6.4 C
Bratislava
streda, 24. apríla 2024

Obchody sa v prvom kvartáli nadýchli. Ich tržby medziročne vzrástli o 16 %

Najčítanejšie

Slovenský maloobchod odštartoval rok 2022 pozitívne, keď v prvom kvartáli dosiahol medziročný nárast tržieb o 16 %. Stalo sa tak vďaka tomu, že všetky obchody boli otvorené – na rozdiel od prvých mesiacov vlaňajšieho roka.

V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company, pozrela na to, ako sa v prvom štvrťroku darilo jednotlivým oblastiam maloobchodu, ako na tom boli naši obchodníci v porovnaní s obchodníkmi z iných ekonomík EÚ, ale aj na to, prečo sa Slováci vrátili späť do kamenných predajní. Analýza vychádza z najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR a Eurostatu.

V ANALÝZE SA DOZVIETE:

  • Ako sa v prvom kvartáli 2022 darilo slovenským obchodníkom?
  • Ako sme na tom v porovnaní s inými krajinami EÚ?
  • Prečo e-shopy ako jediné zaznamenali medziročný pokles tržieb?
  • Pocítili nával návštevníkov aj nákupné centrá?

Tržby slovenského maloobchodu v prvom kvartáli 2022 vzrástli o 16 %
Slovenský maloobchod zaznamenal v prvom kvartáli 2022 medziročný nárast tržieb o 16 %. Nárast tržieb pritom zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu. Stalo sa tak vďaka tomu, že kamenné obchody boli na rozdiel od minulého roka naplno otvorené.

Vlani počas prvého kvartálu (až do 19. apríla) boli fyzické prevádzky zatvorené. Výnimkou boli iba predajne s potravinami, drogériou či lekárne. Predaj väčšiny tovarov sa tak uskutočňoval iba cez online kanály, ktoré boli pre väčšinu značiek ale iba doplnkový predajný kanál.

zdroj: WOOD & Company

Oproti 1. štvrťroku 2021 sa podarilo zvýšiť tržby predovšetkým maloobchodu s rekreačným a kultúrnym sortimentom (napr. predajniam s hračkami, športovými potrebami, knihami či kancelárskymi potrebami) a to až o 47,9 %.

Nasledoval maloobchod s tovarom pre domácnosť (napr. predajne s textilom, železiarskym tovarom či nábytkom) s nárastom tržieb o 44,9 %. Obchodníkom s ostatným tovarom (napr. predajniam s oblečením, obuvou, šperkami, drogériou či lekárňam) vzrástli tržby o 35,4 %.

Pomerne výrazný nárast tržieb na úrovni 23,2 % si ale na svoje konto pripísal aj maloobchod s potravinami, nápojmi a tabakom v špecializovaných predajniach. O 11,6 % vzrástli tržby čerpacím staniciam, o 11 % predajniam so zariadeniami pre IKT. Nárast tržieb o 10,3 % evidovali predajcovia v stánkoch a na trhoch.

Hypermarkety a supermarkety, ktoré sa na celkovým tržbách maloobchodu podieľajú viac ako 40 %, zaznamenali medziročný nárast tržieb o 8,4 %. Jedinou oblasťou, ktorá v prvom štvrťroku 2022 evidovala medziročný pokles tržieb (o – 4,9 %) je maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov, ktorého súčasťou sú aj e-shopy.

Slovensko a Poľsko s druhým najrýchlejším rastom maloobchodných tržieb v EÚ

Pochopiteľne, nielen Slovensko, ale aj ostatné krajiny EÚ majú za sebou dva roky pandémie, počas ktorých pristupovali k rôzne prísnym opatreniam v snahe zabrániť šíreniu nákazy koronavírusom.

To ovplyvňovalo nielen chod jednotlivých ekonomík, ale aj ich maloobchodu. V prvom kvartáli 2022 Slovensko dosiahlo v rámci EÚ spolu s Poľskom druhý najrýchlejší rast maloobchodných tržieb (o cca 16 %).

Predbehlo ich iba Slovinsko, ktoré počas prvého štvrťroka 2022 evidovalo medziročný nárast maloobchodných tržieb o cca štvrtinu. Dobrou správou je i fakt, že celkové maloobchodné tržby EÚ a eurozóny si počas prvej štvrtiny tohto roka udržali nárast.

E-shopom sa v prvom štvrťroku 2022 nepodarilo zopakovať tržby z minulého roka. Spotrebiteľov zlákali otvorené kamenné prevádzky

Dominanciu nakupovania vo fyzických prevádzkach potvrdzujú aj vyššie spomenuté dáta Štatistického úradu SR. Všetky typy maloobchodu, ktoré využívajú ako hlavný predajný kanál kamenné predajne, zaznamenali v prvom kvartáli 2022 medziročný nárast tržieb.

Naopak, maloobchod mimo predajní, stánkov a trhu, ktorého súčasťou sú obchody zamerané výlučne alebo hlavne na online nakupovanie, zaznamenal ako jediný pokles tržieb (o takmer – 5 %) a teda obrat z úvodu roka 2021 sa mu nepodarilo zopakovať.

Pandémia a s ňou súvisiace lockdowny pochopiteľne presmerovali časť našich nákupov do online sveta, čo potvrdzujú aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac a to až 84 %.

V súčasnosti už iba sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti. Akonáhle prišiel lockdown a ich prevádzky zostali zatvorené, sústredili predaj do online prostredia, tovar doručovali poštou či kuriérom alebo sa zmenili na výdajné miesta. Ale nestačilo to. Inak povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku.

Potvrdilo sa tak, že pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať, vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať k dispozícii ihneď a pre mnohých je zase nakupovanie forma relaxu alebo zážitku.

Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním v kamenných predajniach.

Nákupné centrá naďalej lákajú svojich návštevníkov

Nákupné centrá sú „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky oblasti maloobchodu a pestrú škálu služieb či gastro prevádzok.

„Nakupovanie cez e-shopy tradičnému retailu významne neuškodil, pričom pozorujeme návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov. Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike máme odsledované, že ak si zákazník objedná tovar online, príde si poň osobne do predajne. E-shopy teda nenahradili kamenné predajne, ale slúžia ako ich doplnok. Po uvoľnení opatrení cítime silný opätovný nárast návštevníkov aj tržieb, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia si viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom doslova vyhľadávajú,“ zhodnotil aktuálnu situáciu v nákupných centrách Jan Kubíček z Asociácie nákupných centier.

Eva Sadovská
analytička WOOD & Company

zdroj: WOOD & Company
Redakcia
Redakcia
Redakcia Bratislavského Večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Aktuálne