Q&A (questions and answers) | otázky a odpovede (príprava napr. na tlačovú konferenciu) |
qualified prospect | potenciálny zákazník, ktorý chce a potrebuje produkt, môže si ho dovoliť kúpiť a je tým, kto o kúpe rozhoduje |
qualitative analysis | kvalitatívna analýza – metóda skúmania názorov bez použitia formálnych, prísno sa čísel pridržiavajúcich, kvantitatívnych výskumných metód; ide skôr o pýtanie sa priamo členov určitých cieľových skupín a podrobný opis a výklad javov tak, ako ich vidia oni; qualitative research |
qualitative research | kvalitatívny výskum – metóda skúmania názorov bez použitia formálnych, prísno sa čísel pridržiavajúcich, kvantitatívnych výskumných metód; ide skôr o pýtanie sa priamo členov určitých cieľových skupín a podrobný opis a výklad javov tak, ako ich vidia oni; qualitative analysis |
quality | kvalita – tie črty a charakteristiky produktu, ktoré ovplyvňujú jeho schopnosť uspokojovať potreby zákazníkov |
quality circle | skupina kontroly kvality; skupina na pracovisku, usilujúca sa zlepšiť metódy práce |
quantitative analysis | kvantitatívna analýza – metóda skúmania správania sa ľudí s využitím zložitých matematických a štatistických modelov; skúmajú sa väčšmi objektívne než subjektívne vlastnosti |
quantity discount | množstvová zľava – zníženie jednotkovej ceny pri objednávke väčšieho množstva |
quarterly | štvrťročný, štvrťročník |
quarterly report | štvrťročná správa; výkaz štvrťročného predaja a výnosov, ktorý firmy pripravujú za prvý, druhý a tretí kvartál – často obsahuje aj informácie o iných skutočnostiach v danom období |
query | písomná otázka redaktorovi alebo vysielajúcemu navrhujúca príbeh alebo jeho spracovanie |
question-and-answer session | odpovede na otázky (novinárov) |
questionnaire | dotazník |
questionnairedata | dotazníkové údaje – fakty a čísla získané cestou pýtania sa ľudí na ich postoje, vedomosti, zámery a správanie |
question | otázka |
questions from the floor | otázky z publika |
quick response | rýchla odpoveď na požiadavky zákazníka; systém riadenia zásob skracujúci čas dodávky tovaru pre maloobchod; efficient consumer response |
quota | kvóta, prídel – v medzinárodnom marketingu obmedzenie množstva produktov, ktoré smú danú krajinu opustiť alebo do nej vstúpiť |
quota sample | kvótna vzorka – proporcionálna stratifikovaná náhodná vzorka; výber respondentov výskumu na základe známych vlastností populácie – takýto výskum je rýchly, pružný, anonymný, pomerne lacný, ale vplyv pýtajúceho sa je príliš veľký a ťažko kontrolovateľný; stratified random sample |
quotation | citát; sadzba, kurz, udanie ceny; predkalkulácia; cenová ponuka |
quotation marks | úvodzovky |
quote | citát; citát v príbehu; úvodzovka (quotation mark); odhadovaná cena |
Anglicko-slovenský slovník Komunikácie, public relations a marketingu zostavil
pán Doc. Dr. IVAN ŽÁRY, PhD., APR – www.zary.sk
Tento glosár čerpá z týchto hlavných zdrojov:
- Publikácia Glossary of Public Relations terms in 7 Languages, ktorú v sedemdesiatych rokoch pripravila Európska konfederácia public relations (CERP) ako pracovný slovník na harmonizáciu terminológie PR v Európe. Túto brožúrku opäť vydalo v roku 1988 vydavateľstvo Hollis Directories Ltd. Túto časť nášho glosára spracoval Dr. Emil Pícha, bývalý výkonný riaditeľ ProPublica.
- Anglicko-maďarský a maďarsko-anglický slovník PR (Angol-magyar, magyar-angol PR szótár) od Györgya Táboriho a Gábora Sarlósa, ktorý v roku 1996 vydala maďarská firma PeppeR.
- Study Guide For the Accreditation in Public Relations (APR) Examination.
- LESLEY, P. (ed.) (1991) The Handbook of Public Relations and Communications (4th ed.). McGraw-Hill 1991.
- SEITEL, F. P. (2001). The Practice of Public Relations. 8th ed. Prentice Hall 2001.
- SEITEL, F. P. (1995). The Practice of Public Relations. 6th ed. Prentice Hall 1995.
- SEITEL, F. P. (2011) The Practice of Public Relations. 11th ed. Prentice Hall 2011. International Edition. ISBN 10: 0-13-705831-4; ISBN 13: 978-0-13-705831-0.
- BERKOWITZ, E. N. – KERIN, R. A. – HARTLEY, S. W. – RUDELIUS, W. (1997). Marketing. 5th ed. Irwin, McGraw-Hill 1997.
- BERKOWITZ, E. N. – KERIN, R. A. – HARTLEY, S. W. – RUDELIUS, W. (2000). Marketing. 6th ed. Irwin, McGraw-Hill 2000.
- BASKIN, O. W. – ARONOFF, C. E. (1988). Public Relations. Dubuque 1988.
- WOLF, S. (2001). Erstes Deutsch-Slowakisches Marketing Lexikon. Prvý nemecko-slovenský marketingový lexikón. Bratislava : Stimul 2001.
- KOTLER, P. & ARMSTRONG, G. (2008). Principles of Marketing (12th ed.) Upper Saddle River, NJ : Pearson Education 2008.
- KITA, J. et al. (2010). Marketing. Bratislava : Iura Edition 2010. ISBN 978-80-8078-327-3
- KRIŽANOVÁ, A. et al (2010). Medzinárodný marketing. Žilina : Georg 2010. ISBN 978-80-89401-13-0
- Rozličné ďalšie pramene, vrátane každodenného života a praxe profesie.