

Okrem tém udržateľnosti žije Aupark Bratislava v máji a júni aj viacerými zaujímavými novinkami:

• Na prízemí môžete znova navštíviť dm drogerie markt Slovensko, ktorá otvorila svoju vynovenú a väčšiu predajňu. Nájdete v nej ešte širší výber kozmetiky, drogérie, bio potravín, doplnkov aj praktických vecí do domácnosti. V predajni sa môžete zoznámiť aj s novinkou – úplne prvým dmBOXom na Slovensku pre vaše online objednávky.
• Zvyknete v Auparku nachodiť počas nákupov tisíce krokov? Potom je pre vás ako stvorená kroková výzva Step Counter Challenge. Stačí mať v mobile nainštalovanú aplikáciu Aupark, ktorá vám bude rátať kroky. Zapojte sa do 31.5. a získajte výhru v hodnote 200 Eur!
• Radi obdarovávate vašich blízkych darčekmi, ktoré skutočne využijú? V júni budete môcť zakúpiť darčekovú kartu Aupark v hodnote 100 eur, ku ktorej sa pripočíta príjemný bonus vo výške 10 eur.
• Nezabudnite, že stále prebieha súťaž o Eco Sense box plný udržateľných prekvapení z predajní Auparku. Zapojiť sa môžete už len do 17. mája 2024 na sociálnych sieťach Auparku.

Reťazce.sk
Reťazce.sk
Reťazce.sk písali predovšetkým o maloobchode v Bratislave, sústredili sa na centrum Bratislavy a väčšinou na gastroscénu. Zaujímali sa predovšetkým o inovatívne nezávislé projekty. Projekt v rôznych podobách fungoval od roku 2009. Autorom a zodpovednou osobou za obsah bol Radoslav Augustín. V histórii na projekte spolupracovali i Lukáš Kočišek a Ivan Krasko. Redakcia Mediahub.sk od novembra 2018 na obsahu projektu pokračuje. Doménu Reťazce.sk sme získali od spoločnosti VisuArt, s.r.o. a stala sa súčasťou nášho projektu. Portál Reťazce.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne