Celkom 24 slávnych piesní legendárnej speváčky, autorky, deväťnásobnej Zlatej slávice Hany Zagorovej zaznie v novom pôvodnom českom muzikáli Biograf láska, ktorý uviedlo Divadlo Kalich a spoločnosť No.Art. predstavenia sa uskutočnia v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto v kultúrnom stane Stars Auditorium od 14. marca do 11. mája 2024.
V polovici roku 2022 vyrástla v areáli futbalového štadióna na Pasienkoch v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto pútavá modro-biela silueta novej kultúrnej a spoločenskej scény. Nesie názov STARS auditorium. Ide o efektný stan, podobný, ako na svoje predstavenia používa slávny súbor Cirque du Soleil. Aj tento stan vyrobila na mieru špičková talianska spoločnosť Anceschi. Nová kultúrna scéna je v tesnej blízkosti Kuchajdy a nákupného centra VIVO.
„Od roku 2001 sme sa niekoľkokrát pokúšali získať Istropolis a prebudovať ho na moderný priestor svetových parametrov. Žiaľ, skončilo to jeho búraním. Mali sme plány postaviť vlastné divadlo, ale po začiatku pandémie sme museli naše plány korigovať. Spomenul som si vtedy na moju prvú návštevu predstavenia Cirque du Soleil vo Viedni, kde sa v cirkusovom šapitó ukrývalo komfortné divadlo. A keďže stále tvrdím, že aj na Slovensku sa dajú robiť svetové veci, našli sme taliansku rodinnú firmu Ancheschi, ktorá nám taký stan vyrobila. Partnerská spoločnosť SRS light design ho zas vybavila špičkovou technikou,“ prezradil pre Novomestský Večerník Július Jackuliak z umeleckej agentúry Feeling.
Autorkou scenára „Biografu láska“ je úspešná spisovateľka a publicistka Uljana Donátová, réžia aj scéna bola zverená hercovi a scénografovi Janovi Křížovi. Divadlo Kalich tým otvára ďalší priestor na spoluprácu so svojim kmeňovým hercom, ktorý je oceňovaný ako jeden z najžiarivejších talentov súčasného českého muzikálu, a navyše umelecky uspel aj za hranicami.
Podobne divadlo stavilo na talent kostýmového návrhára Radka Fišera, ktorého muzikáloví diváci doteraz poznajú predovšetkým ako tanečníka.
Choreografkou predstavenia je Petra Parvoničová, autorom hudobného naštudovania Ľubomír Dolný, ktorí sa v Divadle Kalich spolupodieľali už na niekoľkých rešpektovaných muzikálových tituloch.
„Hanka Zagorová nám dáva veľkú tvorivú slobodu, sama dobre vie, ako veľmi je pre každého umelca dôležitá. Scenár muzikálu samozrejme pozná, čítala ho, diskutovali sme s ňou nad ním a ďalej nás už necháva pracovať. Avšak veľmi si vážim to, že celý projekt zaštiťuje a že s nami u neho stále je,“ poodhaľuje doterajšiu spoluprácu so speváčkou na dva roky pripravovanom muzikáli režisér Jan Kříž.
„Myslím si, že mojím vkladom sú pesničky, ktoré som dala k dispozícii, a nerada by som sa púšťala do práce, ktorú neviem alebo jej nerozumiem,“ dopĺňa ho Hana Zagorová.
Divadlo Kalich bolo v roku 2007 dejiskom jej návratu k herectvu, ktoré na začiatku svojej kariéry študovala, keď prijala rolu v muzikáli Jack Rozparovač. Nasledovala dlhoročná spolupráca speváčky a divadla, ktorej je muzikál Biograf láska vyústením. Hana Zagorová bola oslovená k podobnému projektu už niekoľkokrát, ponuka Divadla Kalich ju presvedčila „libretom, víziou celého tímu a pracovným nasadením.“
„S producentmi muzikálu sme si na úplnom začiatku vybrali základné portfólio piesní, o ktorých sme boli presvedčení, že v muzikáli jednoducho musia zaznieť. Sú to pesničky, ktoré Hanu Zagorovú ako speváčku charakterizujú a sú s ňou neoddeliteľne späté, poslucháč si ich už pri prvých tónoch okamžite vybaví. Ale v priebehu procesu sme našli aj také, ktoré práve vďaka emóciám, ktoré sprostredkovávajú, pomôžu dotvoriť a posunúť príbeh a charaktery hrdinov,“ približuje autorka scenára Uljana Donátová začiatky práce na muzikáli. K samotnému príbehu prezradila:
„Chcela som láskavý príbeh s pesničkami Hany Zagorovej, ktorý môže prežiť úplne každý. Preto tri hlavné ženské postavy, okolo ktorých sa celý dej muzikálu točí, dokážu aj vážne situácie prijímať s humorom a nadhľadom, dokážu sa navzájom tak trochu špičkovať, robiť si zo seba srandu, ale v dôležitých okamihoch sa podržať. Ale muži v tomto príbehu majú tiež dôležitú, ba priam zásadnú úlohu.“
Herecké obsadenie vzišlo z niekoľkokolesových konkurzov. Na svojich predstaviteľov čakalo osem dospelých rolí, dve role detské aj role v company. „Nikdy by som si netrúfla dávať rady hotovým, výborným spevákom. Myslím si, že si s tým určite poradí každý sám, len by som trochu odporučila zabudnúť na moju interpretáciu a dať do toho kus svojho názoru, kus svojho ja a presadiť svoju osobnosť,“ odkazuje hercom na začiatku ich práce na muzikáli Biograf láska Hana Zagorová.
Rozhovory
Hana Zagorová
Napadlo vás niekedy, že by vaše pesničky, ktoré sú častokrát samy o sebe ucelenými príbehmi, mohli poslúžiť rozprávaniu príbehu na divadelnom javisku?
Mojou ctižiadosťou nebolo mať muzikál zo svojich pesničiek, ale v posledných rokoch mi tri scenáre na muzikál došli a predstavte si, dva z nich sa volajú Biograf láska. Takže nejaký význam to asi má a ja vlastne beriem, a to som vždy hlásala, každú pesničku ako uzavreté divadelné predstavenie, tak som si hovorila: A prečo nie…
Čo vás presvedčilo ku kývnutiu na oslovenie práve z Divadla Kalich?
Asi libreto, vízia celého tímu a pracovné nasadenie. Keď som videla, že celý tím venuje tomu projektu strašne veľa práce, hovorila som si, že vlastne ja nemôžem kaziť prácu niekoho iného.
Príprava a vznik divadelného predstavenia je kolektívne úsilie mnohých ľudí a profesií. Do akej miery alebo akým spôsobom ste sa rozhodli na predstavení podieľať vy osobne?
Myslím si, že mojím vkladom sú pesničky, ktoré som dala k dispozícii, a nerada by som sa púšťala do práce, ktorú neviem alebo jej nerozumiem.
Javisko Divadla Kalich sa v roku 2007 stalo miestom vášho návratu k herectvu, ktoré ste pôvodne študovali. Aké spomienky máte na muzikál Jack Rozparovač?
Tie najkrajšie a vôbec na Divadlo Kalich, pretože tam funguje nejaký genius loci. Jednak sa v ňom veľmi krásne robia koncerty, ktorých som tam odohrala veľa, a jednak Jack Rozparovač bol taký môj výlet do herectva a veľmi krásne predstavenie. Mala som v ňom, okamžite ma napadá, jednu nádhernú pesničku, ktorú napísal Vašo Patejdl a ktorá sa volala Ja tie oči poznám.
Ako vznikala pesnička Biograf láska, ktorá dala muzikálu názov, a aký k nej máte vy osobne vzťah?
Je to jedno z mojich detičiek, pretože ja svoje pesničky, ktorých som natočila viac ako deväťsto, beriem od chvíle, keď si ich vyberiem, že ich budem spievať, tak trochu ako svoju rodinu. Biograf láska vznikol v období, keď Jiří Zmožek mal z neba úžasnú invenciu a písal mi jeden väčší šláger ako druhý, a Biograf láska k nim patrí.
Interpreti muzikálu teraz začnú korepetovať a až do septembrovej premiéry vašimi pesničkami intenzívne, takmer každodenne žiť. Mali by ste pre nich na začiatku tohto tvorivého dobrodružstva nejakú radu či odkaz?
Viete, ja by som si nikdy netrúfla dávať rady hotovým, výborným spevákom. Myslím si, že si s tým určite poradí každý sám, len by som trochu odporučila zabudnúť na moju interpretáciu a dať do toho kus svojho názoru, kus svojho ja a presadiť svoju osobnosť.
Uljana Donátová, autorka scenára
Aký máte vzťah k tvorbe Hany Zagorovej?
Pesničky Hany Zagorovej ma sprevádzajú vlastne celým životom, mnoho z nich mám spojených s osobnými situáciami a zážitkami a myslím, že to nie je len moja skúsenosť, ale týka sa to väčšiny jej poslucháčov. Preto má Hana Zagorová tisíce fanúšikov naprieč generáciami. Preto sa v nich nachádzajú, a preto ich milujú.
Kto pozná vaše romány a zároveň pesničky Hany Zagorovej, toho určite napadne, že spolu tieto dva umelecké vesmíry do značnej miery súznejú. Súhlasíte s tým?
Pesničky Hany Zagorovej sú naozaj mimoriadne. Majú silné texty a samy o sebe sú často takéto mikropríbehy. Rezonuje v nich to, čo prežíva snáď každý – hľadanie lásky, priateľstva, ženskej i mužskej túžby. Hrdinky mojich knižiek – pretože ja píšem hlavne o ženskom svete – sú takými kamarátkami ženám, o ktorých Hana Zagorová vo svojich piesňach spieva. Pri písaní príbehu mi v určitých situáciách okamžite naskakovali texty, ktoré mám roky v hlave.
Na samom začiatku práce na muzikáli pred vami stáli stovky piesní, ktoré Hana Zagorová za svoju kariéru naspievala. Podľa akého kľúča ste sa pustili do ich výberu?
S producentmi muzikálu sme si na úplnom začiatku vybrali základné portfólio piesní, o ktorých sme boli presvedčení, že v muzikáli jednoducho musia zaznieť. Sú to pesničky, ktoré Hanu Zagorovú ako speváčku charakterizujú a sú s ňou neoddeliteľne späté, poslucháč si ich už pri prvých tónoch okamžite vybaví. Ale v priebehu procesu sme našli aj také, ktoré práve vďaka emóciám, ktoré sprostredkovávajú, pomôžu dotvoriť a posunúť príbeh a charaktery hrdinov.
Rovnako tak na začiatku úvah o muzikáli s piesňami Hany Zagorovej pred vami určite muselo stáť nekonečne veľa ciest, ako jeho príbeh uchopiť, v akom žánri ho napísať atď. Akou prvotnou úvahou ste sa viedli?
Chcela som láskavý príbeh s pesničkami Hany Zagorovej, ktorý môže prežiť úplne každý. Preto tri hlavné ženské postavy, okolo ktorých sa celý dej muzikálu točí, dokážu aj vážne situácie prijímať s humorom a nadhľadom, dokážu sa navzájom tak trochu špičkovať, robiť si zo seba srandu, ale v dôležitých okamihoch sa podržať. Ale muži v tomto príbehu majú tiež dôležitú, ba priam zásadnú úlohu. Priznám sa, že keď som pani Zagorovej dala prečítať jednu z prvých verzií scenára, jej hlavná pripomienka sa týkala práve mužských postáv, chcela, aby ich rola v príbehu bola ešte výraznejšia. A mala pravdu. V priebehu práce som mužskej role veľmi posilnila, aby sa mužský a ženský svet v príbehu prelínal, aby divák mohol súznieť nielen s hrdinkami, ale aj s ich náprotivkami. A nesmiem zabudnúť na detské postavy, ktoré sú takou protiváhou často komplikovaného sveta dospelých.
V názve muzikálu sa ocitá slovo biograf, prejavuje sa v príbehu ešte ďalším spôsobom vaša celoživotná vášeň pre film?
Názov Biograf láska je titulom jednej z najúspešnejších a pre mňa najkrajších pesničiek Hany Zagorovej, takže ten prvotný impulz bol spojený s touto pesničkou a jej textom. Až následne som si uvedomila, že má pre mňa vlastne ďalšiu, osobnú symboliku, že sa vzťahuje k odboru, ktorému sa desiatky rokov venujem a ktorý je mojou životnou vášňou a láskou.
Ján Kríž, režisér a scénograf
Aký máte vzťah k piesňam Hany Zagorovej?
Podľa môjho názoru sú Hankine pesničky tak úzko späté s českým popom, s českou kultúrou, že ich máme vo svojich životoch všetci. Napríklad ja som u jedného jej elpíčka už ako dieťa pravidelne zaspával. Spomínam si, že jedna strana začínala pesničkou Studánko strieborná, takže tu mám uloženú ako súčasť spomienok na svoje útle detstvo. A postupom rokov prichádzali ďalšie… Práve nedávno som si uvedomil, ako často piesne Hany Zagorovej stále počujem z rádií. Koľko nesmrteľných hitov má. Dokonca som si niekde prečítal, že skladba Maluj zase obrázky je vraj najžiadanejšia pesnička na prianie. To len potvrdzuje moju úvodnú domnienku.
Keď sa s nimi teraz už nejaký čas stretávate aj pracovne, našli ste v nich niečo, čo ste predtým nepočuli alebo čo ste si neuvedomovali?
Predtým som si neuvedomoval, aký veľký záber Hankin repertoár má. Čo všetko si hudobne, žánrovo vyskúšala. Od ľahulinkých piesní, romantických hitov až k hlbokým ľudským úvahám a divadelným monológom v hudbe. Došlo mi, aký má dar vo svojich piesňach dať človeku nádej. Že dokáže aj koľkokrát veľmi vážne, smutné príbehy podávať s neuveriteľnou ľahkosťou, s úsmevom, veľkorysosťou… A až na úplné výnimky v tých piesňach dá človeku nádej, že to všetko nakoniec dobre dopadne.
Čo pre vás rezonuje v príbehu Biografu láska najviac?
Asi tá spomínaná nádej z piesní Hanky. Nádej, ktorú v sebe postavy príbehu hľadajú a nachádzajú. Priateľstvo, vďaka ktorému človek na to hľadanie nádeje nie je sám vo chvíľach, kedy sa s ním napríklad život práve nemazná.
Ako by ste priblížili spoluprácu s Hanou Zagorovou na muzikáli Biograf láska?
Hanka nám dáva veľkú tvorivú slobodu, sama dobre vie, ako veľmi je pre každého umelca dôležitá. Scenár muzikálu samozrejme pozná, čítala ho, diskutovali sme s ňou nad ním a ďalej nás už necháva pracovať. Avšak veľmi si vážim to, že celý projekt zaštiťuje a že s nami u neho stále je.
Je pre vás veľká zmena postaviť sa zrazu pred hereckých kolegov ako režisér?
Pre mňa to nie je krok do nejakého veľkého neznáma. Pri divadle som vyrástol, venujem sa mu ako herec aj ako scénograf, preto mi moja súčasná úloha asi nepríde nijako zvláštne. Overil som si to už pred časom pri svojej prvej réžii. Beriem to tak, že všetci robíme iba jedno divadlo. Iba sa v tomto prípade ocitám na inom mieste a zúčastňujem sa inej časti tej práce, ale v princípe budeme rovnako ako kedykoľvek predtým všetci hľadať spôsob, ako správne rozprávať príbeh, aby bol pre divákov v hľadisku aj pre nás na javisku čo najväčším zážitkom.
Nebojíte sa, že odteraz stíchne hovor v hereckej šatni, až okolo prejdete?
Od začiatku príprav Biografu láska robím dopredu všetko preto, aby sa medzi mnou a mojimi hereckými kolegami nič nezmenilo. Aj z toho dôvodu, že nemám ambíciu prejsť natrvalo na pozícii režiséra, pretože ma baví stáť na javisku. Verím, že s kolegami máme dobré vzťahy, navyše o mne za tie roky už vedia, že aj ako herec počas skúšok nad vecami niekedy až prehnane premýšľam, riešim každý detail. Čiže ani v tomto to pre nich žiadna novinka asi nebude.
A novinkou to nebude ani u vás doma, keď v obsadení muzikálu je aj vaša manželka Mária?
Myslím, že to už vôbec, my sme totiž s Maruškou zvyknutí spolu do hĺbky konzultovať svoje role, pomáham jej treba sa na ne hudobne pripravovať, bavíme sa večer doma o každej odohranej repríze. Preto sa toho veľmi nebojím. Ja sa Biografu láska intenzívne venujem už rok a pol, Mária pri tom všetkom je, takže skôr dúfam, že od leta, v čase každodenných skúšok, budeme vedieť v určitú chvíľu za prácou zabuchnúť dvere a neťahať si ju domov.
Ste podpísaný aj pod scénografiou Biografu láska. Čo o nej prezradíte?
Mojím hlavným cieľom bolo, aby scéna odrážala náladu textu a aby bola praktickým aj hravým prostredím pre piesne a príbehy, ktoré budeme na javisku sledovať. Zároveň chcem, aby sme sa príbehom pohybovali spolu s divákmi plynulo a elegantne, preto som sa snažil scénu vymyslieť tak, aby prestavby, ktoré sú dôležitou súčasťou temporytmu rozprávania, predstavenia nespomaľovali alebo dokonca na okamih nezastavili. Náš príbeh je malebný, občas veľmi melancholický a nostalgický, inokedy hravý a vtipný, prial som si, aby toto scéna odrážala a zároveň aby v sebe niesla niečo nostalgické, ale nebola staromódna, ale svižná a hravá. Piesne Hanky Zagorovej jasne rámujú tón predstavenia a nasadzujú latku veľmi vysoko pre jeho každý ďalší element – scenár, réžiu, choreografiu, hercov, kostýmy, scénickú hudbu… a scénografia samozrejme nie je výnimkou. Snáď sa mi zámer vydarí a scéna bude tým správnym „ihriskom“ pre náš príbeh.
Ľubomír Dolný, autor hudobného naštudovania
Ako sa na pesničky Hany Zagorovej pozeráte z čisto profesijného hľadiska?
Piesne Hany Zagorovej vznikali v tvrdej konkurencii „piesnotvorcov“. Nie sú to rýchlokvasené melódie napísané za jeden večer, a preto ich sláva netrvala iba pár týždňov v mainstreamových médiách. To, že fungujú dodnes a oslovili tvorcov muzikálu, hovorí za všetko. Ich texty sú plné silných príbehov, a tým pádom sú predurčené na javisko. Po hudobnej stránke ma na nich baví, že vo väčšine prípadov sú totálne prepojené s textom.
Akým spôsobom s nimi budete pre potreby predstavenia pracovať?
Pre potreby inscenácie sa samozrejme nevyhneme zmenám foriem, prípadne jemným zmenám charakteru, avšak nebude sa jednať o dramatické zmeny. Tie piesne sú naozaj divadelné. Zmeny vyplývajú z potrieb režiséra. V niektorých prípadoch pôjde o plnokrvné muzikálové árie.
Petra Parvoničová, choreografka
Aké náročné ako pre choreografku je pre vás pracovať na muzikáli s piesňami Hany Zagorovej?
Piesne Hany Zagorovej ma sprevádzajú celým životom. Dynamika, text a náplň piesní spolu s režijným zadaním Honzy Kríža sú pre mňa ukazovateľom, že tvorba to bude veľmi príjemná. Čerešničkou na torte budú hudobné aranže môjho milovaného Luba Dolného. Našou úlohou je vytvoriť muzikálovú pecku, ukázať ďalším generáciám, že ide naozaj o ikonické piesne, ktoré si budú spievať aj naše deti. Diváci sa môžu tešiť na čísla uchopené v muzikálovom a jazzovom štýle, ale na svoje si príde aj mladšia generácia, ktorá má v obľube street dance. Mám opäť to šťastie, že v Divadle Kalich budem spolupracovať s bezchybnou partiou tanečníkov, spevákov a hercov. K tomu mi novo pomáhajú asistenti, machri vo svojich odboroch, Voku a Kewin a má stála výborná asistentka Karolina Havelková.
V príbehu sú aj detské postavy. Budete pracovať aj s ich predstaviteľmi?
Áno, v tomto muzikáli budú deti tancovať! Viac neprezradím. Spolupráca s deťmi mi nie je cudzia, v Plzni vediem svoju tanečnú školu, ktorá má v súčasnej dobe okolo 350 tanečníkov od 3 rokov, teda mučiť deti viem už od raného veku.
Radek Fišer, kostýmový výtvarník
Diváci Divadla Kalich, ale samozrejme nielen oni, vás poznajú predovšetkým ako tanečníka. Ako sa vyvíjali vaše aktivity v oblasti kostýmových návrhov a čo vás k nim priviedlo?
Vzhľadom na to, že pochádzam z krajčírskej rodiny, mám k móde a stylingu veľmi blízko. Táto oblasť ma zaujímala v podstate od detstva, ale som toho názoru, že nie je možné sedieť jedným zadkom na dvoch stoličkách, preto som sa v mladosti rozhodol venovať viac tancu. A teraz cítim, že nastal ten správny čas sa pomaly presunúť ku kostýmovému výtvarníctvu.
Aké svoje doterajšie práce ako kostýmový výtvarník považujete za zásadné?
Veľmi ma baví výroba tanečných kostýmov, pretože tanečný kostým je špecifický a musí zodpovedať konkrétnemu zadaniu – tanečnému štýlu, prostrediu či dynamike. A to všetko dáva priestor na kreativitu. Preto mám za sebou celý rad tanečných videoklipov, ale najzásadnejšia pre mňa bola spolupráca na projekte Tvoja tvár má známy hlas.
Ako by ste priblížil kostýmy pre muzikál Biograf láska?
Kostýmy budú veľmi rozmanité a pestré. Vďaka tomu, že máme na javisku množstvo rôznych charakterov postáv, mohli sme sa odviazať a využiť nespútanosť a kreativitu dnešnej módy.
Koľko kostýmov sa v predstavení vystrieda?
V predstavení sa vystrieda viac ako stovka kostýmov. Za raritné považujem jedno snové číslo, za ktoré by boli radi aj na West Ende, ale viac neprezradím…
Vizitka predstavenia
Muzikál s pesničkami Hany Zagorovej „B I O G R A F L Á S K A“ v Divadle Kalich
Producenti: Divadlo Kalich, No.Art
Scenár: Uljana Donátová
Réžia, scénografia: Jan Kříž
Choreografia: Petra Parvoničová
Hudobné naštudovanie: Ľubomír Dolný
Kostýmy: Radek Fišer
Patrónom inscenácie je Michal Viewegh.
V hlavných úlohách hrajú:
Marie Křížová, Elis Ochmanová / Katarína Bohatová,
Michaela Tomešová / Denisa Nesvačilová,
Roman Tomeš / Bořek Slezáček, Zbyněk Fric / Ján Tenkrát, Přemysl Pálek / Milan Peroutka,
Natália Halouzková / Felicita Prokešová ad.
(ts)